Jump to content

Motorn gick inte att stänga av???????


maberg

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som kan ha en ide om vad som felar. Idag när jag skulle parkera bilen & stänga av motorn hände inget när jag vred om nyckel för att stänga av. Provade att vrida fram & tillbaka flera gånger, bröt matningen med batterifrånskiljaren (sitter på -) inget hände-kopplade tillbaka satte mig i bilen och förde växelväljaren fram & tillbaka några gånger och provade med nyckel igen några gånger. Rätt som det var stannade motorn som den ska. Är det någon som haft samma/liknande fel så jag kan åtgärda. Ska köra brudpar imorgon & vill inte att det ska "strula" då. Tacksam för ett snabbt svar från någon som vet.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Kan inte tänka mig att det är något annat än tändningslåset som kan orsaka det. Skulle du inte få "tyst" på den utanför kyrkan får du väl lyfta på huven och lossa plusledningen på tändspolen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan ju vara start relät som spökar. det går ju en kabel från relät till +på tändspolen som skall mata när nyckeln är i startmotorläget. om det är överslag i relät så slutar den kanske inte att mata ström därigenom o då spelar det ingen roll hur mycket du vridet på nyckeln.

MVH

freddy

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med mitt startrelä tidigare. Motorn vill då heller inte stanna ibland trots att tändningen var av. För att få stopp på bilen fick jag banka lite med en skruvmejsel eller något liknande på reläet så stannade bilen. Sedan bytte jag relä också funka det för mig iaf.

Men är inget vidare bra på el så jag vet inte vad som var felet.

mike

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Brölloppskörningen gick bra (det regnade tyvärr) så cabben var uppe. Motorn startade & stoppade som den ska. Jag har tidigare haft ett problem, startmotorn har inte släppt (någon gång) när motorn startat det kanske finns ett samband. Jag byter ut startrelät.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Hejsan precis det problemet hade jag fast jag hade bytt startrelä, men köpte ett till och sedan dess har det funkat bra. Inte kul när startmotorn fortsätter att snurra när motorn ät i gång och det inte går att stänga av med nyckeln och man får springa ut och öppna huven.

Kolla att det är bra kontakt på dom två små anslutningarna till startrelät efter att du har bytt detta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, Maberg!

Du skrev att du skulle byta ut ditt startrelä. Har du gjort det och hur funkar det nu för dig? Idag hade jag samma problem som du dvs motorn gick inte att stänga av med nyckel fast mätarna, radio osv slocknar som vanligt så jag får stänga av den *manuellt* från motorrummet.

Den har varit sådär förut en gång men rättade tills sig efteråt och har inte bråkat förrän idag. Jag har varken bytt startrelä eller tändningslås på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jo det har med startrelät att göra det sitternämligen två små kontakter på relät oxå och den ena är styrström för att relät ska dra. Och den andra ger ström till tändspolen när nyckeln är i startmotorläget. Efftersom att den vanliga strömkabeln från t-låset inte ger ström till tändspolen i det läget. om det då blir överslag mellan plus och den ansluntningen till spolen så att den matar ström där konstant så går det inte att stänga av motorn.

MVH

Freddy

Link to comment
Share on other sites

Tack för upplysningen, Freddy.

Är det startreläet som är orsaken till att det går inte att stänga av motorn, ska jag kanske inte byta ut tändningslåset ännu förrän jag har bytt ut reläet först. Man vill ju inte göra extrajobb i onödan. Har beställt både startrelä samt tändningslås och väntar in delarna i dagsläget.

Roligt att din bil funkar igen och hoppas du slipper samma strul igen, Maberg.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Freddy.

Du hade rätt ang hur de små kontakterna går på startreläet. I annan rubrik *El-problem* ser man ett kopplingsschema som visar hur dessa två ledningar går och tändspolen får faktiskt inte direktström från tändningslåset utan startreläet är kopplad däremellan så jag är mer övertygad nu om att startreläet är orsaken när det gäller mitt problem.

Tack för tipset. ;)

Link to comment
Share on other sites

Freddy. håller med, den kontakten ger lite "boster" till spolen i startläget. Men jag undrar, att om den har hängt sig så motorn går, borde startmotorn vara inkopplad samtidigt?? Det får väl kräm endast när relät drar. Jag har liknande bekymmer, men felet verkar ligga på det första stiftet som drar spolen ( och inte släpper då den får tjuvspänning någonstans). Men jag letar vidare.

Link to comment
Share on other sites

det e sant den "borde" hänga sig på starten oxå! men konstiga saker brukar hända med el grejer. och de med att ditt relä hänger sig e du säker på att du får tjuvström till styrningen. Så det inte e så att silvret på kontaktorspetsarna e slut då bränner nämligen kontaktorn ihop och fastnar. slår man lite på de så släpper det o.s.v. Jobbar med truckar där detta var väldigt vanligt när man hadde kontaktorstyrda truckar i dag så e det ju mikropuls elektroniker istället.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Du pratar alltså om silvret som finns på de små kontakterna för startreläet? Hmm.. det ska jag kolla på mitt relä. Får visserligen ändå ett nytt imorgon och då kvittar det hur spetsarna ser ut men jag ska kika på det ändå för nu blev jag nyfiken. Det är lite störande att behöva stänga av motorn på annat sätt än att använda nyckeln men hellre det än att startmotorn ligger på hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det vanligaste relät är en rund platta i botten som är fäst i kärnan. Vid start dras plattan upp mot "bultskallarna" som utgör inkommande- resp. utgående tjockkabel till startmotorn och bryggar mellan dessa två. I plattans botten är en kopparbrygga till ett av stiften som går till tändspolen ( det andra stiftet är start dvs det som drar relät). Så när relåt drar, får även stiftet 12 V från batteriet dvs lite extra spänning just i startögonblicket.

Link to comment
Share on other sites

ja de silvret .Dt slits ju varjegång du drar relät. och kommer det koppar mot koppar när vi pratar om dessa stora strömuttag så smälter de ihop med varandra och då fastnar de. kan även hända om det finns silver kvar. fast då brukar det bero på att slivret e stotigt och då brukar spetsarna=silvret vara sönder bränt då kan man fila till kontakt ytorna. så att det blir jämna och fina. kolla även om det blixtr mycket när kontakton sluter oxå ett tecken på dåliga spetsar. sen om man har andra reläer där man inte tar ut några höga strmarså kan man få problem med att relät inte leder någn sröm då beror det offta på att man har fått silveroxid på spetsarna detta syns inte men då e det bara tt file till dem så funkar det igen Fast dettafenomen uppstår knappast på startrelät

Mvh freddy

Link to comment
Share on other sites

Idag fick jag mitt nya startrelä och monterade in det direkt. Bilen startade och stängde av via nyckeln nu klockrent. Behövde inte byta ut tändningslåset alls. :D Det gamla reläet såg inte vackert ut. Rostigt på undersidan. Inte undra på att den bråkade det sista.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...