Jump to content

Jag tror inte det är sant!


JanneJ

Recommended Posts

Torsdag morgon, kl är 0720, jag är på väg till min gummiverkstad för att justera framvagnen.

Tidigare på morgonen har jag monterat dörrlister och bilen är i stort sett klar.

Åker på industrigatan och närmar mig bron över RV41, möter en bil med hästsläp. Plötsligt kommer det en grön passat på en avfart från RV41, han stannar inte utan drar rakt ut framför hästsläpet och över på min sida. Tvärnit, undanmanöver, jag lyckas undvika att köra rakt i sidan på honom men träffar istället räcket på högersidan. Dåren fortsätter, stannar inte!

Flera vittnen stannar omedelbart, " han körde rakt ut framför dig" säger dom allihop. Passaten däremot är borta.

En bekant till mig stannar och jag berättar vad som har hänt. - grön passat säger han, - jag tror jag vet vem det är! - jag ringer dig sade han och drog iväg.

Får hjälp att dra ut stötfångaren så det går att köra hem. Är fullstandigt förtvivlad och säger till mig själv om och om igen: " det är inte sant, det kan inte vara sant!"

En ½ timme senare ringer mobilen, en mycket ångerköpt passatägare finns i andra ändan...

Har aldrig i hela livet varit så nära att göra köttfärs av en människa som när jag en stund senare träffade passatmannen. Jag var så arg att jag bara tog namn och adress, jag kunde inte prata, tänka, eller göra någonting! Han erkände omedelbart att han var vållande men kunde inte förklara varför han körde rakt ut i korsningen.

Efter att ha lungnat ner mig en smula kontaktade jag försäkringsbolag och polis. Eftersom han tog på sig skulden skulle det med största säkerhet gå på hans försäkring.

Jag själv är totalt knäckt...

Höger framskärm, stötfångare, lycktpotta, frontplåt, ja allt är mosat och den som kom från lack veckan för midsommar!

Totalt hann jag köra 2 mil.... :cry:

Link to comment
Share on other sites

Helt jäkla otroligt! Fy f*n, jag blir alldeles upprörd av att läsa om ditt öde. Och bilderna sen, man blir nästan gråtfärdig...

Finns väl inget man kan säga som kan lindra men du ska veta att du har alla sympatier som finns.

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma att jag lider med dig.

Idioter finns det gott om ute i trafikn.

Brukar tänka ganska ofta då jag kör i tjänst, att det är allt tur det finns massor med människor som ser till att det inte blir fler olyckor än var det är.

Hoppas du får bilen lika fin igen. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Detta är inte klokt folk har ingen respekt för att man sliter ryggen av sig

för att vi är skall ha fina bilar på träffar o dyl. Den bild du visar på din Mustang får mig att tappa andan KÄMPA på vi tänker på dig. Frugan skar sig i benet i går. Vem bryr sig om det när man ser hur illa du farit.Ha det bra.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig i hela livet varit så nära att göra köttfärs av en människa som när jag en stund senare träffade passatmannen. :cry:

Hur du kumme holde tilbaks din høgra er for meg HELT ofattbart.

John

Link to comment
Share on other sites

Tack allesammans.

Har varit i kontakt med lackeraren och en skicklig bilriktare/ plåtslagare ( har jobbat mycket med Ferrari, Lamborghini, Porsche mm) så det ska nog bli stil på det här igen. Problemet är att ingenting kommer att hända före det att försäkringsbolaget har behandlat skadan, och om det är ok från deras sida dröjer det till i mitten av Augusti innan jobbet påborjas.

Alla fotografier är tagna för försäkringsbolagets del så jag funderar på att plocka fram riktverktygen från banracingtiden och dra ut fronten, kanske går det att fixa till så att bilen går att använda under den närmsta månaden i alla fall.

Jakten på delar kan börja direkt, hoppas det mesta finns att få tag på, helst i sverige.

Link to comment
Share on other sites

Helt otroligt! idag ( tisdag ) kom ett brev från försäkringsbolaget att jag får ersättning för alla skador och att jag slipper självrisk då motparten var vållande.

Jag trodde aldrig att det kunde gå så fort.

Nu börjar jakten på delar.

Tog faktiskt isär fronten och "masserade" lite med riktverktygen. Nu går det att använda bilen tills det att den ska in på verkstaden, om än med en något ledsen uppsyn på högersidan.

Tack än en gång för alla sympatier!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte.

Har en jobbig vibration i transmissionen så avhåller mig från längre resor och fokus har legat på att fixa delar till krockskadan istället för annat mekande.

Var i Varberg i går kväll och allt folk ser är en krockad front...

En som däremot drar blickarna till sig är FastMagnus från borås med sin eleanor, vi träffades i träslövsläge igår och jämförde färgen på bilarna :D

Den är hur läcker som helst!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vilken tattare, fan vissa folk ska bara inte har körkort. När man själv inte kan förklara varför man kör rakt ut i en korsning då är det nog hög tid att ställa bilen och börja cykla istället... eller ännu bättre, åka kollektivt. Idiot!

Hoppas det suger till riktigt ordentligt i hans plånbok. Och hur fan kan man "missa" en sån grej och bara fortsätta iväg utan att se eller höra däckskrik och tvärnit... märkligt.

Du har mina sympatier i alla fall!!

//Nicke

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är bilen hos skadeverkstaden. Ytterplåten på skärmen går att rädda men plåten bakom lyktpottan tar dom från en annan skärm jag har fixat fram.

En yrkesman får det svåra att se enkelt ut, som att knacka fram en perfekt profil på framkanten av skärmen.

Förhoppningsvis är det färdigt i slutet av nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Gränna är trevligt! Var där förra året på höstträffen och ska försöka upprepa det i år.

Vibrationerna har minskat väldigt mycket sen jag bytte växellådsfästet, dom 260:- kronorna var väl investerade. Så nu känns en längre tur inte omöjlig ( om det inte vore för den där för...ade resonansen i avgassystemet vid 70-90 km/h ).

Link to comment
Share on other sites

Andrew hade ett kors av plåt i sina slutpipor, ett gammalt knep från racing världen för att minska ljudnivån och klara bullermätning.

Jag har gjort insatsrör av en mindre rördimension med massor av små hål som sitter i mina slutrör, men det är svårt att få bort resonanser helt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst nånstans att man kan få bort resonans med en plåtbit som du svetsar fast ovan på ljuddämparen, ska ia funkat på vissa trimsystem till 05er. Blir väl som en liten mottyngd kanske...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...