Jump to content

Svårt att tanka!!??


Mohlin

Recommended Posts

Undra om Stefan Ernryd AB lämnar någon form av garanti.....

Stefan Ernryd använder också fragus.

Japp, men bara ett års garanti. Dock, jag köpte bilen hos Stefan och fick luftröret utbytt, hos Exclusive dessutom, utan problem.

Link to comment
Share on other sites

grabbar. Skippa jeepdunkarna. Byt till en ny tank istället. Er kära musse förtjänar ett bättre öde än att bli nersölad med gammal fulsoppa :-)

är det garanti så man kan få ut tanken på exclusives nybils försäkring?

Exclusive brukar använda Fragus som försäkringsbolag. Här är villkoren:

http://www.dealerwarranty.se/aboutG.asp?subDo=premium

tror du att de kommer gå på Fragus garantin då? :roll:

du kan väl redan nu knappa in och se vad de säger så tar vi det till sommaren isf... 8)

Link to comment
Share on other sites

Min bil är såld ny i Januari 2005, knappast inom ett år alltså!

Dock verkar det spricka ändå, Stefan Ernryd AB tog in bilen till Sverige, sen såldes den ny av en annan firma, Olofsson Auto i Norrköpng, dom i sin tur står för "garantin", men dom tar inget ansvar alls! :evil:

Link to comment
Share on other sites

typiskt, samma sak för mig, Motorcentralen köpte av Ernryd.

Dom stökade nåt med tankröret, med effekten att om man inte tankar sakta i slutet så spolar det över !!

Men det går att tanka var som helst... utom på Bilias klipp nya pumpar, tror pumphastigheten spelar in........

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 06:a...

Har detta problem, och det hjälper INTE att vrida på munstycket, jag får "stopp" i röret även om jag "kastar i" soppan (dvs håller munstycket en bit utanför tankhålet så man lixom "skjuter" in strålen)...

Exclusive har gjort en massa på bilen (förutom att byta tank men det är som sagt en 06:a så det ska inte behövas)...

Vid nästa service skall jag hoppa på dem igen...för e jobbigt...

Men det konstiga är att det är bara ibland, och kan tanka på samma pump på samma mack och ibland går det och ibland inte...

Jobbigt som fan...

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

Stefan Ernryd AB säger så här:

(dom gör det EJ på garantin alltså!)

" 1:a steget i avluftning kostar 800-1000Kr att göra, det finns även ytterligare 1steg men det behövs sällan"

Vad säger ni proffs som har provat??

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Bumpar en gammal tråd då jag tänkte skriva ner mina erfarenheter av problemet. Kanske kan hjälpa någon?

Det går alldeles utmärkt att tanka bilen när macken har fulla cisterner! Då kan man nästan köra full fart på munstycket. När macken däremot har slut eller nästan slut på soppa, typ enstaka kubik kvar. Då går det absolut inte att tanka. Helt omöjligt! Detta beror tydligen på att pumparna skummar bränslet något otroligt när macken börjar få dåligt med soppa.

Fick detta till svar när jag frågade på macken varför det skummade så mycket. De hade i princip slut på V-Power då. Numera byter jag bara mack om jag råkar ut för det. Är absolut inte värt ett tankbyte!

Det underlättar även att dra ut munstycket en bit så det inte är så långt ner samt att vrida det lite så soppan dyker i en rät och fin vinkel ner i röret. :D

Link to comment
Share on other sites

Har bara tankat tre gånger än, men då har det fungerat bra. Det enda som var lite irriterande är att man inte kan klämma i några droppar till, efter att den slagit ifrån. Då kommer det en hel flod med bensin upp ur tankröret :x . Tack vare den där Isaac Newton så rinner bensinen utmed hela skärmen :evil:. Men annars har jag aldrig haft några tankbesvär :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert. När du pratar om att skumma. Då blir min fråga. Har du frågat också om pumparna räknar rätt vid skummning? Med min erfarenhet så gör dom inte det. Har märkt att man kan bli blåst på en hel del liter. Men dom vill inte pröjsa tillbaka heller.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert. När du pratar om att skumma. Då blir min fråga. Har du frågat också om pumparna räknar rätt vid skummning? Med min erfarenhet så gör dom inte det. Har märkt att man kan bli blåst på en hel del liter. Men dom vill inte pröjsa tillbaka heller.

Berra

Eftersom jag inte kan tanka bilen i en sådan pump så vet jag inte. Tog väl 5 minuter att få i 5 liter innan jag gav upp typ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan tillägga att ford började montera in "förbättrade" tankar i slutet av modellserie 2005. Bilar som är byggda FÖRE 2005-06-26 har de dåliga tankarmaturerna. Du kan se när din bil byggdes genom att se klisterlappen i förardörren. I ena hörnet kan det stå typ

05/05 eller liknande. Då är din bil byggd Maj 2005 och har således en defekt tank.

Ny tank och nytt tankrör löser problemet.

Såhär skriver ford:

ISSUE:

Some 2005-2007 Mustang vehicles may experience premature automatic shut off of the fuel fill nozzle. Several variables, including variations in fuel pump nozzles, fuel flow rates, and fuel flow pressure may result in the premature automatic shut off of the fuel fill nozzle making it more difficult to fill the fuel tank.

The automatic shut off in the fuel fill nozzle may trigger multiple times after delivering several gallons of fuel or it may trigger repeatedly when attempting to establish fuel flow into the fuel tank. The latter concern may be more common when adding fuel to a vehicle where the fuel level is at or above 1/2 full.

SERVICE PROCEDURE

On 2005 Mustangs vehicles built before 4/26/2005 that experience premature automatic shut-off of the fuel fill nozzle more than occasionally may benefit from replacing the fuel tank with a revised design tank per TSB 05-15-12. The revised design fuel tank may reduce the occurrence of premature automatic shut off.

On 2005 Mustang vehicles built on or after 4/26/2005 and 2006-2007 model year vehicles were built with the revised design fuel tank. As a result, replacing the fuel tank on these vehicles will not change the occurrence of automatic fuel fill shut off.

Occurrences of premature shut-off may be resolved or improved by using a different filling station fuel pump. Unauthorized modifications and/or alterations to the vehicle are not reimbursable under warranty and are not recommended for this issue.

Jag fick just en fråga om det här bekymret, och blev lite tveksam eftersom det anges två olika datum ovan. Vilket är det? Juni, som det står inledningsvis, eller april, som det står i texten från Ford?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Hade problem att tanka min 07a tills det att jag första sekunderna håller in handtaget så det precis rinner i lite bensin, ökar sedan mer och mer tills det flödar fullt in i tanken. Inte haft några problem med tankning på detta sätt.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Köpte en "09" tank från grufman och den var identisk med den som satt i min 05:a innan följaktligen så blev det inte bättre.

Det enda som i stort sett alltid funkar är att låta tändningen vara på och vrida pistolen till "halv fem" då blir det fullt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...