Jump to content

nya delar till en 351C behöver lite tips ;)


simonf

Recommended Posts

Tjena. Jag har en HT 1970 med en cleveland 351C som jag nu tänkt leka lite med i garaget. Jag har beställt lite delar idagarna nu men fick ju skattepengar att spendera ;D Tänkte köra lite mer på motor och c4an så att det händer grejjor när man stämplar. tänkte mig en pigg bil med snurrande hjul så vad ska jag sattsa på nu efter detta åkt på?

*holly 600

*edelbrock PERFORMR 351C 4V HEADS

*MSD Pro-Billet Ready-To-Run Distributors

Distributor, Pro-Billet Ready-to-Run, Magnetic Pickup, Vacuum Advance, Ford, 351C/ 351M/ 400/ 429/ 460, Each

Tänkte på att byta cam och allt som hör därtill men detta är min första mekbil så har ingen vidare erfarenhet har dock folk som kan hjälpa till lite vid monteringen. men vill lära mig så mycke som möjligt.

Angående växellådan så är den slö i växlingarna så ett shiftkit och kickdown vill jag gärna ha. vet inte vilken modell det är av c4an hur ser man det? har bara bytt filter o olja och packningar hittils... beställde även några vajrar till kickdown men som sagt först måste jag hitta en "manual" så jag vet hur jag ska göra... lokala reparatören sålde en skiva med någon pdf manual för 800kr... det måste väll gå att få tag på annat håll?

Mvh Simon.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare Simon

Ny på forumet... nyinköpt bil också? :D

Vad sitter det för kamaxel i motorn nu? Är det en orginal "M" kodad motor från 1970 så är det 4v Closed quench chamber toppar på. Fast de kan vara utbytta mot senare -73 toppar som var 4v stämplade open chamber. De senare hade samma ventilstorlek som 2V topparna (något mindre). Så var det på min Cleveland, som från början var en M kodad 4V Cleveland.

Vad har du för utväxling på bakaxeln? Alla sådana här uppgifter, om hur bilen var bestyckad när den köptes, är stämplade på en eller ett par brickor som kan sitta vid rutan, i motorrummet eller innaför någon dörr. Något kan ju vara ändrat under åren men det ger ändå en vink om du har de numren.

Sånt här är roligt att tipsa om men du måste alltså ta reda på mer exakt vad du har för saker i nu för att man skall kunna ge råd om vad som kan bli bättre och vilka altenativ man kan välja beroende på hur bilen skall användas.

editerat en stund senare ...

Ser nu att du i din signatur säger 351c 2v. Det sitter alltså 2v toppar på nu och du hade tänkt slänga på 4v toppar med .... open eller closed chamber? Har du redan köpt dem? Det blir bl.a. skillnad i kompression mellan de två modellerna. Har du alltså en 351c 2v orginalmotor med orginalkam i nu ?

Link to comment
Share on other sites

Det finns formulär hos kamtillverkarna där man beskriver hur bilen är bestyckad och hur den ska användas . fyll i det så då får du svar via mail inom några dagar. Crane, competition cams osv

c4an är ju inte jättestark så allför mycket effekt bör du passa dig för.

Link to comment
Share on other sites

Har haft bilen i några år men aldrig gått ner på djupet i den... justerat tändning och bytt oljor och lite utbyte av detaljer och delar i inredning bara.

Det var nu när tändningen var dålig som jag fick upp ögonen för lite vassare motor samtidigt. Har en vän som har verkstad så att justera så att portarna blir "större" ska väll gå att ordna? inget är väll omöjligt ;D

Okey nu till all information ni behöver.

bakaxel utväxling = putta bilen och räkna varv på kardanen?

kamaxel = måste man plocka ut den och läsa instansade nummer?

hur 17 gör jag det haha är inte rädd för att skruva men vill gärna veta hur. Har läst lite på summit och angående rpm rates så står det idle-5500 på några och andra börjar på 1-3 tusen rpm som lägsta ligger då hela motorn på höga varv som idle eller är det att effekten först kommer vid dom lägstaangivna varven? på insuget stod det ju idle-5500 ska jag då ha en kam som motsvarar den för bäst effekt?

Topparna = ska jag borra topparna lite eller köpa nya? ingen racemotor bara lite vrål vid rödljusen som sagt... Om jag plockar bort insug ser jag då vad det är för toppar eller står det smidigare?

:-- Tack till Ingo och Radioman för era svar!

Link to comment
Share on other sites

Porta helst inte upp 2V topparna så att de blir större!

De är stora som de är orginal och de är kanon för måttligt trim.

Kolla som "Radioman" sa först vilken typ årsmodell som du har. På HT brukar det vara 2V-toppar och absolut om bilen har C4 låda.

2V "Open chamber" toppar är inte så kul då kompressionen blir väldigt låg så då kan du fundera på byte om du vill investera.

2V closed chamber är kanon och passar absolut bäst för måttligt gatbruk.

4V kräver mer av motorn för att funka. skulle satsa på mer kamaxel och mer turbin om du nu har 4V

Egentligen gör inget åt toppar annat än renovering och kanske sätt på rullvippor om du vill ha lite uppgradering.

De är som sagt väldigt bra redan som orginal

Edelbrock toppar har jag inte hört något riktigt positivt av och verkar inte vara någon succe.

Vill du ha nya toppar titta hellre på CHI topprna som har vunnit priser överallt men är duktigt dyra och är nog bara intressant vid högt effektuttag

http://www.chiheads.com

Borra inte blocket om det inte behövs.

De är sköra redan som orginal och är kända spricka lätt.

Måste det borras håll dig till 0.030'' överdimension

Byt bakaxelutväxling INNAN du byter kamaxel.

Kamaxel ska bestämmas utifrån vad du sätter i för utväxling (om du nu inte skall ha en väldigt mild kam? )

3.50:1 är lämplig utväxing för gata och gör väldigt mycket för "rödljus start"

Du kan gå upp till 3.70:1 också men då börjar landsvägskörning bli en pina

"ingo" tipsa om formulär hos kamtillverkare. Här vill de också ha bakaxelutväxlingen för att bestämma kam

Beställ inga delar innan du vet status på din motor. Bäst att du får den kontrollerad av motorfirma först och gör en dynamisk balansering som gör mycket för motorn. En väl justerad motor är värt mycket mer en "trimprylar"

C4 är inga problem få att hålla långt över 600Hk med rätt prylar! Du har bästa C4 lådan (1970)om den är matching number mot bilen?

Naturligtvis krävs ändå investering! Ett enkelt shiftkit+kylare och eventuell turbin så står den pall för 350hk utan vidare

Link to comment
Share on other sites

sådär utväxlingen räknat på att snurra ett hjul och det andra stillastående blev 1 + 3/4 varv (cirkus)

då tar jag det gånger 2 (1.75x2) = 3.5 i utväxling är detta möjligt...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...