Jump to content

Aprilskämt eller inte?


mats g johansson

Recommended Posts

Den vanligvis seriösa siten "Motor Authority" hävdar att Ford kommer att presentera en konceptracerbil kallad "BioConcept Mustang GT RTD" på Frankfurtmässan nästa vecka. Kanske inte så konstigt om det inte var för motorvalet: en tvåliters fyrcylindrig biodiesel! :shock:

http://www.motorauthority.com/news/conc ... frankfurt/

Link to comment
Share on other sites

Den vanligvis seriösa siten "Motor Authority" hävdar att Ford kommer att presentera en konceptracerbil kallad "BioConcept Mustang GT RTD" på Frankfurtmässan nästa vecka. Kanske inte så konstigt om det inte var för motorvalet: en tvåliters fyrcylindrig biodiesel! :shock:

http://www.motorauthority.com/news/conc ... frankfurt/

Fast det är inte Ford som gör detta utan ett företag som kallar sig Four Motor ?

Nä, jag väntar på V8:a versionen, annars är det bara å lägga ner.

Link to comment
Share on other sites

Audi gör grymt kompetenta bilar, "vill ha faktorn" är hög som vanligt. Har haft 3 st som vardagsbilar och varit helnöjd. Dock är "busfaktorn" lite låg.

Har ingen musseägare funderat på att stoppa i en turbomatad diesel nån gång? Det skulle garanterat bli en kioskvältare!

Ett vrid på 700-800 nm vid 1500 varv skulle sitta bra ( förutsatt att det inte regnar! ).

Link to comment
Share on other sites

Min kusin har en fin ny BMW med en diesel som inte låter som en diesel.

Han nämnde 500Nm vid 1700 varv och maxeffekt 240 hk. Låter mäktigt på en 4:a med mindre kubik . Ni som kan kanske vet vad det är för något kan rätta och bättra på min spec.

Vi drog samma repa jag gör när jag testkör mellan Stora Höga och Jörlanda (när jag bestyckar förgasaren eller när jag testar något annat .. eller när jag ... bara vill ösa :twisted: )

Det var nästintill samma krut som i min 6 liters V8 motor, fast mjukare växlingar. Var det 6 eller sju växlar automatiskt? Ja, det behövs ju på en diesel. Men fan va fint den bilen gick. Färddatorn visade att bilen drog 0.77 liter/mil med den vansinneskörningen vi gjorde. Normalt drar bilen 0.45 enligt hans färddator.

ja, jag är mållös. BMW's nya dieslar är fantastiska. "Hands down"

Link to comment
Share on other sites

BMW och de flesta andra biltillverkare använder sig idag av "Common Rail" tekniken, ett högtryckssystem (1750 bar eller mer) som föder samtliga datorstyrda spridare från en gemensam pump, medan VAG har tagit ett steg till och använder "enhetsinjektorer" som är både pump och spridare i ett stycke. Det systemet använder ännu högre tryck, 2050 bar och mer. En enda sådan pump/spridare kostar nog närmare 10 papp som reservdel idag och det sitter en i varje cylinder, så det är inga billiga grejer.

Jag har till en liten del varit med som åskådare till hur Bosch/VW utvecklade detta system i och med att jag arbetar för det enda stålföretaget i världen (i nuläget, men det är väl bara en tidsfråga innan vi får konkurrens) som klarar av att tillverka ett stål som är tillräckligt rent för att klara av dessa oerhörda tryck/tryckstötar. 1997 presenterade VW sin första bil med detta system, VW Lupo 3L, som designades för att bli den första serietillverkade bilen att klara 0,3 liter per mil blandad körning.

Den moderna dieseltekniken är idag så pass vass att den gamle racingräven Henri Pescarolo beklagade sig över dieslarnas överlägsenhet i samband med årets 24 timmars på Le Mans och tyckte att de stackarna som inte hade dieselmotorer bakom ryggen (som Audis och Peugeots fabriksteam) borde få någon slags handikapp. Peugeots dubbelturbo V12 på 5,5 liter levererade åtminstone 700 hkr och 1200 Nm. Audis siffror är inte riktigt lika imponerande (650 hkr/ 1100 Nm) men det räckte ändå till ett upprepande av förra årets vinst. I kortare race har det rapporterats över 1000 hkr så jag tror att det kommer att bli ännu vanligare med dieslar även i Sverige. I Sverige har vi varit riktigt dåliga på att anamma den nya tekniken (låter ordet bränsleskatt bekant), men i länder som t.ex österrike är 75-80% av alla nysålda bilar dieseldrivna och Europa totalt en bit över 50%. I USA är de nya teknologierna haft det svårt att bli godkända av myndigheterna ännu så där ligger siffran på kanske 5% eftersom det så här långt mest handlat om gamla omoderna motorer, men det håller på att förändras och snart tar det nog fart däröver också.

De har i dagsläget allldeles för få mackar med diesel så det har också bidragit, och att priset för diesel är högre än för bensin tack vare ett dåligt utbyggt distributionssystem förbättrar ju inte läget.

Så, ett amatörbyggt fordon baserat på en ny Dynacorn Mustangkaross, moderna hjulupphängningar och bromsar, samt en bättre begagnad Audi/Peugeot V12 skulle kunna bli något riktigt skojigt. (Fast en 5 liters VW V10 på 310 hkr och 750 Nm i standardutförande, skulle antagligen vara ett bra mycket billigare motoralternativ.)

Link to comment
Share on other sites

Jag är stor vän av BMW och Audi.

BMW's nyaste 6 cylinder diesel är ett monster. Sportbilsprestanda i en familjebil, utsläppen /mil mindre än vad Toyotas hybridbil presterar.

Okej, BMW är inte den billigaste bilen, jag vet, men mycket imponerande. Smakar det så kostar det

Link to comment
Share on other sites

Saknar min Audi S4 årsm 92. Vanliga Audi 100 med 4wd och 2,2 Turbo rak femma. Uppsportad på ett antal punkter. Chippad 269 hk och 450 Nm.

Vägde 1800 kg men kvick som tusan och stark som ett lok..

Bensinförbr mellan 0,75 aldrig mer än 1.05. Och ja, jag har fått fortkörningsböter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...