Jump to content

Förgasar problem


Mattias cmc 1746

Recommended Posts

Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?

Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.

Ser också att den läcker lite motor olja ibak från tråget där halvmåne gummipackningen sitter, störande som fansen för det va inte roligt att få ihop det. Kan det täta om man kör ett tag? Eller måste jag lossa tråget å göra om allt igen?

Link to comment
Share on other sites

Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?

Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.

Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?

Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.

Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?

Lycka till[/quote:5f96dws9]

Okej får ta och prova det.

Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.

Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken?

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är trågpackningen som läcker? Det är inte ovanligt att det är den bakre vevaxeltätningen som är kass.

Du kanske har nämnt vilken motor du har men det har jag missat!

Är det en 289:a så vill jag bara tipsa om att det går utmärkt att byta den med motorn i på 2-3 timmar.

Link to comment
Share on other sites

Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?

Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.

Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?

Lycka till[/quote:325yszzo]

Okej får ta och prova det.

Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.

Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken?[/quote:325yszzo]

Den får för lite bensin (eller för mycket luft) när man stänger choken. Om den får tjuvluft vill säga. Men det kan vara något helt annat som är galet (kan vara svårt å sätta ord på det man menar :oops: ) så börja med enkel felsökning så får vi gå vidare om det inte löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det är trågpackningen som läcker? Det är inte ovanligt att det är den bakre vevaxeltätningen som är kass.

Du kanske har nämnt vilken motor du har men det har jag missat!

Är det en 289:a så vill jag bara tipsa om att det går utmärkt att byta den med motorn i på 2-3 timmar.

Det är en 302:a men kanske lika lätt på den? Ahh det är mycket möjligt att det kan vara vevaxeltätningen som läcker... stör mig att jag aldrig bytte den då när motorn ändå var ur innan.... :?

Kåre Olsson... känner igen det, är det så att du jobbar på BMW här i Skövde?

Link to comment
Share on other sites

Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?

Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.

Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?

Lycka till[/quote:g7k2gjvt]

Okej får ta och prova det.

Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.

Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken?[/quote:g7k2gjvt]

Den får för lite bensin (eller för mycket luft) när man stänger choken. Om den får tjuvluft vill säga. Men det kan vara något helt annat som är galet (kan vara svårt å sätta ord på det man menar :oops: ) så börja med enkel felsökning så får vi gå vidare om det inte löser sig.[/quote:g7k2gjvt]

japp får göra det!

Link to comment
Share on other sites

Tjuv luft.Har precis hjälpt en kompis som monterat nytt insug å förgasare med exact samma fenomen.Visade sig att det fanns 1 vacum uttag bak på insuget å ett bak på förgasaren som inte var pluggat.

Lycka till/Gresse

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...