Jump to content

Njutning!!!!


Thony

Recommended Posts

Delar med mig av en upplevelse...kanske inte riktigt rätt forum men hoppas ingen misstycker :D ...

Motorn spinner som en katt men mullrar grovt vid gaspådrag...

Jag sitter bakom ratten på min allra första Mustang och bara njuter. Äntligen så slutade regnet och jag kunde cabba ner och ta ut min nyinköpta 69:a på en tur.

Känner mig som ett barn på julafton när jag drar ut på landsvägen och arbetar mig upp genom de fyra växlarna. Lugnar så småningom ner mig och ligger i knappt 70 på fyran. Känslan är nästan obeskrivlig...fartvinden smeker ansiktet och i backspegeln ser jag ett brett, fånigt leende :D.

I två år har jag aktivt letat efter en Musse så det finns ett stort uppdämt kör- och njutningsbehov. Att det blev en Musse med fyrväxlad låda är jag faktiskt glad för...(jag som ALDRIG skulle ha en manuellt växlat Mustang :) ), Mussen är roligare att köra med manuell låda, enligt min åsikt. Vridmomentet i motorn (trots att 351:an är i originalutförande) är enormt. Även om farten är nere i 50 kilomter i timmen (på fyran) är det bara att trampa på gasen och låta sig imponeras av den ryckfria, sugande accelerationen upp till gällande hastighetsbegränsning. GRYMT!!!! (vad som händer om jag puttar i tvåan och trampar gasen i botten är en helt annan historia men jag har testat (säg inget till sambon :-- ) och banne mig fick jag nästan hjärtat i halsgropen, jäklar vad det gick undan...

Efter någon mil vänder jag och Mussen hemåt. Crusar fram i 60, stänger av stereon och låter V8:ans sång stå för underhållningen. Lyckan är fullständig, jag sitter bakom ratten på min Ford Mustang 69, en modell som enligt min uppfattning tillhör de snyggaste bland muskelbilar, och funderar på livet. Fan vet om det kan bli mycket bättre än så här... :D

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D

F-n vad jag känner igen mig! Visst é de´ gôtt!

Köpte min allra första Mustang i lördags förra veckan. En -65:a HT med 289:a & 4-portsförgasare & just 4 vxl. manuell. Som du säger; det är vridmomentet som är den stora tjusningen! Ligga & "puttra" i 100 på 4:an & se´n bara trampa ner & motorn bara drar & drar & drar... Växla ner är för amatörer & 4-cylindriga låtsasbilar ;)

Jag släppte av vid 150 & då fanns det mer att ge...

Grattis & lycka till!

/Ronnie

Link to comment
Share on other sites

Grattis och lycka till själv. Det är nåt visst med en klassisk Mustang eller hur?

Kom nyligen in efter ännu en tur och det är lika roligt varje gång jag och mussen är ute.

Sambon, som inte alls är bilintresserad, fick samma breda, nästan lite fåniga, leende som undetecknad under dagens rundtur.

- Jag håller med, den är härlig och dessutom jäkligt snygg, konstaterade hon!

Ännu ett slumrande Mustangfreak har vaknat... :)

I dag bytte jag förresten olja i min knarrande bakaxel, hade i SAE 80/90 GL 5 plus lite extra tillsatsolja för Limited slip och det blev faktiskt tyst därbak. Hoppas det varar :)

Döm om min förvåning när jag inte kunde hitta nån avtappning på bakaxeln...men det löste sig, jag sög ur den gamla oljan genom nivåkollhålet med nån slags vakumspurta som fanns påverkstan. Hela operationen tog inte mer än 30 minuter och det var det värt.

Hoppas solen skiner i morrn med... :D

Link to comment
Share on other sites

Sambon, som inte alls är bilintresserad, fick samma breda, nästan lite fåniga, leende som undetecknad under dagens rundtur.

- ... :D

Hon får vel testa bilen også :lol:

John

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Håller med när det gäller växellåda och att det är roligt

med manuell, tidigare i mitt liv med Mustang så har

jag haft ett par med manuell och som någon skrev

det är så jä-la häftigt att växla ner och dra från 4an

till 2an i 100, det händer något liksom. 8)8)8)

Tyvärr har jag nu måst åka med automat (invalidlåda)

då jag fått problem med vänster ben, ryggskada, men

vem vet, en dag så kanske det går att trycka koppling

igen. ;)

Hoppas nuvarande ägare av min f.d manuell har roligt

med att välja växellägen själv. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack grabbar, jag trodde det bara var jag som är så "barnsligt" förtjust i att växla upp och ned och bara lyssna och känna!

Känna trycket mot ryggstödet och lyssna på urkraften framför fötterna.

Att göra tre fullgasväxlingar och känna att det är stadiga grejor som håller trots att billen är helt orginal...

Visserligen med en gammal Hurstspak som gör lägena lite kortare (men hårdare att få i) men ändå...

Man är priviligierad och tacksam!!!

Tack Henry!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...