Jump to content

Regbesiktning mustang cupe 1970


bjornpersson

Recommended Posts

SBP hade alla uppgifter när jag registreringsbesiktigade förra året. Så när registreringsbeviset kom med posten någon vecka senare, så visade det sig att jag var lycklig ägare till en 1969 Mustang "Sport Look". :D Det enda papper jag kommer ihåg att han var noga med var "Titlen". Kanske slängde han ett öga på tullpapperna, jag hade alla papper med mig men jag tror inte jag behövde rota fram något speciellt.

Snubben på SBP hade vissa bekymmer med att identifiera min motor från motorkoden i chassinumret "R", men eftersom Boss 351 bara fanns 1971 (plus HO 1972) och min bil är en 69'a, så insåg han till slut att det bara fanns en motor kvar att välja på.

Själva kontrollbesiktningen som gjordes i samband med registreringsbesiktningen vållade inga som helst bekymmer, läckande styrservo (Exxon Valdez klass), felställda strålkastare, en glappande kulbult, och ett par tre småsaker till som normalt skulle föranlett anmärkning och ombesiktning struntade han i.

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag var inne i morse och fick tre anmärkningar:

Reflexer bak satt för långt in (jag monterade dem själv strax innan besiktining).

Chassienummer fanns endast i framrutan - måste finnas på karossen också. Bara att stansa in.

Batterilådan för rostig - ingick tydligen i regbesiktning. Har ändå köpt en ny så det är väl bara att byta ..

Tack för tipsen i övrigt!

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag var inne i morse och fick tre anmärkningar:

Reflexer bak satt för långt in (jag monterade dem själv strax innan besiktining).

Chassienummer fanns endast i framrutan - måste finnas på karossen också. Bara att stansa in.

Batterilådan för rostig - ingick tydligen i regbesiktning. Har ändå köpt en ny så det är väl bara att byta ..

Tack för tipsen i övrigt!

Skönt att det inte var så allvarliga anmärkningar :D

Ett tips på reflexer jag har bytt ut backljusglasen till reflexer

de som finns på Biltema bl.a. passar som handsken där

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bilprovaren borde veta att det inte finns något stansat

chassinummer synligt på 69-, det som finns är i framrutan

och på tillverkarens utrustningsdekal på förardörrens

gavel. :)

Skillnaden är att det är en dekal på 70-73 och en stansad

plåt på 69. ;)

vart ville dom att du skulle stansa nummret. :roll:

Ändrat av cmc383 Lars O, skrev till det som inte skrevs

av mig om chassi nr, dåligt av mig att inte skriva att

det som finns stansat sitter dålt under skärminfästning. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bilprovaren borde veta att det inte finns något stansat

chassinummer på 69-, det som finns är i framrutan

och på tillverkarens utrustningsdekal på förardörrens

gavel. :)

Skillnaden är att det är en dekal på 70-73 och en stansad

plåt på 69. ;)

vart ville dom att du skulle stansa nummret. :roll:

det finns ett stansat nummer om man skruvar bort framskärmen

men det vore kanske magstarkt att göra det på besiktningsplattan

fast det vore ganska kul att göra det :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bilprovaren borde veta att det inte finns något stansat

chassinummer på 69-, det som finns är i framrutan

och på tillverkarens utrustningsdekal på förardörrens

gavel. :)

Skillnaden är att det är en dekal på 70-73 och en stansad

plåt på 69. ;)

vart ville dom att du skulle stansa nummret. :roll:

Han hade inget speciellt önskemål om var men det skulle vara en bärande del. Reservhjulet ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så är det ett önskemål från "dom som bestämmer" att chassinummret ska stansas in i höger fjäderbenstorn (för att dom ska veta var dom ska börja leta någonstans) men stansar man in det någon annanstans väl synligt så är det inga problem. När jag regbesiktade så skrev han in var det satt någonstans i regbeviset.

Link to comment
Share on other sites

Ahh .. perfekt!

Backljus är ju ändå överflödigt :)

Typsikt dock med reflexerna - när man väl gör sig till och klistrar dit ett par så hamnar de 7 cm för långt in från bilens ytterkant.

Jag har reflexer i backljusen när jag bes, när jag kommer hem tar jag bort dem igen. Snyggast så... 8)

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det inte var så allvarliga anmärkningar :D

Ett tips på reflexer jag har bytt ut backljusglasen till reflexer

de som finns på Biltema bl.a. passar som handsken där

Jag var till Biltema igår. Hittade bara en reflex med rätt diameter men den hade bara ett skruvhål i mitten. Är det den modellen du menade eller ska ja leta vidare ?

Jag har för mig att jag sett liknande med två skruvhål men jag kan inte komma ihåg var.

Link to comment
Share on other sites

Nu är den nya hållaren på plats i alla fall. Får fixa till svetsjobbat sedan när motorn och framskärmen inte är i vägen. Får duga för besiktning så här!

1 fel bort 2 kvar att åtgärda ... såg att Jula har stansverktyg för att stansa in ramnummer.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...