Jump to content

Motorfråga 87-93


mustang65

Recommended Posts

Har funderingar på att stoppa i en 5.0 HO motor 87-93 i min 65:a mustang. En bekant sa till mig att "köp en motor från 90" dom var bättre än dom tidigare??? Har aldrig hört talas om detta.

Fråga 1:

Är det någon skillnad mellan motorerna 87-93?

Fråga 2:

Har hört att dessa motorer ar lättrimmade, med litet ingrepp kan man få närmare 300hkr.

tex byte av kam+databox, stämmer det och vem säljer sådana kit.

MVH

Robban

Link to comment
Share on other sites

Hej!

89-93 är ju i stort sett samma grejer, tidigare hade lite annorlunda insprutsystem. 86 fick man rullkam och 93 gick man ifrån de smidda kolvarna i H.O motorerna - vilket begränsar lite om man vill ge den lite laddtryck eller gas (kolvarna alltså).

Å visst är de lättrimmade - finns en del att göra redan med standardgrejerna så man hamnar strax under 300 iaf. Öka tändning, bättre andning på både in och ut - luftfilter och bättre headers. Katalysatorerna snor en del effekt vilka Du inte lär behöva på Din 65:a. Databoxen tycker inte jag finns nån anledning att byta i första taget, den hänger med bra länge om man inte är i behov att mixtra själv. Kam kan man ju ioförsig byta men då bör man göra vid topparna också, sitter ju små utgjutningar i avgaskanalerna som hindrar flödet rätt bra så ett tag i den änden skadar inte. Ett alternativ är att leta upp en motor från Explorer 5.0 bland de senare innan de fick 4.6an. Dessa ska ha GT40-toppar med lite mer potential än de vanliga E7TE som sitter på Mustangmotorerna. Från mitten 1996 uppdaterade man till GT40P vilka är ännu lite bättre... så det finns lite om man orkar leta och vill välja bland de nyare motorerna.

Sen finns det massvis med olika vägar att gå och här på forumet eller i klubben i allmänhet finns nog lika många. Finns ju ett antal frekventa forumskribenter som åker vassa "femnollor".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej hopp! Dra upp den här tråden igen... börjar starkt ana att mitt motor kommer från en 91/92 Mustang men jag är inte hundra än... misstänker att man helt enkelt bara har stoppat ner den, bytt vattenpump, satt på ett edelbrock insug och en 600CFM förgasare samt monterat en gammal fördelare från 69 (C9ZF) på den samt även bytt tråg och sedan avslutat kalaset med blåfärg!

Vad får mig att tro det? Jo:

Tändföljden stämmer (1,3,7,2,6,5,4,8.), den har små stift, stålpressade lyftare som inte går att justera, rätt typ av ventilkåpor för 91/92 vad jag kan förstå (F1ZE) plus att dom ser identiska ut med dom jag har sett på bild, Rätt typ av termostatus… 90graders böj rätt upp.

trodde från början att det va en 302:a med 351 kam och 351 toppar men nu har jag bytt spår... vad tror ni?

Såg ut så här då den kom men inte idag kan jag tillägga... 8)

kopiaavmotor302cz1.jpg

Står i kallgarage nu så jag är inte så sugen på att riva lös startmotorn för att hitta gjutnumret på motorn i dagsläget men det skulle ju underlätta.

Hade tänkt beställa oljepump och nya lyftare men nu får jag nog lugna mig lite...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du provat den vanliga tändföljden för 289-302, det är idag

mycket ovanligt att tändföljden för 351 är kvar, oftast vid t.e.x.

kambyte så använder man trimkam från 289-302 sortiment. 8)

Tidigare var det så att det fanns ett begränsat antal 351W trim

utbyteskammar, därför är det heller inte vanligt med annat än

standardkammar till 351W, vid trimmning används oftast 302

sortimentets kammar då givetvis med tändföljden för 302. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du provat den vanliga tändföljden för 289-302, det är idag

mycket ovanligt att tändföljden för 351 är kvar, oftast vid t.e.x.

kambyte så använder man trimkam från 289-302 sortiment. 8)

Tidigare var det så att det fanns ett begränsat antal 351W trim

utbyteskammar, därför är det heller inte vanligt med annat än

standardkammar till 351W, vid trimmning används oftast 302

sortimentets kammar då givetvis med tändföljden för 302. ;)

Ok, tack för infon! :D

Hade en egen tråd för detta som hette "Förgasarmällar vid belastning!?!" När jag äntligen hittade felet så va det att jag körde med fel tändföljd :D

Topparna är märkta "2A29" resp. "1L19" men nåt mer hiitar jag inte på dom...

Link to comment
Share on other sites

Har du en 302/5.0 från dessa år du nämner så är det rullkam (85 - ) och då är dessa standardslipade med 351W tändföljd.

Om topparna ska vara till en Mustang alltså 5.0HO så ska det vara märkt E7TE, dessa satt även på 5.8/351W EFI motorerna....

Link to comment
Share on other sites

Har du en 302/5.0 från dessa år du nämner så är det rullkam (85 - ) och då är dessa standardslipade med 351W tändföljd.

Om topparna ska vara till en Mustang alltså 5.0HO så ska det vara märkt E7TE, dessa satt även på 5.8/351W EFI motorerna....

Ok, tackar! :) Nu blev det ännu rörigare... Får nog lyfta insuget och lossa startmotorn till våren då det blir lite varmare i ladan och kolla vad jag behöver innan jag beställer då... Är oljepumpen samma oavsett modell?

lyftareav4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Rulle satt det bara i personbilarna, i Vanarna var det vanliga hydraler.

Men dina vippor ser ut att vara från en 5.0 i alla fall.

Okej, men från 85 passar rullgrejor i alla 5.0 block?

Och i början av 82 satte man en high performance 351W marinkam för att få sin 5.0 High Output... Är väl därför 351W tändföljd hängt med sen...

Link to comment
Share on other sites

Har du en 302/5.0 från dessa år du nämner så är det rullkam (85 - ) och då är dessa standardslipade med 351W tändföljd.

Om topparna ska vara till en Mustang alltså 5.0HO så ska det vara märkt E7TE, dessa satt även på 5.8/351W EFI motorerna....

Sitter "E7TE" -märkningen på ovansidan eller måste jag lyfta på topparna för att se den märkningen... det jag hittar på ovansidan är ju datumstämplar...

Link to comment
Share on other sites

Ok, så tändföljden (1,3,7,2,6,5,4,8.) kom 1982 i 302:an?

Åter igen så skiljer det mellan Van/Truck och personbils 5.0'orna.

Vanarna har den andra tändföljden som slutar med 7'an 8'an.

(Känner mig lite usel då jag inte kommer ihåg hela tändföljden.)

Link to comment
Share on other sites

Mina topparna har gjutnummer "2A29" resp. ILI9. Borde bli 820129 resp 811119 eller 920129 resp 911119... Sitter "E7TE" -märkningen på ovansidan eller måste jag lyfta på topparna för att se den märkningen och hur är dom märkta på 81/82 mustangerna?

Är det troligt att topparna är ett par från början med tanke på att det skiljer nästan 2 mån?

Link to comment
Share on other sites

Som "Husse" skriver så finns det flera versioner av 302an att välja bland... hände ju en del i början och under 80 talet och det var en hel del variationer och förändringar under resan...

kollade på ett par gamla toppar i källarn ikväll och just E7TE står ingjutet under toppen och mot lyftargalleriet så att säga... inte så lätt att se med motorn ihopsatt.. Men det kanske inte är särskillt troligt att Du har någon av dessa gjutningar om du inte har resten av motorn...

Är ju alltid klurigt att försöka lista ut var motorn kommer ifrån, är det en Van/Truckmotor eller från någon personbil eller en High Output... Finns ju även gott om marina alternativ som baseras på dessa 5.0/5.8

Topparna är ju bland det enklaste att byta så dessa kan ju med stor sannolikhet komma från nån annan maskin...

Link to comment
Share on other sites

Mina topparna har gjutnummer "2A29" resp. ILI9. Borde bli 820129 resp 811119 eller 920129 resp 911119... Sitter "E7TE" -märkningen på ovansidan eller måste jag lyfta på topparna för att se den märkningen och hur är dom märkta på 81/82 mustangerna?

Är det troligt att topparna är ett par från början med tanke på att det skiljer nästan 2 mån?

E7TE

E7= 1987 års design

Dine topper er gjutit senare en det. Med din merkning vil jag tro 91/92.

TE= Truck engine. Kan mycket vel ha anvendts på personbilar, men jag er inte nån expert på så "nya" Mustanger :idea:;)

John

Link to comment
Share on other sites

Ok, med andra ord är det troligt att topparna kommer från en 91/92 5.0 men det är än så länge omöjligt att veta från vilken bilmodell... oavsett så kanske jag kan låta bli att köra med blyersättning nästa sommar iaf. :? Eller?

Hade inte tänkt att göra något åt den här motorn mer än att byta lyftare och oljepump. Min plan vara att bygga en "ny" lagom trimmad 302:a på sidan om men ifall även blocket kommer från en 91/92 Ford så kanske det inte är så dumt att bygga på den jag har...

Får väl lossa insuget och kolla vilka lyftare jag har innan jag beställer nåt mer helt enkelt... :D Och se om jag hittar nån märkning på blocket...

Tusen tack för alla svar! 8)

:boss

Link to comment
Share on other sites

Ok, med andra ord är det troligt att topparna kommer från en 91/92 5.0 men det är än så länge omöjligt att veta från vilken bilmodell... oavsett så kanske jag kan låta bli att köra med blyersättning nästa sommar iaf. :? Eller?

Hade inte tänkt att göra något åt den här motorn mer än att byta lyftare och oljepump. Min plan vara att bygga en "ny" lagom trimmad 302:a på sidan om men ifall även blocket kommer från en 91/92 Ford så kanske det inte är så dumt att bygga på den jag har...

Får väl lossa insuget och kolla vilka lyftare jag har innan jag beställer nåt mer helt enkelt... :D Och se om jag hittar nån märkning på blocket...

Tusen tack för alla svar! 8)

:boss

Om jag skal kunna identifiera topparna måste hele nummeret E7TE.... finnas.

John

Lite mums info for trimfreaks her;

http://www.fordmuscle.com/archives/2000/05/heads/

Link to comment
Share on other sites

Får väl lossa insuget och kolla vilka lyftare jag har innan jag beställer nåt mer helt enkelt...

:boss

Jag är inte säker men borde Du inte kunna lossa upp ett par vippor och dra ur stötstängerna för att sen kika ner genom topparna och se om det är lyftare med länk eller "hundben" eller vanliga.... om du inte ändå ska lyfta insuget iofs...

Link to comment
Share on other sites

Får väl lossa insuget och kolla vilka lyftare jag har innan jag beställer nåt mer helt enkelt...

:boss

Jag är inte säker men borde Du inte kunna lossa upp ett par vippor och dra ur stötstängerna för att sen kika ner genom topparna och se om det är lyftare med länk eller "hundben" eller vanliga.... om du inte ändå ska lyfta insuget iofs...

Bra idé! :D

Kom på några nya småsaker som kanske talar för att motorn/topparna kommer från en 91/92 bil, eller inte...

Satt Autolite 25 stift i den.

Det ser ut som att oljestickan på framsidan inte riktigt passar som den ska... öglan på röret som ska bultas i blocket hänger löst i lyften och är inte ens nära att gå att fästa någonstans... ser eftermonterad ut mao och troligen inte ens rätt modell. Vad jag har sett på bilder från nyare Mustanger så verkar oljestickan sitta på vänstra sidan av motorn...

Köpte en ny oljeplugg i somras och den va inte ens nära att passa... den som sitter där idag har en bult i bulten (piggy back)och en helt annan gäng mot den jag köpte från Hansen... verkar dessutom va mm. gäng om jag inte minns helt galet... fast å andra sidan kanske det också måste bytas om man ska sänka ner en 91/92 5.0 i en 68:a...

Sen har jag en anteckning från svängningsdämparen... BTC B2TE-C1A-SDL7... så då är ju frågan om jag är tillbaka på 50-talet med tanke på B2 :D

Mycke spekulationer men va fasen ska man göra då det är -25 grader i "garaget"!? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Foxmustangerna har ju stickan nerstucken i ett hål i blocksidan på förarsidan, sen är den fäst med en grenrörsbult i uppänden. Hur det ser ut på de andra personbilarna eller övriga vet jag inte.

Svängdämparen kanske har märkning E istället för B? Har den 3 eller 4 fästbultar för remskivan? Nyare har 4 bult och gamla har 3 om jag inte är helt fel i tanken nu...

Många bult på motorn iaf på min bil från 93 har millimeter på skallarna men tumgängor som vanligt... känns lite avigt men det är väl deras sätt att anpassa sig till övriga standarder.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...