Mattias cmc 1746 Posted September 29, 2007 Report Share Posted September 29, 2007 Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.Ser också att den läcker lite motor olja ibak från tråget där halvmåne gummipackningen sitter, störande som fansen för det va inte roligt att få ihop det. Kan det täta om man kör ett tag? Eller måste jag lossa tråget å göra om allt igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted September 29, 2007 Report Share Posted September 29, 2007 Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 Posted September 30, 2007 Author Report Share Posted September 30, 2007 Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?Lycka till[/quote:5f96dws9]Okej får ta och prova det.Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kåre Olsson Posted September 30, 2007 Report Share Posted September 30, 2007 Är du säker på att det är trågpackningen som läcker? Det är inte ovanligt att det är den bakre vevaxeltätningen som är kass.Du kanske har nämnt vilken motor du har men det har jag missat!Är det en 289:a så vill jag bara tipsa om att det går utmärkt att byta den med motorn i på 2-3 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted September 30, 2007 Report Share Posted September 30, 2007 Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?Lycka till[/quote:325yszzo]Okej får ta och prova det.Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken?[/quote:325yszzo]Den får för lite bensin (eller för mycket luft) när man stänger choken. Om den får tjuvluft vill säga. Men det kan vara något helt annat som är galet (kan vara svårt å sätta ord på det man menar ) så börja med enkel felsökning så får vi gå vidare om det inte löser sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 Posted September 30, 2007 Author Report Share Posted September 30, 2007 Är du säker på att det är trågpackningen som läcker? Det är inte ovanligt att det är den bakre vevaxeltätningen som är kass.Du kanske har nämnt vilken motor du har men det har jag missat!Är det en 289:a så vill jag bara tipsa om att det går utmärkt att byta den med motorn i på 2-3 timmar.Det är en 302:a men kanske lika lätt på den? Ahh det är mycket möjligt att det kan vara vevaxeltätningen som läcker... stör mig att jag aldrig bytte den då när motorn ändå var ur innan.... Kåre Olsson... känner igen det, är det så att du jobbar på BMW här i Skövde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias cmc 1746 Posted September 30, 2007 Author Report Share Posted September 30, 2007 Har startat upp motorn nu och har grejjat lite med tändningen och andra skruvar... så nu går motorn rätt så bra faktiskt, men har ett problem. Det är att jag måste ha chocken på för fullt annars tänder inte motorn överhuvud taget. Lika så när bilen är igång så dör den direkt så fort jag rör chocken. Vad är det som kan behövas ställas in, plus vart gör man de?Har en två portars Holley 500 cfm förgasare tror jag det ska vara.Det låter som den tar tjuvluft, prova spruta lite startgas runt förgasarfoten och insuget med motorn igång. Ökar motorvarvet hittar du enkelt vart vart den tar tjuvluft. Har du kommit ihåg att ansluta vakumslangarna/ pluggat överblivna hål på förgasaren och insuget?Lycka till[/quote:g7k2gjvt]Okej får ta och prova det.Ja jag hade denna förgasaren på den gamla motorn som satt i så jag har anslutit allt precis som det satt på den.Men är det att den får för lite bensin eller för lite luft när man stänger choken?[/quote:g7k2gjvt]Den får för lite bensin (eller för mycket luft) när man stänger choken. Om den får tjuvluft vill säga. Men det kan vara något helt annat som är galet (kan vara svårt å sätta ord på det man menar ) så börja med enkel felsökning så får vi gå vidare om det inte löser sig.[/quote:g7k2gjvt]japp får göra det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Tjuv luft.Har precis hjälpt en kompis som monterat nytt insug å förgasare med exact samma fenomen.Visade sig att det fanns 1 vacum uttag bak på insuget å ett bak på förgasaren som inte var pluggat.Lycka till/Gresse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.