Jump to content

USA-frakt


Thony

Recommended Posts

Frågan har säkert ställts tidigare men...

Om jag handlar mindre delar på ebay, i det här fallet ett par baklampor, hur får jag hem dem enklast, snabbast och billigast från USA? UPS, nämns här på forumet, hur funkar det?

Tacksam för snabbt svar...

MVH

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilket av de tre kriterierierna du uppger som du sätter överst på prioriteringslistan.

Enklast: ta det som säljaren föreslår.

Billigast: USPS

Snabbast: UPS, DHL, FEDEX eller annan expressleverantör.

Se bara till att säljaren är intresserad av att skeppa internationellt, alla gör inte det av nån anledning.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack Jocke för svaret. Man får helt enkelt snacka med säljaren via mejl eller telefon och komma överens. Betalningen sker via PayPal och som jag förstått detta system så ska det vara helt säkert. Pengarna sitter på ett konto och säljaren får dem inte förrän jag fått varorna.

Bara att börja bjuda då :D

Link to comment
Share on other sites

Nej, tror nog säljaren får pengarna direkt,, det står worldwide på de som säljer över hela världen eller kanske europe, ibland går det bra och mejla och fråga fast det inte står att de skickar utanför usa, har gjort så några ggr. Annars går det att registrera sig på tex. Jetcarrier och få en usa adress. Läs vidare på: http://www.jetcarrier.com/default2.asp?lang=46

Ebay/Paypal är inte så säkert , men jag har bara blivit blåst på pengar en gång, ingen större summa, anmälde till ebay som inte kunde göra nått, kolla upp betyg som tidigare köpare lämnat. Det ger en indikation om det är någon att lita på.

//Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Pengarna betalas ut till säljarens PayPalkonto omgående och är då inte låsta i egentlig mening, säljaren kan göra en överföring till eeget bankkonto om han/hon så vill.

Men som Du redan förstått så har eBay/Paypal en inbyggd trygghet som gör att man kan känna sig säker på att inte bli alltför lurad. Jag råkade ut för en säljare som tog emot mina pengar och sedan försvann frn jordens yta utan att leverera varorna, men jag fick tillbaka pengarna via PayPal utan krångel.

En sak är mycket viktig när man handlar på eBay (och andra auktioner), fråga säljaren om det finns minsta oklarhet i beskrivningen av föremålet, är det OEM, NOS eller repro? vad ingår? vilket skick är grejerna i? gjutnummer? reservdelnummer? och allt annat som kan vara relevant.

Det finns en del säljare som skriver ganska luddiga beskrivningar i avsikt för att locka så många köpare som möjligt, och andra har inte så stora kunskaper om vad de säljer så de kan ange att deras prylar passar till fler bilmodeller än vad som är fallet (väldigt viktigt om man är ute efter strikt original. Ett typexempel är förgasare till 428CJ, många säljare listar C9AF-9510-U som original men som är en ersättningsförgasare som Ford sålde istället för att lagerhålla alla 8 versionerna som originalmonterades).

Kom också ihåg att be säljaren att kryssa i "Gift" på tullblanketten de måste fylla i för att skicka varan utanför USA. Jag brukar också be dem skriva ett värde som inte överstiger 500 kronor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...