Jump to content

Svårt att tanka!!??


Mohlin

Recommended Posts

Har provat att dragit ut munstycket en liten bit så klacken är mot järnkanten men röret kvar i hålet, händer att man kan få in ca 20 L rätt så enkelt. Men när man passerar ca 25 L strular det mera, svårare att tank lustigt nog.

Har en Frod Mustang GT 07

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, William Johanzon said:

Har provat att dragit ut munstycket en liten bit så klacken är mot järnkanten men röret kvar i hålet, händer att man kan få in ca 20 L rätt så enkelt. Men när man passerar ca 25 L strular det mera, svårare att tank lustigt nog.

Har en Frod Mustang GT 07

Håll handtaget kl 4 läge och snett neråt med lite framåt så går det lättare att tanka men inte fullt ös tyvärr. (munstycket ska vara i samma läge som påfyllningsröret. Se bakre hjulhus intill tanklocket.) Har tanken under 30 liter, är det lättare att tanka vilket jag märkte på min fd GT -07.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
On 2018-10-06 at 16:07, Ashley Helena Terese said:

förut funka upp oner men nu gäller " saker:...

TÅLAMOD

eller

Reservdunk a 20 L

Har fasen inte tid o smådutta 😛

 

Man ska inte stressa genom livet, ta en stund vid pumpen med pärlan och njut av att bara vara 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag tror att problemet består av 2 olika problem:

1. Tätt i EVAp ventil eller slangar, ganska enkelt att fixa bara göra rent och se till så att alla ventiler öppnar, eller dra ny avluftning.
2. Påfyllningsröret går i mer eller mindre en S-böj innan det når tanken, detta fungerar bra ända tills bränsleytan i tanken blir högre än 
påfyllningsrörets anslutning. När påfyllninsröret kommer under bränsleytan kan de små luftbubblor som följer med bränslet inte längre följa 
med ner i tanken utan bildar ett luftlås i röret. Detta kan i viss mån åtgärdas genom att se till så att röret får en rakare dragning 
(hela tiden går neråt) så att luften kan evakuera upp genom röret. Fixa genom att lossa röret från tanken och kapa av 20-40 mm samt böja till plåtfästet.

Har du problem 1 så kan du troligen fylla bränsle ganska obehindrat tills det plötsligt stoppar och spottar tillbaks ut på dig, 
har du problem 2 kan du antagligen fylla bra till ca 1/2 tank varefter det bara går att fylla mycket långsamt, Det är också mycket
troligt att det fungerar bättre att fylla med hantaget upp och ner (mindre luft följer då med ner i röret)

mvh Mats 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vissa slipper problem om nyckeln lämnas i låset.  Lite osäker på om det är rätt men är evap ventilen, den som sitter fram på vänster fjäderbenstorn ? Den ska stängas (för att inte bensinen ska dunsta/ avge giftiga ångor)när bilen är avstängd (nyckel ur) och öppnar när nyckel sitter i för att motorn ska kunna suga i sig ångor (slangen går från tanken via ventilen till insuget) från tanken när motorn går.

Om nu detta är korrekt betyder det att luften läcker ut till luftfiltret via insuget och trottelhus när ventilen är öppen. Detta funkar då som en fix av den i övrigt kassa luftningen. Rimligen borde det bli ännu bättre att tanka med motorn igång, även om det är olämpligt av andra skäl.

Det kan ju även vara så att det skiljer sig i om evap ventilen öppnas redan vid nyckel i, vissa kanske måste slå på tändning. Min är Cannada modell. 

Link to comment
Share on other sites

denna ventil ingår i evapsystemet men är nog inte tänkt som avluftning, det sitter en annan 
ventil + ett kolfilter under bilen vid tanken. Rensa denna ventil + slangar så är problemet med bakspottande över, men
det hjälper ju inte problemet med påfyllningsrörets S-böj 

Link to comment
Share on other sites

Desto intressantare att hitta lösningen 😃

Det verkar ju finnas flera felkällor som spökar men några bilar svara uppenbarligen inte på någon av kända åtgärderna eller så har dessa inte blivit utsatta för en systematisk genomgång av allt utan fått lite sporadisk kollar.

Min funkar, när nyckeln sitter i,

Det upptäckte jag efter ett dryga halvåret av en slump när jag fick telefonsamtal precis när jag klev ur bilen för att tanka och glömde nyckeln i, blev förvånad när jag plöttsligt fick i full tank.

I rent sudiesyfte och förebyggande och för att eventuellt kunna tanka med nyckel urtagen tog jag ner kolburken och hela plåtshabraket där bak under och rengjorde och målade upp plåtbaljan och tog isär allt och undersökte innan och utan. Det var rent och fritt i alla slangar, filter och ventil. Allt i sin ordning och jag fick fortsätta tanka med nyckeln i tändningslået.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mustangmike said:

Desto intressantare att hitta lösningen 😃

Det verkar ju finnas flera felkällor som spökar men några bilar svara uppenbarligen inte på någon av kända åtgärderna eller så har dessa inte blivit utsatta för en systematisk genomgång av allt utan fått lite sporadisk kollar.

Min funkar, när nyckeln sitter i,

Det upptäckte jag efter ett dryga halvåret av en slump när jag fick telefonsamtal precis när jag klev ur bilen för att tanka och glömde nyckeln i, blev förvånad när jag plöttsligt fick i full tank.

I rent sudiesyfte och förebyggande och för att eventuellt kunna tanka med nyckel urtagen tog jag ner kolburken och hela plåtshabraket där bak under och rengjorde och målade upp plåtbaljan och tog isär allt och undersökte innan och utan. Det var rent och fritt i alla slangar, filter och ventil. Allt i sin ordning och jag fick fortsätta tanka med nyckeln i tändningslået.

 

 

Då borde ju någon med samma problem kunna verifiera att detta fungerar även för dem, eller så är det en slump att det funkar på din Micke!?

Link to comment
Share on other sites

Det finns fler trådar om detta på detta forum där jag skrivit samma sak och om jag inte minns helt fel var det minst en som bekräftar att det funkade även på deras bil med nyckel i.

Slump eller inte och det är knappast avsikten då skulle det nämnas i manualen men det spelar ju egentligen ingen roll så länge det löser problemet.

Ni kan väl prova nästa gång ni får in en bil med "tankproblem". Fråga kenderna och erbjud er tjänst ....Fråga kunden om dom har problemet och att ni vill testa en grej och hjälpa dom lösa det. 

Steg ett är ju att prova om ventilen öppnar med nyckel i.

Steg två om inte tjuvkoppla, min kanske är slumpmässigt felkopplad 😉  så den öppnar och provtanka.

Om du inte tror mig får du hemskt gärna följa med och provtanka med och utan nyckel i så får du se,  men du betala soppan :-))

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-10-26 at 15:31, Mustangmike said:

Det finns fler trådar om detta på detta forum där jag skrivit samma sak och om jag inte minns helt fel var det minst en som bekräftar att det funkade även på deras bil med nyckel i.

Slump eller inte och det är knappast avsikten då skulle det nämnas i manualen men det spelar ju egentligen ingen roll så länge det löser problemet.

Ni kan väl prova nästa gång ni får in en bil med "tankproblem". Fråga kenderna och erbjud er tjänst ....Fråga kunden om dom har problemet och att ni vill testa en grej och hjälpa dom lösa det. 

Steg ett är ju att prova om ventilen öppnar med nyckel i.

Steg två om inte tjuvkoppla, min kanske är slumpmässigt felkopplad 😉  så den öppnar och provtanka.

Om du inte tror mig får du hemskt gärna följa med och provtanka med och utan nyckel i så får du se,  men du betala soppan :-))

 

 

 

 

Så länge det inte däcken så är det lugnt 😉

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jag lyfter denna tråd eftersom folk läser denna och ringer oss varje vecka för att ta del av vår mirakelkur. Egentligen borde tråden raderas, men here it goes.

 

DET FINNS INGEN TEKNISK LÖSNING PÅ PROBLEMET

* Byte tank löser INTE problemet

* Byte slangar löser INTE problemet

* Byte påfyllningsrör löser INTE problemet

 

Om du har tankproblem kan du prova följande

 

* Byt bensinstation

* Byt pump

* Håll tankmunstycket i en annan vinkel (rotera runt och se vad som funkar bäst)

* Tanka via tratt

* Tanka via reservdunk

* Byt bil

 

Tanksystemet är helt löst från 2008+. Nej det går inte att ta delar från 2008 och sätta på en 2005. Helt olika karrosser/vinklar/delar/rördragningar osv. Allt är omgjort.

Link to comment
Share on other sites

hade samma problem som all andra med min GT-05:a

Har en lösning som fungerar för mig i alla fall

Vrid på tändningen när du tankar och håller pistol greppet 10min i kl12.00

har tankat så senaste 2 åren och det fungerar.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte min 05 emot en annan 05 som blev reg besad förra veckan. Tankat fullt två gånger nu med handtaget på fullt ös. En gången längst in och andra gången fick jag dra ut det lite. Men fullt ös inget stopp. Min gamla var ett helvete. Vrida handtag, köra sakta... Vissa pumpar funkade bättre än andra.

Men ingen aning om fg ägare i US gjort något modifiering...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...