Jump to content

Bakaxel.. ? ! delar ..


Recommended Posts

Hejsan .. min mekaniker. tror utan att än har kollat .. så jag ska forska lite ...

att jag har ett skadat drev i bakaxel. :cry: . det lixom "röck till eller ja skakade till" och lät konstigt när jag svänger .. vcet inte hur ja ska förklara det .. det hördes bara nån gång då och då ..

har någon nån trevlig rekommendation . på vad man ska sätta i för något skoj .. och vart man får tag på det ..

skulle vilja få åt hållet som den manuella versionen har ..

(dvs ca 140 km/h @ 2000 vpm istället för 120km/h @ 2000vpm.)

eller är jag ute och cyklar nu ,, ;) ..

Jaa Bilen är en -94 GT Automat ..

Ps. kan de vara så att det passar .. grejorna från en 2001 Cobra wannabee. dvs en 01:a med Cobra kjolar å saker .. (de roliga är att det är en V6a i den .. )

ha det .. nu ska ja jobba ..

Link to comment
Share on other sites

det brukar vina eller morra i bakaxeln om man har lagerskador. om man har en diffbromsad bakaxel så kan det bryta i axlarna om man inte tillsatt xl3 friktionsmodifierare. tror dock inte v6 har difflåst bakaxel.

Link to comment
Share on other sites

Som du beskriver ditt önskemål med 140kmh/2000rpm istf 120/2000 så ska du gå till en numeriskt lägre utväxling, vilket jag personligen tror du är helt ensam om att vilja göra, såvida du inte har sjukt mycket effekt och vill köra flygande kilometern eller liknande. Din acceleration kommer att bli lidande, och jag skulle kunna tänka mig att bilen blir mycket tråkig att köra. Dessutom tror jag inte att din automatlåda/turbin skulle bli sådär jättelycklig heller...

Gällande ditt missljud så får du nog hissa upp bilen bak och snurra runt allting för hand för att höra var det kommer ifrån, det är omöjligt att säga ifall något är fel med den beskrivningen du gett hittills.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

mja ensam kanske.. :oops: men jag har min häst som glidarbil ..långa färder ..och cruising .. tänkte man kanske kunde fåner törsten en liiiten aning med den operationen .. hmm . .men det kanske finns bättre alternativ. . .

men till frågorna ..

jag undrade vart man kan leta efter delar .. om man bara kan byta

om det är som min mekaniker säger .. att nåt av dreven är skadade .

vart man ska vända sig för att få tag på reservdelar ..

eller det kanske är någon som har en bakaxel liggande till en "rimlig" penning .. ..

aja.. jag ska få kollat om det är så ...

Link to comment
Share on other sites

Sänk farten, så sjunker bränsleförbrukningen med. Jag körde min -94 Thunderbird med 4.6 V8 på 0,79, men det var med ett snitt på under 100km/h, och jag körde min -98 Explorer med 4.0 V6 på under 0,9 fulllastad, men det var också under 100km/h i snitt.

När det gäller ditt problem så skulle jag ha svårt att tro att din original utväxling rasat under de förutsättningar som du beskriver. Dessutom så skulle det visa sig lika mycket när du kör rakt fram som när du svänger. Det är inte så att du har några bussningar i bakvagnen som är helt slut, som gör att det smäller o knirrar när du svänger? Kolla de bussningarna som håller axeln, på både axel och chassisidan. Om hjullagren är kass så hör/känner du det när du hissar upp och snurrar hjulen. Dessutom märker du då om det skulle vara så att det är glapp i de yttre lagren.

Reservdelar (slitdelar) till Ford 8.8 bakaxlar har alla välsorterade reservdelsbutiker, åtminstone de som är Hansen Racing-återförsäljare. Om det nu skulle vara så att det är en utväxling du är ute efter o inte vet vad du ger dig in på, så skulle jag rekommendera att du ber någon som vet att installera denna. Stigs Axle And Parts har väl nån här som frekventerar det här forumet . Kolla med dem.

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

tänkte bara nämna att jag fått ett mycket trevligt tips av en

väldigt trevlig "tekniker" från Grufman ...

ska se om man kan för en gångs skull ha lite tur..

så jag ska testa att byta olja / skölja rent i diffen .. å ha i nytt med xr3 ..

fåse om de e den tidigare ägaren som slarvat ...

:cry: hoppas det är så.. så man slipper ut med jättemassa tusingar..

//Ola

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tycker ditt problem låter precis som en diffbroms som inte vill tillåta slir i svängar då och då och då kommer det knyck du nämner att du kännt när den till slut blir tvingad att släppa eller slirra med ena hjulet i kurvan.

Men blir säkert mycke bättre efter ett byte av oljan i bakaxeln och ny xl3 i den.

Om det blir ännu värre kan det till och med smälla till ordentligt i bakaxeln ibland. Folk som åker med och inte åkt jänkar bilar tidigare brukar undra vad i hela friden som håller på att hända. Hade en bil tidigare som alltid gjorde så innan den vart drift varm, var lika kul att se dom som åkte med varje gång när det smällde till och skaka till i hela bilen :D

Lycka till.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ok tack.. men är det vanligt att det ska bryta lite i drivaxlarna vid tex sväng för på min bakaxel så bryts det ganska mycket behöver knappt svänga nått för att det ska vibrera (dunka) känns mera när man kört den länge.

Link to comment
Share on other sites

Ok tack.. men är det vanligt att det ska bryta lite i drivaxlarna vid tex sväng för på min bakaxel så bryts det ganska mycket behöver knappt svänga nått för att det ska vibrera (dunka) känns mera när man kört den länge.

nej, det ska inte bryta överhuvudtaget

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...