Jump to content

Renoveringsobjekt, lite frågor


Fröberg

Recommended Posts

Hej,

Gjorde för några veckor sedan ett klipp (trot jag) på en 2005 GT men har nu gått och blivit förälskad i Mach 1 -69 :shock:, den är såååååååå fin!

Jag går nu i tankarna om jag ska sälja min -05 och lägga pengarna på ett renoveringsobjekt och förverkliga en utav mina drömmar.

Om jag säljer bilen har jag ca 250 000 kr att röra mig med. Vad tror ni, räcker detta för ett renoveringsprojekt av en Mach 1?

Jag är i stort sett helt grön på att meka med bilar men har lätt för att lära mig. Min svärfar har en fullt utrustad verkstad (som han praktiskt taget bor i :-- ) + stor kompetens om motorer och när det gäller att göra galna projekt (behöver troligen bromsa honom då det inte skulle förvåna mig om det slutar med 4x4 drift och +500 hk ;) )

Min farbror arbetar som smed och har tillgång till alla möjliga maskiner för plåt och stål. Med min envishet och deras hjälp bör jag klara utav detta...

Hur går jag lättast tillväga för att hitta ett renoveringsobjekt? Någon med kontakter i USA som jag får "låna". Lika bra att börja forska och leta redan nu så att man är förberedd.

Andra tipps på vad jag bör göra/förbereda före jag drar igång i en allt för stor skala.

Alla erfarenheter är bra ergarenheter så dela med er utav era!

Link to comment
Share on other sites

Oj det gick fort, att köpa en 69-70 Mach1 eller Sportsroof

är inte fel, har ökat mest i värde bland Mustanger. :shock:

Får du loss 250 så kan du säkert hitta en Mach1a som

passar dig jag tror även att du kan få en utan större

arbeten gällade renovering. 8)

Tekniskt kunnade är det många som har runt Mach1 o

Sportsroof, gå in på ämnet medlemsbilar 69-70,

här finns många duktiga renoverare och kalenderbitare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att någon med nya generationens mustang vill byta till en äldre,annars tycker jag mest det varit tvärt om.Om jag skall ge dig ett råd från mina egna erfarenheter,så köp inget objekt i ica kassar som jag gjorde,det är nästan omöjligt att se hur komplett bilen är och det är alltid mer jobb än man kanske tänkt sig och kostar mer pengar än man tänkt sig.Det lönar sig att hitta en bil som är körbar och det är säkert inte fel och ha en rullande renovering,typ att fixa framvagn och motorrum ena vintern och köra till sommaren,ta inredning nästa vinter osv.På detta viset blir det inte så segt och utdraget.Det finns många vildhästar som står och väntar på dig,lycka till Mvh Magnus 2068

Link to comment
Share on other sites

Ja det var snabba kast :shock: Men en att köpa en -69 och åka i kommer du att tröttna på efter en vecka.Jag själv har en totalrenoverad -69 Mach1 och en -05 cab och vilken åker man i :?: jo -05an.Men visst alla ser ju det olika men jag har åkt 67 och 69 i många år och köpte en -05 i våras och det är klart att ska jag åka någon stans så tar jag -05 även att det står en 428 Cj i garaget som är en brutal bil att åka med.Men tyvärr gammalt med dålig komfort,väghållning mm vilket man tycker när man suttit i en -05<

Link to comment
Share on other sites

Ja det var snabba kast :shock: Men en att köpa en -69 och åka i kommer du att tröttna på efter en vecka.Jag själv har en totalrenoverad -69 Mach1 och en -05 cab och vilken åker man i :?: jo -05an.Men visst alla ser ju det olika men jag har åkt 67 och 69 i många år och köpte en -05 i våras och det är klart att ska jag åka någon stans så tar jag -05 även att det står en 428 Cj i garaget som är en brutal bil att åka med.Men tyvärr gammalt med dålig komfort,väghållning mm vilket man tycker när man suttit i en -05<

Mach 1 är brutal och inger respekt på gatorna :-- Lätt(are) att mecka med om något händer. Behöver ju inte bli exakt orginal... Tänk dig en Mach 1 med sportstolar, 4-punktsbälte, bur, sänkning, breda sulor och förstärkt chassi :twisted: Den lär även stå sig i värde vilket ger pengarna tillbaks!

-05 i all ära, suverän bil med underbar komfort.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Det är har alltid varit en smaksak vilken årsmodell

som tilltalar vem, själv väljer jag en klassiker för

att det är just en klassiker. 8)

Att en klassiker från 60-70 talet skulle var bekväm är

också något man får tänka bort när det gäller Mustang,

det finns saker att göra inom detta område. :?

En 69 Mach1 är en bil att ha som en rak hobby, en hobbybil

tillverkad på 2000 talet av märkestillverkare finns tyvärr

inte i min värd d.v.s. om det inte är en specialversion. :shock:

Med en klassisk hobbybil typ Mach1 Mustang kommer mek

som en extra bonus, det gör att man får en tight kontakt

med andra som mekar, man utbyter massor av renoveringsfrågor. 8)

Nyare modell av musse byter man kanske bara till något

annat tillbehör ur den långa listan av nya delar som finns,

behövs alltså inget renoveringitresse :roll:

En sak som är extra roligt är att enusiastbilar alla kategorier

växt mycket starkt i intresse, nackdelen är dock att träffområdena

har blivit för trånga och att man enligt ryckten inte får plats med

alla entusiastbilar som vill komma in, detta var en del av träffarnas

störe problem under 2007. :?

Snacket går redan att de som har entusiastbilar som är

yngre än 30 år inte skall få komma in utan måste lämna bilen

utanför området och gå in. :?:

Mustanger som är yngre än 30 år f.o.m. 2008 får alltså

stanna utanför träffområdet, inte kul att äga en ny musse,

det blir med andra ord inte vi som klubb som splittrar intresse,

utan arrangörerna som avgör var gränsen för hobbybil skall

gå, vi får se hur det blir med det, kanske inte dom vill ha något

typ av fordon alls på sinna träffar. :(

Något som vi i Mustangklubben tillsammans med andra

märkesklubbar, inte kommer att acceptera, vi vill att

de som har en nyare Mustang och som är medlem i CMC,S

skall komma in oavsett årsmodell, uppvisande av

ett giltigt medlemskort för året skall räcka för att komma in. 8)

Mycket skitskriveri blev det i mitt skriveri, jag egentligen

vill säga är, välj den Mustang som passar dig, låt

ingen annan avgöra vilken årsmodell du skall åka i ;)

Link to comment
Share on other sites

självklart ska du köpa en gammal musse!

..visst det är inget att åka med varje dag som man kanske gör med en 05:a eller liknande.

men känslan! känslan som finns i en äldre bil finns helt enkelt inte i en nyare bil. (smaksak givetvis).

visst går det att få väghållning i en gammal musse, börja med en med smallblock så har du mindre vikt över framhjulen.

komfort.. visst det är svårare att kombinera med väghållning på en gammal bil. men jag har inte min musse för komfortens skull.

för 250 lax får du en fräsch 69:a som du kan jobba lite på själv.

får du pengar över kan du ju köpa en billig bruksbil, då blir det ännu roligare att ta ut mussen.

se bara på den här bilden, det där är ingen 05:a ;)

2004580141272955896_rs.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur Lars att det finns olika världar för i min med flera så är den nya Mustangen en hobbybil :-- likaväl som min -69 är min hobbybil med mycket mekande.Men att starta upp 428Cj och åka en sväng är det inte mycket som slår.Båda bilarna har i mitt tycke sin charm,men det ät tur att smaken är som baken delad annars kanske alla åkte Camaro :shock: och hur skulle det se ut :--

Link to comment
Share on other sites

självklart ska du köpa en gammal musse!

..visst det är inget att åka med varje dag som man kanske gör med en 05:a eller liknande.

men känslan! känslan som finns i en äldre bil finns helt enkelt inte i en nyare bil. (smaksak givetvis).

visst går det att få väghållning i en gammal musse, börja med en med smallblock så har du mindre vikt över framhjulen.

komfort.. visst det är svårare att kombinera med väghållning på en gammal bil. men jag har inte min musse för komfortens skull.

för 250 lax får du en fräsch 69:a som du kan jobba lite på själv.

får du pengar över kan du ju köpa en billig bruksbil, då blir det ännu roligare att ta ut mussen.

se bara på den här bilden, det där är ingen 05:a ;)

2004580141272955896_rs.jpg

FAN VAD SNYGG DEN ÄR :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...