Pär Å Posted September 17, 2007 Report Posted September 17, 2007 Någon som har en aning vad som kan vara problemet med min 5.0HO-90När jag försöker hålla jämn gas på ett lägre varvtal så börjar motorn gå ryckigt. Vid kraftigare gaspådrag går den klockrent!Ska väl tala om att jag har plockat bort EGR systemet och hoppas att jag kopplat och pluggat vacumet rätt.Några ideer? Quote
grufman Posted September 17, 2007 Report Posted September 17, 2007 Någon som har en aning vad som kan vara problemet med min 5.0HO-90När jag försöker hålla jämn gas på ett lägre varvtal så börjar motorn gå ryckigt. Vid kraftigare gaspådrag går den klockrent!Ska väl tala om att jag har plockat bort EGR systemet och hoppas att jag kopplat och pluggat vacumet rätt.Några ideer?personligen tycker jag inte att det finns någon anledning att ta bort egr-systemet. det hjälper till att hålla ner förbränningstemperaturen och ger ofta bättre motoregenskaper och lägre utsläpp också för den delen. Mitt tips är att återställa egr'en. Quote
1096 Posted September 22, 2007 Report Posted September 22, 2007 Är motorn standard i övrigt?Jag har lite ryckigt gång på låga varv då inte motorn går rent. Iofs drar min kam dåligt och vaknar inte förrän ca 1600-1700 varv. Blir lite lugnare med lägre tändning och mindre bränsletryck. Quote
Pär Å Posted September 22, 2007 Author Report Posted September 22, 2007 Motorn är standard förutom headers och öppet luftfilter! Det kan stämma att den går lite lungnare när tändningen är ställd på 10 grader. Just nu har jag den på 14. Quote
Pernolf cmc 558 Posted September 24, 2007 Report Posted September 24, 2007 tomgångsmotorn kan ställa till en del problem med ryckig tomgång om den är lortig, rengör den.min tändning ligger på 14grader och den går finfint på tomgången, möjligtvis kanske den ligger lite högre än orginal. Quote
Guest Posted September 26, 2007 Report Posted September 26, 2007 Och var sitter tomgångsmotorn ? Någon som kan beskriva eller har en bild?Jo jag har samma problem med min 5.0 95:a....Å vad är det som skall rengöras? Quote
mogge Posted September 26, 2007 Report Posted September 26, 2007 Finns ingen tomgångsmotor , däremot en tomgångsventil som sitter på spjällhuset. Quote
Pär Å Posted September 26, 2007 Author Report Posted September 26, 2007 Ja det är väl den som sitter framför spjällhuset? Ska prova att rengöra den. Quote
Recommended Posts