Jump to content

Hjälp!!!! Batteriet laddar ur!


Recommended Posts

Hej!

Är det någon som kan komma med ett tips varför mitt batteri laddar ur när bilen stått stilla 3-4 dar. :?: Jag har verkligen ansträngt mig att kolla att alla lampor, stereo, larm är avstängt och ändå laddar den ur totalt. Gång på gång. Inte kul när jag planerar att ta bilen till Frankrike i september! Mycket tacksam för uppslag!!!!! :(

Hälsningar Magnus

Link to comment
Share on other sites

koppla en amperemätare på batteriet och ta bort en säkring i taget till den dyker ner på noll (eller nästan noll).... du har förmodligen nått som drar ström ändå...

Link to comment
Share on other sites

Du har strömförbrukare som drar ström när bilen är avstängd, larm,klocka dator etc. Kolla kapaciteten på batteriet (belastningsprov). Om det är dåligt kan svaret vara där. Det är fulltmöjligt att at ha full batterispänning vid mätning men det säger ingenting om batteriets möjlighet att lämna i från sig strömunder en viss tid. Våran bruksbil betedde sig precis så. Jag kollade allt och det visade sig att batteriet var boven.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte ens en ampepremeter utan det räcker med en vanlig provlampa, lyft av plus eller minus polen har ingen betydelse vilken och koppla in provlampan mellan kabeln och batteripolen. Lyser lampan eller (glöder) beronde på hur mycket ström det är som drar ur så kan du plocka bort säkringar tills lampan slocknar och i den kretsen ligger felet

Lycka till Kent

Link to comment
Share on other sites

Hej

kolla om du inte kan låna en amp tång istället behöver du inte koppla om något. Då tar du bara tången runt plus matningen till batteriet så läser den am genom isoleringen :) Kolla även spänningen på batteriet under belastning (när startmotorn snurrar) kan vara avbrott i en cell. (jobbar med el truckar där detta kan hända). då kan batteriet vissa jättebra värden på både volt och cyravikt. ända tills man belastar det då blir det avbrott i encell och då försvinner all ström. tills man slutar belasta det osv.

eller så e batterit slut = håller inte laddning. jag hadde tesat med att annat batteri.

mvh

freddy

Link to comment
Share on other sites

Tack för förslagen. :D En amperemätare får väl införskaffas eller lånas. Hur kopplar jag den? Mellan generatorn och pluspolen eller mellan plus- och minus-polerna?

om du får tag i en vanlig mätare..(inte en tång ) så tar du lös minuspolen.. sätter den ena kabeln från mätaren på batteripolen och den andra på batterikabeln... så att strömmen går "genom" mätaren... (batterikabeln ska alltså INTE sitta kvar på batteriet...

Link to comment
Share on other sites

Ett tips bara, kör inte på startmotorn när du kopplat enligt Olovs tips, inte bra särskilt inte med lånad mätare :)

:D näää helt rätt...du ska inte köra nått... över huvudtaget.. allt avslaget.. kolla hur mycket den drar... och sen plocka säkring för säkring tills mätaren faller...då kan du kanske hitta vad det är som drar .. kan vara så enkelt som att belysning i skuff eller handsfack eller nått.. stå på .. och det är ju inte lätt att se ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja, vad skall man säga? En del av tjusningen med Amerikanska bilar är att dom är så oförutsägbara. Jag laddade batteriet för femte gången, kollade säkringarna med en inhandlad ampere-tång och absolut ingenting hände. Less på problemet ställde jag in Mustangen i garaget i en vecka och for iväg på en välbehövlig semester. Hemkommen testar jag utan större förhoppning fjärröppningen för låset och dörren låses upp!!!! Sätter nyckeln i tändningslåset och startmotorn drar runt som när bilen hämtades ny i Stockholm förra sommaren! Sen dess har det inte varit några problem alls. (Visserligen bara i en vecka, men ändå). Kommer nog att ha med batteriladdare och startkablar ett tag till innan jag känner mig säker dock.

:roll:

Hälsningar Magnus

Link to comment
Share on other sites

Mycket troligt att du har ett taskigt batteri, när bilen stått sjunker "skiten" till botten och då kan batteriet funka ett tag till.

Det var bättre förr ;) Även till synes "nya" batterier kan haverera

Bytte kylare på min chrysler 7 år gammal helt sönderfrätt (havererade med sjuk hund plus min "kärring" i bilen för en vecka sedan fick bärga hem den)

kollar man på mussen 37 år gammal kylaren fortfarande hyfsat fräsch

(tror inte den är bytt) så kvaliten var nog bättre förr i alla fall på många bildelar. Har fler exempel men de tar vi senare ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett annat generellt tips är ju att se till att poler och pol-skor är rena o fina,

personligen brukar jag kladda insidan på pol-skorna med lite kopparpasta.

Sen drar man åt för kung och fosterland. :-D

Nu har du ju iofs haft av kablarna ett antal gånger, du kanske har skavt ner lite till fin metall nu så det blir ordentligt med kontakt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...