Jump to content

Säkerhetsbältesfråga -65:a


Rock_N_Ron

Recommended Posts

Hej,

Ny Mustangägare & frugan vägrar åka med om det inte finns bälte... Vet inte om det är bra eller dåligt iofs ;)

Förvirringen är total ang. detta. Bilen i fråga är en svensksåld -65:a, så det finns hål i dörrstolpen för bälte (väl?!?), men ingenstans i stolen/tröskeln att fästa ett trepunktsbälte. Eftersökningar har visat (tror jag) att det bara satt "diagonalbälten" i? Stämmer det? Alltså bara ett bälte fr. dörrstolpen & in mot mitten/kardantunneln? Så´nna finns att köpa på amerikanska sidor tycker jag mig hitta.

Om man vill sätta dit ett trepunkts rullbälte från en modernare, skrotad bil. Hur fäster man det då lämpligast i "nederkant" utan att borra för mycket i trösklar etc. Vill ju inte påverkla originalvärdet på bilen som är i mycket fint originalskick...

Och så det där med baksätet. Antar att tvåpunkts midjebälte är enda lösningen. Hur f-n fästes de på bästa sätt. (ungarna vill jag i alla fall ha med :) )

Tacksam om nå´n orkar läsa hela vägen & ge mig lite schyssta tips. Det verkar ju finnas (minst sagt) mycket kunskap på detta forumet...

/Ronnie

edit; felstavningar...

Link to comment
Share on other sites

Hej Ronnie

När jag monterade tre-punktsbälten i min 66:a fb fäste jag bältesrullen

i tröskeln strax bakom kanten på stolen.Det blev tvunget att borras lite hål, inget som syns då det döljs av matta och tröskellist.Svetsade även ett fäste innanför panelen i höjd med bakkanten på dörren.Tyvärr har jag inga bilder som kan visa hur jag gjort och bälten är ej på plats för tillfället.

Har dock en bild på en lösning jag hittade på nätet för några År sedan.

/Edeson

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Alla Mustanger som såldes av Ford i Sverige har trepungt

bälten som original, bältet var av klippan typ och var fasta. :shock:

På HT modellerna finns som på alla Mustanger färdiga och

gängade eller svetsad mutter i kardantunnel och strax bakom

stol i tröskellådan dessa två användes för bältesmontering. 8)

Man blev tvingade att borra ett hål i den s.k. dörrstolpen

i höjd med stolrygg där det tredje fästet skulle sitta, detta är

egentligen ett väldigt bra sätt att se om en Mustang är

Svensk såld. :roll:

Bälten fanns ett tag att köpa där biltillbehör finns, vet inte

om det finns att köpa idag då krav på monteringens kvalité

idag krävs av både ägare o bilprovning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har precis monterat 4st trepunktsrullbälten röda i min 65a ht.

Mustang unlimitid har rullbälten i rätt färg med kromat gammeldags spänne fram. ca 220dollar+fakt+tull :cry: .

Baksätes trepunktsrullbälte köper du på www.Andoauto.com

i valfri färg. Dock är spännena av modern typ i svart plast. Pris 170dollar + frakt 100dollar + tull, 5-600kr

Andoauto har även satser med fyra trepunktsbälten.

Kan du tänka dig bälten i svart så köper du universal i sveríge

mekonomen eller www.huzells.se sid 80.

Alternativt besöker närmaste skrot och letar fram något som kan passa.

Monterings anvisning finns på www.andoauto.com

Både fram o bak.

Fram så fästes rullen i ett vinkeljärn med en bult genom golvet alternativt svetsa en förstärkning med gänga i dörrstolpen längst ner. De andra fästena använder orignalfästena. Kan dock vara en fördel att flytta bak fästet där bältet sitter i tröskeln. Då får man svetsa en gängad förstärkning på insidan av tröskeln. Fördelen blir då att man slipper snubbla på bältet när man tar sig ur baksätet.

Bak så är det att borra hål i hatthyllan + att skaffa ett plattjärn eller en plåt på 3mm eller kraftigare. Medskickade brickor passar dåligt i hatthyllan.

Har du midjebälten bak så använder du dess fästpunkter alternativt så borrar du på lämpligt ställe och lägger en bricka emellan.

Skall försöka lägga till några bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...