Jump to content

Montering av radioantenn på höger framskärm 65a ht.


Peter Värnamo

Recommended Posts

Det där ser ut som en europeisk antenn. Jag tror dock att även den ska gå att demontera utifrån, många antenner har en oval "bricka" på undersidan som går att snedställa och på så sätt få ut genom hålet.

PS. Jag håller med Janne, trevliga hojar. Husqvarna 98cc ser jag att det är till höger, men dom andra två har jag svårare att identifiera.

Link to comment
Share on other sites

Ni har nog rätt, foten är ju ganska stor. Jag beställer en ny antenn av orignaltyp.

Angående motorcyklarna så är den vänstra en monark M400 175cc 1951.

Första ägaren köpte den 1951 (2290kr) och körde 300mil över sommaren och ställde in den i pannrummet i villans källare. Samma år dog ägaren och änkan lät den stå till 1992. Då den blev till salu i nyskick med 300mil på mätaren och däck och batteri sen ny. Däcken och batteriet är nu dock utbytta. Mycket lättstartad ,skrammelfri och tyst i motor. Det enda är att man kan se att ena sidan har fått solljus på sig och är något solblekt.

Hade annons ute på köpes och kom över den på så vis. Priset var för högt men säljaren sa att den var som ny men det var ju alla enligt säljarna men jag bestämde mig för att titta på den när jag ändå skulle åka åt det hållet.

Instruktinsbok och försäljningsbroschyr med priserna dit skrivna fanns kvar.

Jag har själv inte hört talas om något liknande på nära håll trots 15år i veteranträsket. :P

Det svarta objektet är en prototyp till Husqvarnas 98cc änglavingen.

Alltså Husqvarna 98cc 1939.

Tyvärr hinns inte allt med, småbarn och husbygge (som är färdigt nu?) tar sin del. :)

Sålde min Yamaha Virago i augusti efter endast 11 mil körning i år inkl turen till bilprovningen. Ungefär lika mycket kördes förra året. Bensinnotan var ju billig, tanka varannat år med tankvolym på tolv liter.

Mustangen har redan (5månader) fått mer bensin än Yamahan fått på åtta år. :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

Ni har nog rätt, foten är ju ganska stor. Jag beställer en ny antenn av orignaltyp.

Angående motorcyklarna så är den vänstra en monark M400 175cc 1951.

Första ägaren köpte den 1951 (2290kr) och körde 300mil över sommaren och ställde in den i pannrummet i villans källare. Samma år dog ägaren och änkan lät den stå till 1992. Då den blev till salu i nyskick med 300mil på mätaren och däck och batteri sen ny. Däcken och batteriet är nu dock utbytta. Mycket lättstartad ,skrammelfri och tyst i motor. Det enda är att man kan se att ena sidan har fått solljus på sig och är något solblekt.

Hade annons ute på köpes och kom över den på så vis. Priset var för högt men säljaren sa att den var som ny men det var ju alla enligt säljarna men jag bestämde mig för att titta på den när jag ändå skulle åka åt det hållet.

Instruktinsbok och försäljningsbroschyr med priserna dit skrivna fanns kvar.

Jag har själv inte hört talas om något liknande på nära håll trots 15år i veteranträsket. :P

Det svarta objektet är en prototyp till Husqvarnas 98cc änglavingen.

Alltså Husqvarna 98cc 1939.

Tyvärr hinns inte allt med, småbarn och husbygge (som är färdigt nu?) tar sin del. :)

Sålde min Yamaha Virago i augusti efter endast 11 mil körning i år inkl turen till bilprovningen. Ungefär lika mycket kördes förra året. Bensinnotan var ju billig, tanka varannat år med tankvolym på tolv liter.

Mustangen har redan (5månader) fått mer bensin än Yamahan fått på åtta år. :--:--:--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det där ser ut som en europeisk antenn. Jag

tror dock att även den ska gå att demontera utifrån, många antenner har en

oval "bricka" på undersidan som går att snedställa och på så sätt få ut genom hålet.

Den monteras utifrån (och urmonteras). Problemet är väl bara att det kan ha

blivit märken i lacken av foten. Jag vet inte om originalantennen har större

eller mindre fot än den där. ( för du ska väl inte montera något annat än en

originalantenn???)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte att antennkabeln kanske inte var ansluten bak, men fördjupade mig inte i det. Var bara nöjd över att ha en orginalradio sittande där - du byter väl inte ut den? Radion var i alla fall nyrenoverad precis när jag köpte bilen. Tänkte att förre äg. kanske bara satte dit radion och inte hann koppla den ordentligt, när det blev brått och bilen skulle säljas. Svenska Mustanger såldes ju med den Blaupunktradion.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Stämmer att det är Bernes gamla svarta. Den rullar i Värnamo numera.

Originalradion får sitta kvar, men kompletteras av en cd under instrumentbrädan, vill ju inte göra åverkan. Om jag inte kan hitta något fel på antennen så byter jag till en original Ford Mustang antenn, som skall inköpas på någon av de rekommenderade Classic Mustang reservdelsfirmorna. Absolut ingen svart modern antenn.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...