Jump to content

Ibland händer det saker - som man inte riktigt räknat med...


Gäst

Recommended Posts

som när man tankar och (av en tillfällighet) - upptäcker att det rinner soppa från---ja det visade sig vara gummitätningen mellan påfyllningsrör och tank - som hade gett sig....eller var det att jag tankade 96 :oops: Brukar köra på 95 i vanliga fall...

Ringer grufan - och dom har på lager....inte illa (grufan - skaffa bättre telefoner - det bara knastrar - man kan ju beställa vad som helst - utan att man vet det...) :roll:

Nu kommer frågan. Vågar man ge sig på sånt här själv - alltså att byta tätning? ja menar bensinångor å så?. Ska sätta dit nytt bränslefilter oxå - grufan var snabb - så tur i oturen kanske....

Tacksam för tips....

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt bränslefilter på min, var en lätt match!

Blev lite grisigt av kvarvarande bensin från filtret.

Själva anslutningen mellan tank och tanklock kan jag inte uttala mig om, gissar på att den inte heller är så svår att byta.

Ta och rengör ordentligt före bara, inte kul med skräp i tanken.

Link to comment
Share on other sites

på foxmodellen sitter röret in till tanken bara instucket. Sitter sen fast mha en liten bult som håller en stålring runt röret. Det är väldigt enkelt att byta tätningen, funderar på om du ens behöver ta ner tanken för att få ut röret, eller om det räcker med att du släpper det uppe vid påfyllningen... Så ser det likadant ut på SN95 så är det en baggis.

Förresten, ifall du ska lossa slangkopplingar vid tank o bränlsefilter, se till att ha rätt verktyg och ev reservplastlåsringar om du tänkt lossa de anslutningar som sitter mot pumpen. De är inte gjorda att återanvändas. Det du ska ha är "hylsor", samma som till AC-anslutningarna.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Låsclips till bränslefiltret följer med om man köper orginal...

Bara att bända bort/sönder dom gamla, dra bort slangarna från filtret, dit med det nya filtret, montera slangarna, tryck dit dom nya låsclipsen. Klart! :)

Link to comment
Share on other sites

Låsclips till bränslefiltret följer med om man köper orginal...

Bara att bända bort/sönder dom gamla, dra bort slangarna från filtret, dit med det nya filtret, montera slangarna, tryck dit dom nya låsclipsen. Klart! :)

De jag syftade till är de som sitter fast i pumpens anslutningar, de följer inte med nånstans vad jag vet, utan måste köpas separat. Ifall man nu måste ta ner tanken så är det lättast ifal man släpper slangarna direkt vid pumpen.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Låsclips till bränslefiltret följer med om man köper orginal...

Bara att bända bort/sönder dom gamla, dra bort slangarna från filtret, dit med det nya filtret, montera slangarna, tryck dit dom nya låsclipsen. Klart! :)

De jag syftade till är de som sitter fast i pumpens anslutningar, de följer inte med nånstans vad jag vet, utan måste köpas separat. Ifall man nu måste ta ner tanken så är det lättast ifal man släpper slangarna direkt vid pumpen.

/Jocke

Jaja du menar dom...

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tipsen,

Det ser ut som Jocke beskriver det (har kollat lite snabbt) och låsclipen till filtret är nog med - om jag minns rätt (köpte filter av snabbe grufan).

Återkommer när det är fixat....ev. med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...