Jump to content

Topplocksbultar ford 460???


Janebrink

Recommended Posts

Här har du några i Sverige som kan fixa fram bultar till dig

Persåker Speedshop, Lövéns, american Racing, speedpro, Rogers Custom, Rod´n´Race, Hansen Racing, Norrlandscustom.

Sen finns det firrmor på andra sidan vattnet tex Jegs och summitracing

Du kan även gå till en välsorterad järnhandel och köpa 12-9 kvalite

Link to comment
Share on other sites

TACK! :)

Äntligen ett svar.

12-9 kvalitet säger du... ok ok ... Pratade me Yankee Cars här i göteborg och han sa 8 härdning... men ja tyckte att d lät konstigt med standard härdning på sånna bultar?

Ska kolla runt lite o se va ja hittar.

//Anders.

Link to comment
Share on other sites

Kanske det var grade 8? Kolla upp. Det finns 6 streck på bultskallen om det är tumsmått och rätt hårdlek.

Du kan använda 10.9 eller 12.9 om det är gatmotor utan vråltrim eller överladdning. Kan vara svårt att hitta hårdare bult av DIN 931 typ av rätt längd och som UNC, men det går även bra att använda DIN 912 typ med hårdare DIN 125 brickor om det behövs. (Sorry, jag minns inte ISO standarden på NC och NF). Kom också ihåg att elförzinkade bultar har annat åtdragningsmoment än obehandlade bultar.

Å andra sidan kommer du lättast undan om du köper färdiga bultserier för denna motor.

Om bultarna har dragits bara en gång tidigare (alltså vid fabriken) behöver dom inte förnyas....

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders

När vi pratades vid sist så pratade vi om rullvippor. Skall du ha det så får du kolla upp om orginalbultarna passar.

På min Cleveland skaffade jag ett "Cranekit" för att kunna montera rullvippor. Dessutom måste man då ha andra topplocksbultar med mindre skalle för att det skall lira.

Motsvarigheten på en 460 vet jag ingenting om men något liknande kanske. Du får forska där, i Summit katalogen t.ex. :)

Förresten, passade "Thrustplate" brickan eller blev den en hyllvärmare?

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jorå den passade som den skulle!

Men nu har ja som sagt fastnat på att ja behöver nya topplocksbultar... :(

Får se lite vart ja ska beställa d... Jag kommer börja beställa vanliga bultar. Ja får skaffa andra senare om det blir aktuellt med rullvippor... TÄnkte ringa till typ norrlands custom osv nu i veckan för att se va som har att erbjuda. Men inköpet får vänta då extrem torka i spargrisen råder... Bla efter ett impulsköp av en Yamaha R1 som behövde omvårdnad i form av 2100:- från USA, samt en resa till Turkiet för mig och madamen. :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...