Jump to content

Delsyntetsolja


Equus

Recommended Posts

Hej

Funderar på att gå över till delsyntetsolja vid nästa oljebyte. Inte byte av märke eller viskositet. Finns det några nackdelar med detta byte då det gäller en 289 motor från 1966? Tacksam för synpunkter.

E J

Link to comment
Share on other sites

Man har ju hört talas om att syntet oljor tvättar rent och drar med sig avlagringar i motors oljekanaler, vilket kan sätta igen både filter och annat. Finns inget bättre och kletigare än en mineral 20-50 olja. Kör du inte extrem racing eller vinter tid finns ingen anledning till byte.

Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det var väll själva, vi har pratat om detta tidigare, jag har av

erfarenhet avrått alla som åker äldre 170-200-260-289-302-351W

351 cleveland- 390 familjen. :roll:

Använd INTE syntetolja till dessa motorer om dom är av

äldre datum. :shock:

Den enda gången det kan var ok är om motorn är nyrenoverad

eller blueprintad. :)

Som alla vet hoppas jag är det ganska stora toleranser i våra

gammla motorer och att hälla i syntetolja är att tvätta bort

eventuella avlagringar som bör finnas kvar efter flera års körning. 8)

Om dessa blir borttvättade av syntetolja så kommer din gammla

motor att göra dig besviken, skrammel o knack. :(

Byt till en märkesstark mineralolja istället och häll gärna i STP

för att få en bättre vidhäftning och ökad friktion. 8)

Många vet säkert att man förr vid ihopskruvning av race eller

original motorer blöter allt rörligt med 50% STP och 50% 20-50

mineralolja mixat. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det diskuteras ständigt om den här frågan ,och jag ids inte igen,men det finns nog en anledning att Sportflygplan kör mineralolja :D

Och vi ska inte kallstarta våra bilar utan motorvärmare.. :roll:

kan inte förstå att folk tycker det är så roligt att kasta bort pengar på dyr olja? ;)

Link to comment
Share on other sites

Just det här ämnet oljor i bilar är nog ett av många återkommande ämnen i diverse forum där alla har sina åsikter.

En viktig del i det hela är ju om motorn är avsedd att gå på syntet, alltså tätare lagerspel överallt. Helsyntetoljan har ju inte alls den förmågan att stanna kvar i ett lager (mellan lager och tex vevtapp) som en gammal fin sirapsolja vilket får till följd att oljan sprutar ut för snabbt från lagret om spelen är som det gamla viset för "riktig" olja. Detta får till följd att syntetoljan rusar ut ur lagret innan den gjort det den ska, med följd av att man bla tappar bärigheten i oljefilmen - alltså förmågan att motstå det tryck som bildas när en kolv vänder på full belastning som exempel.

Om synteten sen löser upp rester i kanalerna eller om det beror på att det mycket effektivt diskar ur blocket invändigt med hjälp av alla läckande lager, som en diskmaskin - kan man ju bara fantisera om.

Sen har vi ju det eviga snacket om vilken olja som är bäst - det förekommer variationer även på de dyraste, finaste oljorna i de snyggaste flaskorna. Detta mycket beroende på att råvaran hämtas från olika ställen, förmodligen där det är billigast för dagen. En del säger att Pennzoil är en bland de jämnaste då de tydlilgen tar sin råolja från samma område.

En motorrenoverare här i trakten som av många anses som helt blåst - mycket pga av hans stora pedantiska sinne för motorer, dess funktion mm så förståsigpåare inte ens har en aning om vad han snackar om - gjorde en test....

Skickade in lite olika sorters oljor till ett smörjlabb på en av de stora tekniska högskolorna i landet med ett förvånande resultat. Den olja som smorde allra bäst var den han köpt från Skandinaviska Oljecentralen i Jönköping. Alltså renad begagnad olja från vad som helst. På labbet beskrev dom oljemolekylerna i de nya oljorna som i form liknande kristaller eller råa. Medans i den renade begagnade oljan var dom mycket rundare, slätare och finare. Slutsatsen kan ju var och en lista ut själv...

Men en sak är säker - själva oljan går aldrig att köra slut på, det är tillsatserna som försvinner som förmågan att hålla oljan ren osv.

Personligen (jag är ju bara sketen industriknegare) tror jag inte det går att framställa något på syntetisk väg som vår natur skapat under flera miljoner år och sen komma och påstå att det ska funka lika bra som äkta vara.

Hur är det med dom nya Mustangerna idag - kör man dom med syntet eller?

Det blev mycket teorier på en gång, kanske är någon som håller med mig iaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har skrivit vad jag tycker tidigare och anser fortfarande att syntetoljorna bara har fördelar. Och speciellt vid start! Ibland tror man att oljetrycket är sämre ( på mätaren) men det beror normalt på lägre friktion i oljepumpen som ger ett snett värde. Rekommenderar en gammal länk från Cadillac-klubben. Författaren är i branchen!

http://www.cadillacclub.se/service/olja.html

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett inlägg för att öka förvirringen:

Jag menar nog att man inte ska använda syntetoljor, the real thing, i våra gamla gjutjärnsspisar av den anledningen att packningsmaterialen inte funkar ihop med en riktig syntetolja. Då menar jag en sk grupp 4 olja framställd på en bas av polyalfaolefiner. Men en olja som ändå kan kallas syntetolja av tillverkaren kan mycket väl vara en förädlad mineralolja, för att likna PAO. Även de dyra märkessyntetoljorna kan vara förädlade mineraloljor.

Om man sen vill behålla smutsen i sin motor så spelar det nog ingen större roll om det är en syntet, av något slag, eller en mineralolja. Det hänger nog mer på de rengörande tillsatserna som man blandat i oljan...

;)

Själv kör jag på halvsyntet utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det här med olja väcker känslor. Inför Pony Tour var det dag att byta och väl i butiken så kunde jag inte låta bli att välja denna dunk. Med en sådan förpackning måste ju innehållet vara bra för den gamla "järnspisen". Om det var den optimala oljan eller inte har jag ingen aning om men Mustangen tog sig i alla fall till Dalarna och tillbaka utan att gnissla allt för mycket :-)

Link to comment
Share on other sites

Behåll dunken och fyll med syntet. Dunken är ju helrätt. I starten ska ju smörjan runt i alla vrår, och en singel 50 fortfarande 50 dvs trögflytande. En 5W-50 är tunn i starten och "motsvarande" en 50 när den är varm.

Eller lite från castrols egen hemsida:

Varför välja ett syntetiskt smörjmedel

Helsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa "supersmörjmedel" sparar faktiskt pengar på sikt.

Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-

verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-

turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer.

Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för "halvsyntetiska" eller delsyntetiska" oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet.

Utskriftsvänlig version

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vilken olja som är bäst råder ingen tvekan om, men vad som

passar i våra vagnars motorer runt 50-60-70 talet är redan

klart. 8)

Som jämnförelse kan vi nämna att använda nya oljor i

växellådor, automatlådor eller manuell, vi får inte glömma

bakaxel, styrväxel mm här leks det inte med några oljor eller

smörmedel, rätt olja, smörjfett på rätt plats. :roll:

Möjligen kan vi göra det när enheterna är renoverade efter

modernt och tekniskt kunnande. :)

Summan av mitt skriveri är att vi skall använda den typ av

smörjmedel som delen mekaniska är gjord för och inget

annat. :shock:

Att slå i syntetolja vid oljebyte i våra motorer är ren dumhet,

våra motorer är inte gjorda för syntetoljor, möjligen att de motorer

som kom i mitten på 1980, då kunskapsnivån om smörjning och

toleranser i motorer höjts en del hos b.l.a. Us Ford. :?

Kanske var det också för att aluminium börjar att bli en del

vardagen även när det gäller vardagsbilistens V8or. :?

Jag skulle vilja veta vad ni har för oljetyp i er orörda eller tidigt

renoverad motor, är det syntetolja och knack o skrammelfritt kan

jag inget annat än gratulera. :o

Skramlet eller knackningarna behöver inte ha något med

SLUT motor att göra, skrammel o knackningar har i många

fall med mått att göra d.v.s. hundradelar o tusendelar. :roll:

Men okej en motor som är sliten efter 40-50.000 mil eller mer

hjälper inga oljor alls, det är snarare en renovering som gäller,

efter att renoveringen är gjord så kan kanske en syntetolja vara

ett allternativ under en tid. :?

Här finns också en liten tanke som vi måste tänka på, varför går

då dessa V8or så länge och i så många mil trots en lång tids plågade

med gammla typer av mineraloljor, jo för att dom är slitvänliga

och då p.g.a. av stora toleranser i motorn som också då gör att

motorn har tillräcklig smörjning med en mineralolja av den

kraftigare typen som exempel 20-50 mineral. 8)

Hoppas att jag inte blir avstängd på forumet för minna åsikter runt

detta med oljor, jag har ju trots allt varit med om en del konstiga

fenomen jag också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Behåll dunken och fyll med syntet. Dunken är ju helrätt. I starten ska ju smörjan runt i alla vrår, och en singel 50 fortfarande 50 dvs trögflytande. En 5W-50 är tunn i starten och "motsvarande" en 50 när den är varm.

Eller lite från castrols egen hemsida:

Varför välja ett syntetiskt smörjmedel

Helsyntetiska smörjmedel är konstruerade för att göra samma sak som konventionella mineraloljebaserade smörjmedel, men de är mycket effektivare. De är visserligen dyrare att tillverka, och kostar därför mer att köpa, men dessa "supersmörjmedel" sparar faktiskt pengar på sikt.

Syntetiska smörjmedel tillverkas för att tåla svåra förhållanden som konventionella oljor inte klarar av. De har överlägsen viskositet jämfört med mineraloljor. De syntetiska smörjmedlen har därför en molekylstruktur som skräddarsytts för och ofta överträffar till-

verkarnas krav för motorer med höga effekter. bland alla fördelarna med syntetiska smörjmedel märks bland annat deras förmåga att förbli stabila vid höga temperaturer (där konventionella smörjmedel skulle brytas ner) och behålla flytande form även vid låga tempera-

turer (där konventionella oljor skulle bli tjockare). Det ger optimal smörjning även vid extrema temperaturer samt minskat slitage och renare och effektivare motorer.

Emellanåt blandar man syntetiska smörjmedel med konventionella mineraloljor för att skapa en kostnadseffektiv korsning mellan de båda oljetyperna. De brukar kallas för "halvsyntetiska" eller delsyntetiska" oljor. Men trots att både halv- eller delsyntetiska oljor och konventionella mineraloljor är mycket effektiva smörjmedel så råder det ingen tvekan om vilken oljetyp som är effektivast. Helsyntetisk olja ger alltid det bästa motorskyddet.

Utskriftsvänlig version

Skulle aldrig få tanken att hälla syntetolja i mussen ej heller i min chrysler diesel de behover ha ren mineralolja och inget annat syntetisk olja nyare motorer med annan uppbyggnad okey men skolerna är olika ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur är det med Castrol GTX 20-50 som mustangparts säljer? Är den bra?

Var finns den där mineraloljan att köpa som alla pratar om?

Själv använder jag Castrol GTX 3 Protection. Minns inte hur tjock den oljan är men den är inte helsyntetisk åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med Castrol GTX 20-50 som mustangparts säljer? Är den bra?

Var finns den där mineraloljan att köpa som alla pratar om?

Själv använder jag Castrol GTX 3 Protection. Minns inte hur tjock den oljan är men den är inte helsyntetisk åtminstone.

enligt castrols hemsida så är det 15w-40 mineral.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...