Jump to content

Säkerhetsbälten


kallebaah CMC 653

Recommended Posts

Hej! Har skulle vilja fixa riktiga bälten i min 69 fastback, typ tre eller fyrpunktsbälten. Det viktiga är att det blir säkert och godkänt enligt bilprovningen. Är det någon som har tips å ideér på nån bra lösning skulle jag vara tacksam. Kanske skulle det vara bra om man kan ha en barnstol i bilen...Mvh Kalle

Link to comment
Share on other sites

funderar också lite på detta, har alltid tyckt mina nuvarande 2p är såå fina och balla. Efter att ha hängt i ett trepunktsbälte vid en trädsmäll i 80 blås är jag inte riktigt lika fascinerad (stavning) för mina 2p varpå jag funderar lite på att byta. Har sett att man kan köpa 3p på NPD eller Year one, men är det ok med bilprovningen?

/ Axel

Link to comment
Share on other sites

En 69 ska väl ha godkända bälten fram vid typbesiktningen eller hur?,och då var det väl trepunktsbälten som gällde.

En bakant satte in rullbällten utan problem i sin GT 500 cab 68,så det är väl bara att använda orginalfästpunkter.

Finns inte bra orginalfästpunkter så gäller det ju att det sitter.

Men en bit krafitigt plattjärn bakanför fästpunkten och fingängad bult blir det lika starkt som orginal.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo! Jag tror inte trepunktarna var standard, har iaf bara tvåpunkts i min kärra. Jag skulle efterlysa lite bilder på exakt vart man skulle svetsa fästen för rullbälten eller hur man går till väga rent praktiskt. Man kan väl använda i stort sett vilka bälten som helst eller är det nått som passar bättre än nåt annat..?

Link to comment
Share on other sites

Enligt försäljningsbroschyren så var midje- OCH skulderbälte standard på alla Mustanger med fast tak. Kolla uppe i taket ovanför den lilla sidorutan om det inte finns ett hål där. Det var i alla fall där skulderbältet fästes.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anders

jag har monterat 3 punkt i min 68a ht. Använde original fästpunkterna. Köpte bälten från en dodge van. Dom har inte sagt något på bilprovningen. Vet inte om det är annorlunda för 69.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ingo! Jag tror inte trepunktarna var standard, har iaf bara tvåpunkts i min kärra. Jag skulle efterlysa lite bilder på exakt vart man skulle svetsa fästen för rullbälten eller hur man går till väga rent praktiskt. Man kan väl använda i stort sett vilka bälten som helst eller är det nått som passar bättre än nåt annat..?

Ok ,så här tror jag det ligger till.

Alla svensksålda fråns 69 hade lagkrav med trepunktsbälte,men sidoimporterade hardtops,couperoch cabbar kan ha haft midjebälten bara.

68 o äldre behöver ju inga bälten alls.

men på bilarna med tak tror jag det är förberett fästen på de flesta..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...