Jump to content

Fälgbredd


LasseS

Recommended Posts

Jag har precis köpt M/T L-60/15 Indy Profile SS som jag monterat på 7 tums fälgar, M/T rekommenderar 7-10 tums bredd på fälgen och min fundering är om däcket får bättre "grepp", avtryck eller blir stadigare om jag breddar fälgen till 9 el. 10 tum? Estetiskt sett så ser det lite tunnt ut med 7 tums fälgen, ser 10 tum för brett ut i förhållande till däcket?

Jag måste också erkänna att däcken ska sitta på min Galaxie 63 1/2 som är lite tyngre i baken än Mussen....

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite :oops:

Har själv funderat på dessa däck och det är en sak jag undrar?

Hur är eg. väghållningen på dessa däck? De är ju Bias Ply inte Radial däck...

Alltså, hur funkar de till vardags (gatkörning)?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått ett tips om att smala fälgar är att föredra greppmässigt, så nu blir det ingen breddning till 8 el. 9 tum, bara att hoppas att jag får användning för dem..

Breddning till 10 tum hade jag nog bara övervägt om däcken fungerat bättre för det är nog inte snyggt att titta på.

Väghållning ??? Vill nog inte veta hur det känns att få ett kast i 180.Jag kommer nog förhoppningsvis inte att köra fortare än 90 när jag svänger, men är det någon som vet hur däcken känns i praktiken så är det trevligt om vi får reda på det.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått ett tips om att smala fälgar är att föredra greppmässigt, så nu blir det ingen breddning till 8 el. 9 tum, bara att hoppas att jag får användning för dem..

Breddning till 10 tum hade jag nog bara övervägt om däcken fungerat bättre för det är nog inte snyggt att titta på.

Väghållning ??? Vill nog inte veta hur det känns att få ett kast i 180.Jag kommer nog förhoppningsvis inte att köra fortare än 90 när jag svänger, men är det någon som vet hur däcken känns i praktiken så är det trevligt om vi får reda på det.

Den stora skillnaden i den frågan gäller förmodligen om det är däck med wrinkle wall eller inte. I den klass jag kör är det max 9" däckbredd som gäller (30x9), och det finns massor av folk som föredrar att sätta sina 9" på 10" fälg för att få ut så mycket som möjligt av däcken i startögonblicket. Själv åker jag med 8" fälg och 28x9, och det fungerar jättebra för mig. Men det kan ju beror på manuell låda och tung bil med lite effekt relativt sett.

Oavsett vilket så är det en kompromiss du har. Hade jag varit ute efter ett gatdäck med fäste, så hade jag utan tvekan införskaffat M/T ET Street Radials, och en lätt/snygg racefälg som ligger nånstans i mitten av vad M/T rekommenderar breddmässigt. Säkert inte så roliga att köra motorväg med när det regnar, men jag har sett dem "in action" på muskelbilar på både preppad och opreppad bana, och de fungerar!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, rådet om smala fälgar fick jag av en kompis som har 20++ bredd på sin 65 Mustang innanför skärmarna och han har säkert wrinkle wall däck. Min Galaxie är ingen seriös racerbil och enda modifieringarna säkerhetsmässigt som jag har tänkt mig till att börja med blir traction bars och störtbåge med bälten. Bilen körs dessutom på vintern när det är rent och torrt på vägen (hur ofta händer det??)

Jag var inne på Street Radialerna från början men tycker dels att de ser för moderna ut, dels för att en annan kompis som tidigare hade en -69 Charger ansåg att Indy Profilen SS var nästan lika bra när de hade blivit uppvärmda ( han hade iochförsig inget grepp vad han än hade på bakhjulen!!)

Jag gör en kompromiss, kortar axeln 2" till och breddar fälgen 1,5" ut.

Hur som helst Jocke, tack för infon.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...