Jump to content

Heldött efter startförsök


Recommended Posts

Efter att startmotor snurrat 1-2 sekunder så klickar det till och blir stendött,ingenting händer,inte en lampa i instrument panel lyser,inte ens lyset fungerar.

Öppnar upp och mäter, 13 Volt på batteriet,kablar och kontakter sitter som det ska,Provar igen,och ja,snurrar igång lätt å fint som vanligt igen!!

Kan startrelät ha hängt sig på något sätt? Eller....?

Link to comment
Share on other sites

Ett vanligt fel att man kan få problem. de går att renovera men kanske det bästa är att sätta dit ett nytt ;)

Ett annat fel som jag själv får ibland är att om du har en avstängningsratt på batteriet brukar det kunna ärga lite där och man får de symtomen som du beskriver.

fanns beskrivet i något gammalt nummer av medlemstidningen tror jag :?:

Link to comment
Share on other sites

Kostar 175:- nytt, så är det värt att riva??

I startläget ska nog all el stängas av, utom den till tändspolen. Kolla du har spänning där. I startläget kopplas en till spänning in, den till främre stiftet på startrelät. Så när den dör, kolla med vanligt testinstrument telästiftet mot jord. Har du tappat spänningen där, är kanske felet i tändningslåsets bottenkontakt ( såvida du inte har ett efterinsatt mellanrelä?). Jag håller på som bäst och rotar i min med liknande bekymmer. :--

Link to comment
Share on other sites

Det är ju detta som är så j***a kul att ta isär och fixa till,man vill ju alltid se hur det funkar och ser ut inuti.

Jag kommer antagligen ändå att sätta dit ett nytt.

Min första tanke var just att kan det vara som på "modernare" bilar att all ström "enkelriktas" vid startögonblicket till tändning/startmotor,och då att kontaktorn hängde sig.

Tror väl knappast att problemet kan ligga i tändlåset,jag menar tändlåset styr ju inte spänning till strålkastarna som då ej fungerade.

Och tack för dom bra svaren!

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande: den "allmänel" som stängs av i startläget, är det som går på i tändningsläget, typ radio, växelväljare etc.

Men ta loss kabeln på främre stiftet (dras rakt ut), kolla med testinstrument vilken spänning du har i startläget. Om OK, sätt dit kabelhylsan och mät under start och se om du tappar spänningen. Om ej, men startmotor slutar snurra, kolla om 12 V på utgående tjockkabel till startmotorn. Om noll där, är relät paj, (men verkar ej troligt!).

Lycka till :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...