mahas Posted June 16, 2007 Report Posted June 16, 2007 Har läst en del inlägg om udda vibrationer och har det också i min Mustang.Motorn renoverades 01 och jag kollade igenom kvittorna på om det sattes dit någon ny VD och det gjordes det inte så den är orginal från 68:a då.Ibland skakar det ordentligt i 70 och ibland väldigt lite mera en pulserande skakning.Skivan på veven vobblar ca 1mm när motorn går.Har läst om 3 bult respektive 4 bult, hur ser jag det? Måste jag lös med remskivan eller är det antalet bultar den sitter fast med?.Vad behöver jag byta mer är dämparen när det lika ska löst? Quote
Gresse Posted June 16, 2007 Report Posted June 16, 2007 Motorkuddar vxl.kuddar och kardanknutar kan oxå ge pulserande vibrationer. Dåligt balanserade däck eller kordsläpp lika så.Mvh/Gresse Quote
mahas Posted June 17, 2007 Author Report Posted June 17, 2007 Motorkuddarna byttes vid renoveringen men remskivan vobblar lite. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 17, 2007 Report Posted June 17, 2007 Hej.Det är inte många som har en remskiva somvobblar 1mm, säkert fler som vobblar mer. Remskivan på vevaxeln den nedre har beroende på år olika bultindelning, äldre sitter med tre bult ochsenare med fyra. Du kan känna eller se dessa om du känner med fingrarna i fördjupningen i remskivan. Hoppas du förstår att inte känna när motorn går. Tyvärr finns det mer än motorn som kan vara orsaktill vibrationer, kardanaxeln är det mest kända. Quote
mahas Posted June 18, 2007 Author Report Posted June 18, 2007 Knutarna till kardanen är bytt och det blev lite bättre då men de pulserande skakningarna finns kvar.Finns det något sätt att kolla om dämparen gör sitt jobb som den skall?Lådans upphängning tänkte jag byta, var handlar ni sådana? Quote
Lasse CMC 1263 Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Jag beställde växelådsfäste hos Mekonomen. Hemma dagen efter.Jag fick bort mina skakningar då jag rättade till bakre knutkorset så att det kom mitt i hållaren på kardanen. Korset satt ca 3 mm fel och det lilla gjorde att det vibrerade vi 90 - 100.Lasse Quote
Laslo Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Kollade på Summit Racings hemsida efter vibrationsdämpare och där kunde man välja en massa grejjer som gjorde mig förbryllad;Har i andra liknande trådar läst att det ska vara 28 oz imbalance på dämparen jag ska ha (302 - 1969 - 4 bult).när jag klickade på 28 oz avdelningen kom det bara upp ett par dämpare, och när jag klickade på 28.2 oz så kom det upp en massa fler.Vilken är den rätta?Och vaddå internal eller external balance? Så här långt kom jag:http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?SearchType=Engine&N=700+4294908331+4294840126+4294889096+4294925082+115+4294871851 Quote
Per Berglund Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Ett helsike med felsökning vibbrationer! Som sagt många orsaker kan ge det så stirra dig inte blind på främmre dämparen.Om du står still på Neutral vibbrerar motorn?Gör den det kan du ju direkt utesluta drivlina bakom växellådan.Är alla kuddar okej så kan du ju gå på dämparen och testa byta denOm den är orginal från 68 så byt den för det är ingen ide lägga tid på att "kolla" den.Det är färskvara så det är inget att göra nått åt den om den är defekt.3 eller 4-bult är hur remskivan är fäst på dämparen.Bara titta in i dämparen så ser du det.Ford motorer är "External" balanserat orginal. Det vill säga att balansvikterna för hela vevpartiet sitter på dämparen och starkransen/svänhjulet. (28oz eller 50oz)"Internal" betyder att man balaserar hela motorn på vevaxeln och dämparen och startkransen har 0-balansAnvänds uteslutande inom race motorer Quote
Laslo Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Ja men titta, nu ser ju sökresultaten på summit lite mer vettiga ut också.Tack Per. Quote
Laslo Posted June 18, 2007 Report Posted June 18, 2007 Spelar det nån roll om den är SFI-aprooved eller inte. Kommer inte att köra vråltrimmat eller nåt. Inte än allafall. Kanske sen om ponypower trissar mig tillräckligt. Quote
Per Berglund Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Nej det är onödigt.Du kan köpa billigaste Summit dämparen om du villHar själv tidigare testat det och funkar finemang även om kvaliten kanske i längden är sämmre men det vet jag inget om. Quote
Laslo Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Med tanke på prisintervallet så var det trevligt att höra. Quote
mahas Posted July 7, 2007 Author Report Posted July 7, 2007 Vad är det för storlek på bulten som håller fast svängdämparen?Skall låna hem hylsor från jobbet över semestern och vill inte ta ett helt gäng med mig. Quote
Leffe N cmc712 Posted July 12, 2007 Report Posted July 12, 2007 Jag är ganska säker på att skallen är 15/16" = 24mm. Quote
mahas Posted July 12, 2007 Author Report Posted July 12, 2007 Jag är ganska säker på att skallen är 15/16" = 24mm. Tackar Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.