Stefan Karlsson Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 Goddag.Jag skall snart åka och titta på en 70 fastback,finns det några ställen som är extra utsatta för rost? Priset är mkt högt men vad göra när utbudet med svenska bilar är minimalt. Quote
k-codekowboy Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 Vad är mycket högt? Är du intresserad av en dyr bil är mitt tips att du försöker få med dig en mycket kunnig person som kan kolla bilen om du är osäker.Mvh/ Tony Quote
Andreas Holmgren cmc924 Posted July 23, 2007 Report Posted July 23, 2007 Hej StefanOm priset är som du skriver mycket högt, då får man ju hoppas att hela bilen är i fint skick också. Svaga punkter finns det ett par. Böj dig under där bak och kolla bakre rambalkarna, de är en svag punkt på alla äldre Mustanger. Kolla om de är friska, det ska inte vara något hoplusat skit på en fin bil. De kan ju också vara bytade men då ska det vara seriös gjort, finns som ekonomibitar.Även friskluftsintaget till kupén kan vara dålig. Tyvärr kan det nog bara kollas om du plockar av plåten mellan huv och framruta som är skruvade på 69-70 Mustang. Tror inte säljaren tillåter det.Mycket kan vara dolt men gör en noggran koll utmed sidorna så att det ser ärligt ut. Jämför skärmkanter med varandra, speciellt de bakre. Ofta tar Mustangerna in vatten via baklamporna och det rinner sedan ner i baljorna bak. Kolla dräneringen där, ibland kan det rosta innifrån och det syns ofta med blåsor i nederkant på bakskärmarna.Gamla Mustanger kan ibland haft läckande batterier och då tar batterihyllan och rambalken den är bultad i stryk. En ny batterihylla kostar bara ett par hundringar, men sedan ska ju rambalken fixas. Kolla så att förstärkningen på undersidan av rambalken finns där. Är den inte det så är garanterat balken upplagad (kanske seriöst) men de har struntat i förstärkningsplåten. På en bil i den prisklassen som jag gissar att det är så ska ju inte golvplåtarna vara något problem för då talar vi ju om ett objekt.Jag har själv en -70 Mustang FB som är en snustorr Texasbil. Det som har behövts på den är tidigare nämda byte av batterihylla och upplagning av rambalk. I övrigt är det originalplåt i hela bilen vad jag kan se.Du bor i Falkenbergsområdet och jag bor utanför Landskrona. Du får gärna kolla på min bil som referens om du orkar köra hit. Jag kan även erbjuda mig att följa med och kolla på bilen beroende på om det är inom landet, var det är och när. Jag har semester för tillfället.Du har väl koll på koder och dylikt när du bedömer om det är en originalbil eller inte? Fr.o.m 69 tror jag så stämplades VIN numret på bakkant/ovansida på motorblocket om du har en 302 eller 351W motor. Bigblock sitter det längre ner på sidan bredvid kopplingskåpan till växellådan tror jag.Hoppas att mina tips kan vara till hjälp. Du vet väl att det tillverkades fler Mach1 1970 än fastbacks...så fastbacks är ovanligare...mvhAndreas Holmgrencmc 924Landskrona0702-692107 Quote
Stefan Karlsson Posted July 24, 2007 Author Report Posted July 24, 2007 Tackar för visat intresse.Bilen är nog att betrakta som ett körbart objekt,har ej varit bes på 6 eller 7 år.Skall erkänna att pulsen steg lite när jag fick se korten,(BOSS-stripad).Den ska också vara svensksåld,hoppas den inte är helt genomrostad.Ska åka och titta inom kort,mvh Stefan Quote
NiklasW Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Angående priset, så tänk på att en 70 Sportsroof (Fastback) inte har samma värde som en Mach 1 även fast många som säljer verkar tro det. Quote
Andreas Holmgren cmc924 Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Om bilen är ett körbart objekt och dessutom svensksålt så är det till att hålla utkik efter rost och lagningar precis överallt.Precis som Niklas skriver så ska ju givetvis inte en vanlig fastback kosta mer än en Mach1, men det är ju skicket som styr också.Ta en valium innan du åker , var kritisk och köp inte första bästa bil men om den är bra så är det ju bara att handla.Tycker själv att det finns en del intressant nu på t.ex blocket som är besiktigat och klart för rimliga pengar.Hade varit kul att se bilder på den.Lycka till med ditt Mustangköp!/Andreas Quote
Peter CMC1869 Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Vad har den för specs? Motor, färg, utrustning mm. Kolla gjutdatum på blocket om du inte hittar chassinummer på blocket (siter på klacken vid oljefiltret på BB iallafall) då vet du om det är rimligt att det är rätt block (1-3 månader är ok, kanske något mindre). En bakfull monterare orkade förmodligen inte stämpla in chassinumret på blocket. Han hade fullt upp med att plocka rätt delar Det är långt från alla bilar som har chassinumret på blocket. Kolla med Vägverket när bilen först är reggad i sverige så får du reda på om den är svenksåld. Chassinumret bör vara stansat på ramen, passagerarsidan i höjd med solenoiden (kan vara på motsatt sida också om fyllot inte orkade gå runt ) Kan även hamna under framskärmen och killen tillåter förmodligen inte att du monterar bort den. Har även sett stansning på kanten in till bagageutrymmet, men det är nog ganska ovanligt, den killen var nog fortfarande full som gjorde det. Det underlättar om man får reda på vad det är för bil och vad den kostar så kan vi hjälpa dig med specifika delar som ska vara på bilen, speciellt om du ska betala premium. Att köpa speciella ovanliga delar i efterhand kostar multum.Lycka till! Quote
Djin Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 NÄr vi ändå är inne på tipps och råd.Jag är inne på en 67-68 och har några bilar jag ska kolla på.Är det samma områden där som man ska kolla på? Finns det nån som har en bil i stockholmsområdet som man kan få kolla på så man vet hur dom ska se ut. Quote
Andreas Holmgren cmc924 Posted July 28, 2007 Report Posted July 28, 2007 HejGenerellt sett så är det samma ställen som jag beskrivit ovan som gäller på 67-68 års modell, man kan säga 64-73 också. Vad jag vet så är dock plåten mellan huv ock framruta svetsad på 64-68 års modell, så den går inte att plocka av för en snabb koll.Allt är ju efter tycke och smak, vad bilen kostar och vad man kan göra själv. Det finns jättemycket nytillverkad plåt till mustangerna, tyvärr med varierande passform.Är det en jättefin bil som kostar mycket pengar så ska plåten vara okej och finns det lagningar så ska det vara ordentligt gjort, som sagt inget hoplusat skit.Om du kan komma i kontakt med någon i din region som är hemma på plåt och rostlagningar som dessutom kan följa med dig är det ju till stor hjälp.mvhAndreas Quote
Thony Posted August 2, 2007 Report Posted August 2, 2007 Ang chassinummer så tycks de ha kunnat hamna på lite olika ställen. På min 69:a finns numret instansat på förarsidans innerskärm, även under skärmen på passagerarsidam samt på bakkanten till bagageutrymmet.När det gäller priser så tycks det inte finnas någon hejd på utveckligen vilket egentligen är synd då det hindrar många från att kunna skaffa en Musse som ju är världens underbaraste och häftigaste bil!!!! Ser annonser på ej körbara objekt som det begärs 150 000 för och de blir banne mig sålda. Men ett par hundringar minst får man nog räkna med att betala i dag för en hyfsad Mussecab eller fastback. Fina HT:s kan man ramla över för en bra bit under en hundring men det kanske inte är nå¨t alternativ.Lycka till!!! Quote
NiklasW Posted August 2, 2007 Report Posted August 2, 2007 Nå..har du varit och kollat på bilen än?Vi vill ha alla fakta Quote
Djin Posted August 7, 2007 Report Posted August 7, 2007 Jag har varit och kollat på en. En som såg riktigt snygg ut på bild. Perfekt form och allt.Tyvär såg den för j*vlig ut innuti. Krävs säker 1 års arbete och priset var alldeles för högt för det.så det är tillbaka till ruta ett igen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.