Jump to content

Besiktning av -68:an


Svedis

Recommended Posts

Så in till besiktningen. Lite nervös är man ju efter 2 år sedan senast.

Den äldre gentlemannen började kolla det vanliga ( ”lite lågt vänster halvljus, men ok”). Lyfte upp.. hmmm, ”snyggt”, ”bra”, ”Tjusigt”, ” åh va trevligt”, ”smörj lite där”. Positiv som tusan. Bromsarna ( trummor) med toppvärden. Ute vid avgaskontrollen ( vad kollar dom?) så vände han sig till en kollega: ”Härligt ljud va´?”. När jag betalat, följde han med ut och sa: ”Tack för lånet”. Alla killarna hade mungiporna i öronhöjd! Blankt protokoll.

Ibland är ju livet rättvist :--

Link to comment
Share on other sites

Man kan klart säga att allting var inte bättre förr :D .

men ok ,själv är man oftast äldre än bilprovarna och den "gnälligaste "besiktningsmannen vi har här i stan gick fordons året under och har jag dessutom gjort lumpen med så man har lite bättre förutsättningar än de yngre som kommer in.

Förr var det folk som antagligen blivit intvingade på en bilverkstad för att där fanns jobb,bilintresset var noll.

Sedan fick man möjlighet att börja jobba statligt och besikta bilar,och många njöt av makten dom helt plötsligt kom över.

Nu är det enbart människor som gått fordonsutblidningar och har intresse av bilar som jobbar på bilprovningen,och där är nog största skillnaden.

I helgen hade vi veteranbilsmarknad i stan och jag träffade åtminstone tre bilprovare jag hejade på och snackade några ord med.,en sålde dessutom prylar.

De här personerna känner jag enbart från bilprovningen och genom beisktning av mina bruks och hobbybilar.

men en sak är säker att bilprovarna och framför allt beisktningsmännaen från bilprovningens första generation skulle aldrig gått på en veteranbilsmarknad.

men äldre bilar är ju också definitivt mer charmiga än nya likformiga så omväxlingen höjer nog humöret rätt rejält..

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft "förmånen" att möta olika typer av besmän med mustangen. De flesta trevliga och tillmötesgående men så en riktig jävla surk*k med. Som exempel så vart han helt förbluffad över att "så här dyra fina bilar" inte hade bromsservo... Han underkände allt han kunde med och motiveringen till samtliga verkade vara "det har du allt råd att fixa när du har en sådan här dyr och fin bil..." :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Det här med besiktning är och kommer alltid vara ett kärt ämne

När ja besikta mussen nu i somras så tyckte han att det bromsa lite dåligt vänster fram då tog han en repa med bilen och värmde bromsarna lite och sa nu går det nog bra vilken kille :D

Har nu fixat til bromsarna så de tar klockrent bra :D

Men så besiktade jag arbetsbilen en voyager diesel fick en tvåa på för oljig motor :cry: så bedömningarna är väldigt olika tyvärr. Nu var det ju självklart inte samma fel men ändå. Motortvätt sen in på drive in så var det fixat men de som kör diesel vet säkert att det är lite mera oljigt kring dessa motorer. Och sen självklart lägger man väl inte lika mycket omsorg på arbetsfordonet som på sin lilla MUSSE ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Anders

Jo kul det där hur olika det kan vara, jag bes nu för en månad sen. två år sen sist och väldigt mycket ombyggt och nytt. Men man trodde knappt att det var en bes, alla som inte hade något att göra inklusive andra bilägare kom och kollade och ställde frågor. Bes mannen som höll i det var ett stort fan av gamla jänkare så det blev mest allmänt snack om bilar och framtidsplaner :D och bilen gick självklart igenom :-- tänk om det alltid kunde vara så

Link to comment
Share on other sites

Man brukar stöta på denna typ av avundsjuka om man tittar vänsterut på partikartan. Dit räknar jag f.ö allt som är grönt också. Dom är som tomater, först är dom gröna sen blir dom röda.

Ska det bli politisk debatt nu? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tack!

En politisk sak ändå.

Har aldrig någonsin sett en "Tomat "(eller vattenmelon om ni så vill)

på bilprovningen.

För att erhålla den åskådningen så krävs nog att man hatar bilar,och då jobbar man inte där heller.

Link to comment
Share on other sites

Mina "besiktningsreflexer". Tas bort (självhäftande tejp) och 15:- på Biltema går på omkostnader. :--

För några år sedan hade jag också klistrat på sådana reflexer bak. Besiktningsmannen undrade då om jag satt dit dem för hans skull...Det var ju bara att erkänna :oops:

Men han sa att jag kunde ta bort dem för den lagen gäller inte längre!

Har nu besiktigat utan dessa tre gånger och aldrig fått anmärkning för att dessa saknas.

Har besiktigat mustang sedan 1990. Jag kan bara hålla med om att attityden hos besiktningsmännen förändrats. När jag i början av 90-talet rullade in mussen så kom det besiktnigsmän springande från banorna brevid. Inte för att beundra utan för att "häjlpa" ansvarige besiktningsman att underkänna bilen. Idag springer dem för att beundra...

PS: besiktigade mussen igår och det blev blanka papper! Tuta och köra till oktober 2009 :) !

Link to comment
Share on other sites

Mina "besiktningsreflexer". Tas bort (självhäftande tejp) och 15:- på Biltema går på omkostnader. :--

För några år sedan hade jag också klistrat på sådana reflexer bak. Besiktningsmannen undrade då om jag satt dit dem för hans skull...Det var ju bara att erkänna :oops:

Men han sa att jag kunde ta bort dem för den lagen gäller inte längre!

Ja, några löjliga reflexer som aldrig funits från början skall man väl inte behöva ha :)

Skall besiktiga nästa år. Det kommer att gå bra. Bilen är i toppskick, förutom "knarkande" framvagn ... :cry:

Vad gör man åt det? Det är bara när motorn är varm. Om jag köper nya bussningar, som det enligt förra ägaren redan är gjort, känner man sig osäker på frågan.

Knirkande och knakande Mustang, Fordsjuka som är svårbotad?

Link to comment
Share on other sites

Skall besiktiga nästa år. Det kommer att gå bra. Bilen är i toppskick, förutom "knarkande" framvagn ... :cry:

Vad gör man åt det? Det är bara när motorn är varm. Om jag köper nya bussningar, som det enligt förra ägaren redan är gjort, känner man sig osäker på frågan.

Knirkande och knakande Mustang, Fordsjuka som är svårbotad?

Hej Radioman!

Svårbotad? ja, kanske, beror på. Kolla om det är krängningshämmaren eller

övre hjulupphängningen. Finns det smörjnipplar i den är det bara till att trycka

i lite fett. Finns det inte nipplar blir det svårare, då måste du sätta dit det.

Och det är inte lätt. Du måste ta lös upphängningen.

Annars kan det vara bussningarna till kränghämmaren.

M.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Det där med reflex är ju lite knepigt. Enligt VV ska "bil av 1983 eller tidigare får även ha reflex av typ godkänd av statens provningsanstalt före 1 jan 1967".

Frågan är, om de små reflexdelarna av bakljusglasens nederdel uppfyller detta? :--

Link to comment
Share on other sites

Det där med reflex är ju lite knepigt. Enligt VV ska "bil av 1983 eller tidigare får även ha reflex av typ godkänd av statens provningsanstalt före 1 jan 1967".

Frågan är, om de små reflexdelarna av bakljusglasens nederdel uppfyller detta? :--

Jag besikta min för 1 månad sedan och tog då upp frågan igen

och han sa att det dög med de som satt i baklysena trots de ej har E-märkningen samma sak för två år sedan.

PS Blankt papper :D

Link to comment
Share on other sites

Tidigare har det varit så (och det kanske är likadant nu också?) att reflexer som sitter i bakljusen var godkända vid kontrollbesiktning, för då kollar dom inte efter E-märkning osv. Vid en registreringsbesiktning var man dock tvungen att ha E-märkt, vilket gjorde att man var tvungen att montera separata reflexer.

När jag registreringsbesiktigade min nuvarande Mustang så ville jag inte ta några chanser, utan jag satte dit reflexer tillfälligt med dubbelhäftande tejp. Dom satt väl på bilen någon halvdag innan dom åkte bort igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina reflexer satt kvar på bilen när jag köpte den och jag har inte tagit bort dem. De stör mig inte ändå... ;)

Jag ska besiktiga min bil nästa sommar. Är det nåt man bör veta innan man kör bilen till Bilprovningen? Det blir första gången jag besiktigar en veteranbil.

Link to comment
Share on other sites

Kraven på veteraner ska motsvara hur de var vid tillverkningstiden. Dock ska vissa baskrav finnas. Min besiktningskille kollade underredet men utan rosthammare. Vissa bitar är viktiga, framvagn (glapp), bromsar och att baklamporna ej är för svaga pga spänningsfall. När han drog i handbromsen, släppte han snabbt som tusan. Jag hann dock se att det var dåligt som tusan på höger sida!! Bra kille!

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nybesiktad UA, grabbarna på bilprovningen tyckte det var kul

att besikta real steel istället för alla popnitade folielådor som rullar

på vägarna. :D8)

Fyra glada gubbar som ville titta mycket nära och även käna på det

ena och det andra och förundras, inga elhissar eller annat krims och

inte ett ord om några reflexer heller, som sagt jag har inte

haft några extra reflexer på minna Mustanger vid besiktning dom

senaste 10åren. :shock:8)

En enda komentar som kom ganska snabbt, fan måste du

åka hit idag när det är sånt skitväder (ösregn), mitt svar blev

vad har jag för val. :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

grabbarna på bilprovningen tyckte det var kul

att besikta real steel istället för alla popnitade folielådor som rullar

på vägarna. :D8)

Popnitade folielådor lät kul. :D Jag har hört rullande frigolit med dynamit (airbagen) om dagens bilar. Några fler som har hört lustiga smeknamn på bruksbilarna? 8)

När det gäller min besiktning, kommer jag låta en verkstad göra en sk förhands kontroll innan själva besiktningen så man inte står vid bilprovningen och får en överraskning om nåt fel som de anmärker. Har gjort denna kontroll i förväg i åratal på alla mina bilar och har funkat bra hittills.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller min besiktning, kommer jag låta en verkstad göra en sk förhands kontroll innan själva besiktningen så man inte står vid bilprovningen och får en överraskning om nåt fel som de anmärker. Har gjort denna kontroll i förväg i åratal på alla mina bilar och har funkat bra hittills.

Och vad kostar en sådan förhandskontroll? Jag tycker det är bättre att ta kostnaden för ombesiktning om nu något skulle vara fel. Självklart kontrollerar jag själv så mycket som möjligt innan, så man inte åker på en ombesiktning för att någon lampa är trasig...

Min far fick e ett erbjudande om en gratis "förbesiktning" från sin Toyotaverkstad innan han skulle besiktiga. Jättebra tyckte han och körde dit. Resultatet var den att de hittade miljoner fel på hans gamla Corolla och gav ett rep. kostnadsförslag på dryga 15 000:- !. Pappa var knäckt och skulle köra till verkstaden, men jag stoppade honom. Besiktiga först och reparera det SBP hittar sedan.

Vad hände? Corollan gick igenom felfritt! Inte bara det året utan även i flera år efter. Vi var nära på att polisanmäla den fina märkesverkstaden som försökt blåsa min far!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...