Ronnie H Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Vilken färg ska det vara original på framvagnsdetaljer som stryarmar, styrväxel, länkarmar mm? Jag har hela tiden trott att allt ska vara svart tills jag såg den mycket smakfulla renoveringen nedan.Här verkar det som att man har lämnat den gjutna ytan synlig alternativt lackat med en färg som ska likna det gjutna så att det inte ska rosta.Fler bilder som detta hade varit guld värda.Det skulle även vara intressant att veta vilket glanstal det är på den mattsvarta färgen i motorrummet. Quote
fast66 Posted November 26, 2007 Report Posted November 26, 2007 Här är en bild som visar många detaljer i en framvagn. Generellt kan sägas att de flesta gjutna delar är obehandlade och därmed blyertzgrå. Pressade delar som länkarmar var också obehandlade från fabrik och därmed lite ljusare. De länkarmar som ses här är "service parts" och dessa är därför doppade i svart färg utom just längst ut vid kulbulten.Fjädrarna är doppade. Styrsnäckan är också natur gjuten.Mattheten är svår att beskriva, men inte matt utan mer sidenmatt.Eastwood har lämpliga färger att "täcka" med i.e cast blast mfl.Säljs i Sverige av Skevab.På motorrumsbilden på 64½an ses tydligt lite olika matthet i tex motorrumsväggar och det svarta på luftrenaren och ståtdämpartornen. Quote
johnkevin Posted November 27, 2007 Report Posted November 27, 2007 Hallå Classe! Allt väl?Vill bara förtydliga det där med service parts. Även styrleder och andra framvagnsdelar förekommer svartlackerade. Detta är då service parts och har ett lager svart färg på sig för att inte rosta när de ligger på lagerhyllorna. När bilen rullade ut från fabriken var delarna olackerade och i bästa fall endast doppade i het olja för att motstå korrosion.I dag köper många NOS-delar i originalkartong på e-Bay. Det är då svarta service parts och när de senare monteras på den originalrenoverade bilen blir det egentligen "fel".Att lacka halvblankt är jättesvårt. Det kvittar hur många procent mattpasta du häller i färgen - ju fler lager du lägger i motorutrymmet desto blankare blir det. Quote
Ronnie H Posted November 28, 2007 Author Report Posted November 28, 2007 Fina bilder! Det känns som att det blir mest rätt att hitta en grå färg som liknar det gjutna. Att lämna det obehandlat känns ju inte så bra.Var länkarmarna helt obehandlade på bilarna från fabrik eller var de "halvdoppade"?Jag har hört att det fanns en herre i fabriken vars uppgift var att doppa länkarmar, därav har de inte färg längst ut vid kulbulten eftersom han inte ville få färg på händerna Hur är det med bromsok och bromstrummor? Är det också obehandlat? Quote
fast66 Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Det gjutna var oftast behandlat med "fostate and oil". Från fabrik var länkarmarna obehandlade (se Magnus' = "Johnkevin" kommentar ovan). Färgade delar är "service parts" - alla de där grejerna som har ett nummer som slutar på ZZ på kartongerna (Z för Mustang och Z för service part).Minns inte ytbehandlingen på oken, men trummorna var obehandlade utom om bilen skulle ha Styled Steel Wheels, då man kladdade svart förg ytters på den plana dele n på trumman som annars skulle synas genom fälgen.http://www.eastwoodco.com/jump.jsp?itemID=403&itemType=CATEGORY&iMainCat=400&iSubCat=403Här är en länk till färgerna som fungerarf ör ändamålet. Quote
johnkevin Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 När vi gjorde iordning en orörd -68 på jobbet för några år sedan rengjorde vi bärarmarna och de övre var faktiskt doppade och de undre neutrala. Bilen hade gått 10.000 mil och var fullsmetad med ok-stämplar och vi hittade en hel del kritstreck under tectylen.Även min brors 66-cab som ver en lågmilarare hade doppade bärarmar när vi hade rengjort dem.Jag har en ny original undre bärarm liggande till en 6 cyl 66:a (service part). Den är helt däremot neutral!Kanske det skiljer mellan olika sammansättningsfabriker och underleverantörer?Magnus Quote
fast66 Posted November 28, 2007 Report Posted November 28, 2007 Skulle tro att det har med underleverantörerna att göra, det fanns ju alltid minst två leverantörer så att man skulle slippa stå utan delar. Dessutom kan man ju tänka sig att man hade olika leverantörer till fabriker i olika delar av USA.Vid renovering så gäller det ju att välja linje - ska man gå mot concours correct, eller ngt som man kan leva med och köra på gatan utan alltför mkt putsande.Ingen skulle klaga om man kom med en fräsch upplackad framvagn, med antingen doppade eller neutrala länkarmar.Min gamla Fairlane (som jag ofta refererar till ;-) har neutrala bärarmar orginal, men jag har hittat gamla NOS från Ford i Sverige som är doppade. Quote
Ronnie H Posted November 30, 2007 Author Report Posted November 30, 2007 Intressant. När ni säger doppade länkarmar, innebär det då att det inte är färg längst ut vid kulbulten eller är de heldoppade?Hur är det med bakaxel och bladfjädrar? Jag antar att bladfjädrarna ska vara obehandlade, men bakaxeln kanske bör vara svart?Har du en sådan bild som du hade på framvagnen även på bakvagnen? Quote
fast66 Posted November 30, 2007 Report Posted November 30, 2007 Ja, doppade innbär att hölls fast i kulbulten och doppades i ett kar med "chassis black", men inte hela länkarmen.Har en bild på en bakaxel, men inte här...bakaxelhuset ska vara svart, klumpen som är demonterbar ska vara "red oxide primer" (se framvagnsbilden), och alla maskinbearbetade ytor ska vara obehandlade (klarlack eller lämplig kulör som simulerar natur), bultarna obehandlade.Inte sällan kritmarkeringar av olika slag, tex "X" för att oljan var fylld, och olika referenser till utväxlingen.Fjädrar, hänken, U-bultar och fästplattor är obehandlade.Fjädrarna har färgmärkning beroende på hårdhetsgrad - finns ett antal kombinationer - har ej info. Kan kanske stå i MPC (har inte läst den på ett tag;-) Quote
Recommended Posts