Jump to content

Kompressor... eller inte.....


uffeg

Recommended Posts

Om det gick att köpa en musse gt 500 för 45.000 pengar i USA och sen få hem den med bara frakt, tull, moms. Ca, 420.000 svenska pengar....

Men, nehej, det ska läggas på pengar för ditten och datten, så vips kostar biljäveln nästan 700 i Svedala.... sjukt.....

AJ, har du inte funderat på att lämna din i inbyte på en GT500?

Nja, tror i så fall jag säljer min och försöker hitta något begagnat i USA. Men jag tror inte priserna blir "intressanta" förens om ett par år då det coolat ner lite. Men jag gillar Mussen som jag har nu och ser helst att man kan få lite sprätt på den istället.

Kanske göra en ErikC, dvs modda chassi osv + en kompressor. ErikC, du har väl/är/delaktig i NoFear Motorsport eller är jag helt fel ute ?

Där finns ju både turbo och kompressor att köpa !

Jaja, kul är det iallfall att spekulera och lägga ner större delen av sin vakna tid till att fundera på hur man ska få sin bil att gå snabbare :? eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kanske göra en ErikC, dvs modda chassi osv + en kompressor. ErikC, du har väl/är/delaktig i NoFear Motorsport eller är jag helt fel ute ?

Där finns ju både turbo och kompressor att köpa !

Jaja, kul är det iallfall att spekulera och lägga ner större delen av sin vakna tid till att fundera på hur man ska få sin bil att gå snabbare :? eller ?

Stämmer bra det! det enda vi säljer är sånt som gör mussen snabbare :)

Bilsport ska testa en GT500 i superstage snart, och Gullabo sa att oavsett hur mycket hästar den har kommer den aldrig vara snabbare än min var i banan, och det med 350hkr :twisted:

Så med överladdning nästa år så kommer den vara oslagbar!

GT500:an är en sjukt trevlig bil, men jag lägger hellre pengarna på en GT och moddar chassi och motor. Ni såg väl på Jeremy Clarksons USA tripp när han testade Roushen med 415hk mot GT500:an, vilken var överlägset snabbast? Jo, Roushen!

Mitt chassi med 450 bakhjulshästar, samt en ny koppling räcker VÄÄÄÄLDIGT långt ska jag säga. Men visst, ska man enbart köra rödljusrejs eller på strippen så är inte en GT500 helt fel ute.

Att min lätt chassimoddade GT med 350hkr var snabbare än t.ex Corvette C6 som har ett par 100 kg minde att släpa på, 55 fler hästar samt delad bakaxel visar att det finns potential i bilen. Får väl tillägga att den var snabbare än fler bilar, typ Ferrari 430, BMW M3 CSL, Audi RS4, Porsche 996 Turbo/GT3 osv osv osv :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Att modda chassit ger egentligen mera tillbaka eftersom man kan använda bilen på ett helt annat sätt, min 92:a har grymt bra väghållning, det är däcken som jag måste byta ut. annars är den orginal i motorn med undantag på några små bolt-ons.. och då förlorar jag varenda rödljusrace mot S197orna, än så länge iaf. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns nuförtiden färdiga "kit" för att förstärka automatlådan. Motorn pallar ca 450 bakhjulshästar (runt 480-500 vid veven) och det krävs inte särskilt mycket för att fixa automatlådan.

Själv så tittar man på turbokit till 06:an, bättre förbrukning, lägre laddtryck, fler hästar, uppgraderingsbar i oändlighet osv. Nu har dom flesta kitten funnits ute ett tag och dom har fått ordning på passform och barnsjukdomar. Motorn kommer hålla längre då man kan köra på lägsta laddtryck till vardags, och på helg och vid race så kan man via en knapptryckning få ut sisådär 100+ hästar till.

Men manligast vore att köra ett stroker kit till en 302:a, kammar, toppar, insug och mappning och få över 400 sugishästar på bakhjulen!

Coolt, turbo! Är det nån som har det här i sverige än? Vi kanske kan tävla lite sen, så får vi se om turbo eller kompressor regerar :-)

Jag har lite småstrul med min tune för Whipplen, men när jag får till det kanske min bil kan bli kandidat för din signs sista mening :-)

Link to comment
Share on other sites

Att modda chassit ger egentligen mera tillbaka eftersom man kan använda bilen på ett helt annat sätt, min 92:a har grymt bra väghållning, det är däcken som jag måste byta ut. annars är den orginal i motorn med undantag på några små bolt-ons.. och då förlorar jag varenda rödljusrace mot S197orna, än så länge iaf. ;)

tror också på din teori efter slirat med vanliga däck i helgen medans kompisarna hade fuskat med gatslicks... :evil:

däck å chassi ger nog mer tillbaka för mindre pengar... blir nog omvänd ordning nu... kompressorn kommer sist... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Om man är en sån som hänger på dom här sidorna så kommer man alltid att vilja ha mer! Oavsett om man kör en V6, GT eller en GT500! Mer prestanda, mer väghållning etc etc etc... Även om man som jag går från GT till GT500 så är man ju bara nöjd en stund innan tankarna börjar att snurra. Jag valde att inte montera kompressor på min GT pga risken att stöta på problem vid besiktningen. Tror att dom mkt enkelt ser om en bil fått en kompressor monterad, Saleen eller ej...

Precis som Erik säger så tror jag också att om man vill köra BANracing med bilen så skall man satsa på en GT (viktskäl) och sen satsa på väghållning och däck. Modda moderat med CAI, chip och avgas. Vill man köra snabbt rakt fram... Ja, det är nog en lite annan historia. Om nån är intresserad av mina mods så kan jag lägga upp dem!

/Nicke

PS Pernolf! Jag fick dem, men har inte hunnit montera än! Skall lackas och så först! Hör av mig!

Link to comment
Share on other sites

Om man är en sån som hänger på dom här sidorna så kommer man alltid att vilja ha mer! Oavsett om man kör en V6, GT eller en GT500! Mer prestanda, mer väghållning etc etc etc... Även om man som jag går från GT till GT500 så är man ju bara nöjd en stund innan tankarna börjar att snurra. Jag valde att inte montera kompressor på min GT pga risken att stöta på problem vid besiktningen. Tror att dom mkt enkelt ser om en bil fått en kompressor monterad, Saleen eller ej...

Precis som Erik säger så tror jag också att om man vill köra BANracing med bilen så skall man satsa på en GT (viktskäl) och sen satsa på väghållning och däck. Modda moderat med CAI, chip och avgas. Vill man köra snabbt rakt fram... Ja, det är nog en lite annan historia. Om nån är intresserad av mina mods så kan jag lägga upp dem!

/Nicke

PS Pernolf! Jag fick dem, men har inte hunnit montera än! Skall lackas och så först! Hör av mig!

Du får gärna lägga upp dina mods, vore kul att se. Jag trodde jag låg bra till men det är ju alltid nån som är värre :-)

Link to comment
Share on other sites

Saxat från min signatur på Stangsunleashed.com, därav engelskan... :)

Shelby GT500 2007

Torch Red/White Stripes

Charcoal/Crimson interior

Int. upgrade, Shaker 1000 and Sirius sat.

Delivered Sept. 22 2006

In Uppsala, Sweden

Current mods:

Kenne Bell Stage III w/ 3 1/4" Pulley

4" one-piece aluminum driveshaft

Evolution ultimate suspension package:

*Torque box bracing

*Adj. upper control arm w/ replacement HD mount

*Lower control arms w/ relocation brackets

*Adj. Panhard bar w/ panhard bar brace

FRPP 3.73 gears

SoS gauge pillar pod and switch panel

Autometer Nexus gauges (Boost, Fuel-pressure and wideband A/F)

Raptor shiftlight

Granatelli tyre-frier brake-lock kit

MGW chrome cobra in dash

Midwestautogear mirror covers (torch red)

STEEDA axle-back exhaust

Nitto 555 255/45 18 (front)

Nitto 555R 305/45 18 (rear)

Kenne Bell Custom Tune

Signed SAI dash-plaque

Shelby GT500 sill plates

Waiting to be installed:

Kooks headers

Kooks X-pipe with race cats

Engine mounts

Steeda hood struts

Awaiting arrival:

SAI floor-mats

Dessutom håller Börje Wessman (Picko Troberg Racing) på att utveckla ett Öhlins-kit till bilen. Vill ha den ställbar i 3 lägen: original för strippen, 1" sänkt för gatkörning och 2" sänkt för bankörning...

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Ouch ! I stand corrected. Hur replikera nedanstående ? ehhh ,fint väder i helgen ! Skämt åsido, låter som att du borde ha en kompetent rakt fram och kurvåkningsbil när du är färdig.

Det för mig osökt in på tanken om en banträff för Musse-folk. Vore det inte kul att träffas och köra bana, typ Mantorp eller Gelleråsen. Någon som vore intresserad och/eller vet tillfällen för något sådant ? Jag skulle tycka det vore skitkul å köra och kolla på andra Modifed Mustangs som bränner runt.

Saxat från min signatur på Stangsunleashed.com, därav engelskan... :)

Shelby GT500 2007

Torch Red/White Stripes

Charcoal/Crimson interior

Int. upgrade, Shaker 1000 and Sirius sat.

Delivered Sept. 22 2006

In Uppsala, Sweden

Current mods:

Kenne Bell Stage III w/ 3 1/4" Pulley

4" one-piece aluminum driveshaft

Evolution ultimate suspension package:

*Torque box bracing

*Adj. upper control arm w/ replacement HD mount

*Lower control arms w/ relocation brackets

*Adj. Panhard bar w/ panhard bar brace

FRPP 3.73 gears

SoS gauge pillar pod and switch panel

Autometer Nexus gauges (Boost, Fuel-pressure and wideband A/F)

Raptor shiftlight

Granatelli tyre-frier brake-lock kit

MGW chrome cobra in dash

Midwestautogear mirror covers (torch red)

STEEDA axle-back exhaust

Nitto 555 255/45 18 (front)

Nitto 555R 305/45 18 (rear)

Kenne Bell Custom Tune

Signed SAI dash-plaque

Shelby GT500 sill plates

Waiting to be installed:

Kooks headers

Kooks X-pipe with race cats

Engine mounts

Steeda hood struts

Awaiting arrival:

SAI floor-mats

Dessutom håller Börje Wessman (Picko Troberg Racing) på att utveckla ett Öhlins-kit till bilen. Vill ha den ställbar i 3 lägen: original för strippen, 1" sänkt för gatkörning och 2" sänkt för bankörning...

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Ja det skulle ju va kul som fan om man kunde hyra Mantorp Park eller nån annan bana o köra, fast de e la inte helt gratis att hyra en bana o köra? :(

Jag e på! Skulle vara himla kul att få leka lite på "säker" mark utan andra bilister.

Kanske Gotland Ring?

Link to comment
Share on other sites

Nicke,

Har du hunnit bänka den än? Måste ju ge ganska bra skjuts framåt :-)

Nej, har inte bänkat den. Vet ungefär vad den ger... Dessutom kan jag ju skifta pulleys om jag vill ha ännu mer, men det sparas till strippenkörningar. Fästet är det största problemet, därav Nittos!

Det är inte mycket som hänger med rakt fram...

Link to comment
Share on other sites

Nicke,

Har du hunnit bänka den än? Måste ju ge ganska bra skjuts framåt :-)

Nej, har inte bänkat den. Vet ungefär vad den ger... Dessutom kan jag ju skifta pulleys om jag vill ha ännu mer, men det sparas till strippenkörningar. Fästet är det största problemet, därav Nittos!

Det är inte mycket som hänger med rakt fram...

Jag kan tänka mig det efter at ha kollat in http://kennebell.net/superchargers/ford ... Shelby.htm

Men men, mer vill man ju alltid ha!

Link to comment
Share on other sites

Körde en del på Gotland Ring med min Cobra, en riktigt grymm bana!

Jag har kontakter där, så vore hyrning av banan intressant så kan jag boka, och fixa lite justare pris.

Men räkna med en 30-40K för en hel dag, så en 20-30 bilar behövs för att få ett juste pris för alla.

Kanske bjuda med några på Camaro/TCS?

Skulle vara hur grymt som helst att köra på "Ringen" med en massa andra Musseägare!

NickeH, du har en övergrym bil verkligen! Skulle vara kul att köra ett par rejs när man fått på kompressorn :) 402m och lite bankörning!

Link to comment
Share on other sites

Körde en del på Gotland Ring med min Cobra, en riktigt grymm bana!

Jag har kontakter där, så vore hyrning av banan intressant så kan jag boka, och fixa lite justare pris.

Men räkna med en 30-40K för en hel dag, så en 20-30 bilar behövs för att få ett juste pris för alla.

Kanske bjuda med några på Camaro/TCS?

Skulle vara hur grymt som helst att köra på "Ringen" med en massa andra Musseägare!

NickeH, du har en övergrym bil verkligen! Skulle vara kul att köra ett par rejs när man fått på kompressorn :) 402m och lite bankörning!

Ja, jag är på!

Och om du är i närheten av mina trakter är det bara att hojta till! :D

/Nicke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...