Jump to content

Recommended Posts

Har precis startat upp min 351w motor, och konstaterat att jag har ett oljetryck på 4 bar kall motor snabbtomgång och ca 0.5 bar på startmotorvarv.

Är detta normalt? Tycker oljetrycket borde vara högre.

Har även en till fråga, eftersom topparna är gjutna på 80 talet borde det väl gå att köra utan blyersättning?

Om minnet från min forntid inte sviker, så är tumregeln 10 Psi / 1000 varv. 10 Psi är ca 0,7 bar.

Men för att vara säker , ska man ersätta oljans tryckgivare med en manometer direkt i hålet.

Vidare kollar man vid normal oljetemp = 85 grader. Då är oljan varm och håller sin höga viskositetsklass oavsett typ ( singel, multi etc). När du cruisar, så ökar normalt temperaturen men tryckfall som resultat.

Vid start har du högre tryck och kall olja och personligen vill jag då ha låg visko dvs multigrade. Men mer om oljetyp hittar du i andra trådar. Kardemumman blir, att vad du har vid kall motor är halv ointressant och styrs mer av oljetyp, medan varm motor/olja säger mer om skicket på prylarna :--

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...