Jump to content

svets fråga


Recommended Posts

Hej!

Köpte i vintras en ESAB Origomig 170. Kanonbra migsvets med skyddsgas. Kan köra både vanlig tråd och rostfri tråd med samma skyddsgas. Skall Du svetsa tunnplåt är skyddsgas att rekommendera.

Mvh

Anders

Link to comment
Share on other sites

Mig utan gas är INGET att satsa på! Resultatet blir långt ifrån lika bra som med en riktig mig-svets.

Vet inte riktigt om flusstråd är så dåligt jämnfört med gas som tillsats. Jag är inget proffs alls på svetsning men det borde väl bero lite på vad man skall svetsa?

Jag och en polare till mig har svetsat frontlastare mm. i flera år och det har fungerat alldeles utmärkt med flussfylld tråd.

Själv köpte jag nyligen en ny MIG med gas (Mison18 för vanlig plåt) och det kostar en hel del mer. 5 liters flaska kostar ca. 2300 kr.

Mitt råd är att satsta på en svets som klarar av att svetsa med eller utan gas.

Link to comment
Share on other sites

Satsa på en 3-fas lite större ,och mig skall det vara, nånstans mellan 160-200 i storlek är lagom till att svetsa på bilar. Då har du en svets som både har prestanda och håller ett tag. Finns många fabrikat.

Jag köpte en Migatronic 183 förra året, komplett med tub (fylld) regulator tråd hjälm med autom. avbländning och då givetvis svets på hjul för strax över 10' ink. moms.

Funkar kanon.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Bytte min gamla ESAB från 80-talet mot en Kemppi Minarc Mig 150 för ett tag sedan.

Är helnöjd, den är liten och smidig, har jämn svetsström i all lägen som gör det lätt att svetsa kant i kant i 0.7 mm plåt ( vilket min gamla ESAB var värdelös på)

Klarar till och med 4 mm med bra genombränning

Link to comment
Share on other sites

Blev helt plötsligt sugen byta svets. :roll:

min industrimig AGA 400 är toppen att svetsa grovt med ,men tunnare tråd än 0,8 orkar den inte mata, så frågan är om man ska renovera eller byta slanggpaket och matningsrullar eller svets(den väger säkert minst 300 kg :lol: )

kemppi 150 har nog ett liknande slangpaket som mitt,fast det är väl 17år gammalt ,resten av svetsen är säkert mellan 25 och 30 år gammal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...