Jump to content

Hjälp ang manuell låda Tr3650


elboy cmc 388

Recommended Posts

Hej jag skulle behöva lite expert hjälp. Det fösta jag bytte koppling mm på min mustang gt 02 nu i helgen. Var noga me att göra alla delar rena från olja. Tryckplattan och kopplingen var ny samt lager. När allt detta satt på plats så var det dags för provkörningen och då hugger kopplingen när man ska försöka att smyga iväg. Min fundering är vad kan det vara som gör att den hugger. Den gamla tryckplattan var lite bränd på 2 ställen samt att det fanns små spår av det på svänghjulet. Kan det vara det som spökar=`? Tacksam för svar. Det andra är, ska det komma olja ur växellådan på utgående sida då man tar bort kardanaxeln läcker inte när den sitter på plats.

Sen vet någon om det finns en bra människa som kan renovera en TR 3650 låda då oljudet jag trodde kom från urtrampningslagret kommer inne från lådan både i neutral läge men försvinner när man trycker in kopplingen. Behöver få ta en i sprängskiss på lådan och eventuellt var man kan köpa delarna för en renovering.

Det tråkiga är att det var bra bökigt att få ur den :( / men nästa gång går det väll fortare då man vet var alla saker sitter. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Man skall alltid kolla ytan på svänghjulet i samband med byte av koppling samt planhet. Men sedan är det också inte ovanligt att du behöver köra in kopplingen, kör ett antal mil minst 10 och då naturligtvis med mycket växlingar innan du ger upp på kopplingen.

Oljan rinner ut ur lådan om du lutar den och inte har någon Yoke istoppad.

Link to comment
Share on other sites

hur vet man om det är en sintertyp koppling? Går det att se.....

hehe, shit va omvänt. Du kunde byta koppling men vet inte vad en sinter är.

Oftast brukar det vara tvärtom :D

Om lamellen var av tallriksmodell så är det inte cinter, var den ett 4 eller 6-kors så var det sinter.

DOCK så kan även en vanlig "tallrik" hugga lite om det är en racekoppling.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju vara duktig på att mecka men kass på engelska och vad alla prylar heter :roll: Det jag behöver i alla fall det är någon som kan byta ett lager i lådan för det vill jag inte ens försöka. Ang kopplings problemet är det nog att svänghjulet har varit med om för mycket belstning och troligen är en 10 dels mm sne och det fanns lite spår av brännmärken på den dock inte stora. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej, undrar bara hur många mil din bil gått?

Man kan ju vara duktig på att mecka men kass på engelska och vad alla prylar heter :roll: Det jag behöver i alla fall det är någon som kan byta ett lager i lådan för det vill jag inte ens försöka. Ang kopplings problemet är det nog att svänghjulet har varit med om för mycket belstning och troligen är en 10 dels mm sne och det fanns lite spår av brännmärken på den dock inte stora. :roll:

Ha det bra, på återhörande!

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Min miss var att inte byta svänghjulet/svarva ner det. Var lite ojämt på vissa ställen samt bränn märken efter den bef kopplingen. Så det är bara att riva ner igen. :D

Nu ser jag att du heter Henrik Holm! Visst har du mailat mig för ett bra tag sedan? Försökte svara flera gånger, men mailen studsade bara tillbaka! :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...