saab Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Har problem som yttrar sej vid varm motor,Börjar med att motorn hostar till enstaka gånger för att gå över till ett frekvent hostande. sedan dör motorn. Går inte igång förrens motorn kallnat något man får vänta 30-40 minuter. Motorn går mycket bra kall. 2 ports förgasare orginal är monterad. Bytt brytare, kondning, stift, kablar, spole, bränsle filter. automat choken är ur kopplad.Någon som vart med om liknande?? Quote
Nenne Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Ja, jag tror det i alla fall, hostandet och spottandet stämmer bra överens liksom att det bara var att vänta ett tag så gick bilen igen.I mitt fall tror jag att förgasaren blev lite för varm trots isolerplatta mot insuget. Det bildades troligen någon form av ångblåsor som förhindrade bränslet att komma motorn till nytta. En aluminiumplåt som skärmar av förgasaren från strålningsvärmen från insuget verkar ha tagit hand om problemet även om det inte har varit så varmt den senaste veckan så att jag har egentligen inte testat under samma förhållanden.Det finns några bilder i galleriet på sidan jag länkar till nedan som visar hur det ser ut i maskinrummet på min bil. Aluminiumplåten är mörkblå på bilderna och kanske inte syns så där himla bra vid första anblicken. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Hej.Ett vanligt problem är tändspolen som fungerar normalt när motorn är kall och får funktionsproblem när motorn är varm. Felet liknar fel som kan relateras till förgasare, men detär inte alltid så. Man kan kanske konstatera att Ford val av platser för tändspolen inte är lyckad, sitter den på originalplats på din motor så är det kanske dax för byte om deninte är bytt. Det kan också vara som Nenne skriver, har du 1"spacerunder din tvåportare så skall du inte ha något problem,sitter det ingen spacer då får man s.k. ånglås somhar samma fel (problem) varm motor, dör och vänta tillsmotorn kallnat, för att kunna startas Quote
Olov Posted June 19, 2007 Report Posted June 19, 2007 Kan även vara kondensatorn... brytarlöst rekomenderas.. Quote
saab Posted June 20, 2007 Author Report Posted June 20, 2007 Har problem som yttrar sej vid varm motor,Börjar med att motorn hostar till enstaka gånger för att gå över till ett frekvent hostande. sedan dör motorn. Går inte igång förrens motorn kallnat något man får vänta 30-40 minuter. Motorn går mycket bra kall. 2 ports förgasare orginal är monterad. Bytt brytare, kondning, stift, kablar, spole, bränsle filter. automat choken är ur kopplad.Någon som vart med om liknande??OK tack för tipsen. 1" spacer är monterat, skall ta och kika närmare på spolen. Quote
Radioman Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 Jag tippar också på spolen.And the winner is ... Quote
flames^ Posted June 20, 2007 Report Posted June 20, 2007 Kan ja ha samma problem med förgasarn på min 94:a tro?Ja skrev tidigare i nån tråd att den hostar som faan vid låga varv, fast nu mera så gör den de nästan konstant tycker jag. Quote
Peter /Cobra Posted June 21, 2007 Report Posted June 21, 2007 du har ingen förgasare på 94an såvida inte sprutet är utbytt. Quote
Radioman Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Back to basic ...Hostar när motorn blir varm under normal (landsväg) körning på landsväg = tändningen (Kanske Spolen 99% ) eller förgasaren (1%)Var sak på sin plats, en sak i taget .. (Pappa till Alfons Åberg)Tål att tänka på .... En midsommar med god fylla och mycket regn, i alla fall på västkusten ... Psssst... en öl till och kanske den gamla grammofonen och gammal god sydstatsrock med ett par Sennheizers kan göra gott. ? (Point blank , yes?) Quote
Janne Holm CMC1740 Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Back to basic ...Hostar när motorn blir varm under normal (landsväg) körning på landsväg = tändningen (Kanske Spolen 99% ) eller förgasaren (1%)Var sak på sin plats, en sak i taget .. (Pappa till Alfons Åberg)Tål att tänka på .... En midsommar med god fylla och mycket regn, i alla fall på västkusten ... Psssst... en öl till och kanske den gamla grammofonen och gammal god sydstatsrock med ett par Sennheizers kan göra gott. ? (Point blank , yes?)Lyssna på Nenne ånglås mycket troligt hade ett exempel till idag på en chevaHar det hänt nått med soppan tro?Här i Östergyllen dugar det bara men skettråkigt i alla fallGlad midsommar trots allt Quote
flames^ Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Ja en något mer bilbegåvad herre sa till mig i helgen att jag skulle prova o byta tändkablar, rotor och fördelarn. Synd bara att allt e stängt idag när vädret e så pissigt Quote
Peter /Cobra Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 börja med att prova att torka ur fördelarlocket samt ta bort ev oxid. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.