Jump to content

Kam och bränslepumpsdrivning


Preben

Recommended Posts

Jag håller på att sätta ihop min 302 motor och har precis satt ihop kamdrivningen; men den yttre ringen till bränslepumpsdrivningen "glappar" ska det verkligen vara så?

En annan sak är att det står i min How to rebuild-bok att där även ska finnas en oilslinger, den har jag inget minne av att ha sett när jag plockade isär motorn för länga sedan, sitter den i dom alla?

Hmmm. jag har nog köpt fel kamdrivning. :(

Link to comment
Share on other sites

Jag ska kolla om jag har kartongen kvar; men jag mätte med bladmått, och den yttre ringen har ett spel på 1.5mm in till drevet, så den "glappar"så mycket.

Kartongen har jag förstås slängt; men så här ser drevet ut, inte alls som dom jag har sett på Summits hemsida, jag kommer inte ihåg om drivningen kommer från Summit eller Jegs.

Så här ser drevet ut iaf.

Link to comment
Share on other sites

70-tals 302 har 2-delad bränslepumpdrivning och mycket riktigt glappar yttre ringen på den så det är lugnt.

Oilslinger är bara äldre motorer som har och behövs ej..

Bilden säger inte mycket eftersom du inte monterat in den helt.

Link to comment
Share on other sites

Bilden säger inte mycket eftersom du inte monterat in den helt.

Den ÄR monterad i botten på kammen; men ska den yttre exentern verkligen ha ett sidospel på 1,5 mm? det vill ju skramla, det är väl den lilla upphöjningen runt hålet som gör det.

Bilden var mest för att visa hur drevet ser ut, dom jag har sett på Summits hemsida har varit plana på utsidan.

Link to comment
Share on other sites

Inte exakt säker på vad du menar så ta en bild på alla delar.

Ecentern glappar gladeligen 1,5mm på de senare 302

Om drevet verkligen är i botten på bilden så har du drivit in fel drivpinne i kammen.

Det medföljer alltid 2st drivpinnar och den längre är för mekanisk bränslepump och den kortare sitter 5.0 motorer med elektrisk bränslepump

Det ser faktiskt ut som drevet ska in en bit till

Ta lite fler bilder från andra vinklar

Link to comment
Share on other sites

Jag minns inte exakt hur det ser ut.

Jag minns bara att det bara är att skruva ihop och att den yttre ringen på excentern glappar.

Men visst måste det finnas utrymme ändå för drivpinnen att gå in i excentern.

Du vet väll också att du inte kan trycka på drevet på kamaxeln hela vägen?

Kamaxeln har inget stop i djupled utan den ska ligga mot framkant av lagerbrickan.

Du måste alltså skruva ihop kamdrev och kam enligt bild ovan.

Jag har varit med om drev som varit så tröga att man får ta en roterande fil och slipa upp hålet en aning. (amerikanska toleranser)

Det drevet du har bild på har alltid gått bra att dra på

Link to comment
Share on other sites

Men visst måste det finnas utrymme ändå för drivpinnen att gå in i excentern.

Du vet väll också att du inte kan trycka på drevet på kamaxeln hela vägen?

Kamaxeln har inget stop i djupled utan den ska ligga mot framkant av lagerbrickan.

Du måste alltså skruva ihop kamdrev och kam enligt bild ovan.

Jag har varit med om drev som varit så tröga att man får ta en roterande fil och slipa upp hålet en aning. (amerikanska toleranser)

Det drevet du har bild på har alltid gått bra att dra på

Drivpinnen ska INTE in i exentern, det är en tapp på excentern som ska in i hålet (alltså drivpinnshålet) så pinnen får ju inte gå igenom. Jag har haft allting åtdragit och det var bra förutom då att jag kom på det med glappet, som jag tyckte verkade fel, och hade inte upphöjningen runt hålet funnits vore den inte glapp heller. Jag har tittat på bilder i "How to rebuild your Ford smallblock" och där finns inte den höjningen i samband med tvådelat exenter.

Link to comment
Share on other sites

Okej får du inte ihop det så kanske du köpt fel kamkedja.

Att drevet är fel är också konstigt då det verkar passa så bra

Ford smallblock har ju samma drev från typ 1962-1997 och det ska gå på oavsett excenter

Har för mig att BOSS drevet skiljer men vet ej vad.

Köp annars en vanlig excenter frånSummit

Sorry inte mycket till hjälp men jag minns inte exakt hur 2-delad excenter sitter.

Jag har iallfall monterat ihop 2-delad excenter och det var inget att tänka på.

Bättre om någon annan här som ar det färskt i minnet hjälper dig

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Går på gör det ju, det är bara axeltappen som inte når egenom, nu har jag iaf. beställt en ny sats från engine kit racing, så får jag lägga den andra på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Det nya kom i dag, och trots att jag hade mailat honom bild på drevet jag har och talat om vad problemet var, fick jag ett som var precis likadant som det jag redan har, det var precis det jag ville slippa när jag mailade honom bilder och även talade om detta.

Tydligen är det amerikanskt finmekanik när det är som bäst.

Jag blir så j**** trött! :twisted::evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Passar det du har köpt på en -89 5.0?

I sådant fall kanske jag kan köpa den ena satsen av dig så slipper du ligga på nåt i onödan.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ditt problem, men kanske lite med onödiga kostnader.

Mvh/

Husse

Link to comment
Share on other sites

Passar det du har köpt på en -89 5.0?

I sådant fall kanske jag kan köpa den ena satsen av dig så slipper du ligga på nåt i onödan.

Mvh/

Husse

Det var exakt samma, så jag returnerade det nya. Jag kom ju på att även om den har så mycket glapp, hållas det ju fast av bränslepumpsarmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...