Jump to content

Någon med termec 3650n låda? lite frågor?


Recommended Posts

Någon med termec 3650låda? lite frågor?

Hur låter den i neutral läge och på 1an och 2ans växel?

Svårt att förklara men om man har neutral i hörs det något ljud från lådan då och blir det någon skillnad när kopplingen påverkas utan någon växel i?

Tacksam för svar .........

Har bytt allt tror jag nya lager i lådan,koppling,urtrampningslager,tryckplatta mm men har ett raslande oljud i neutral läge i neutralläge som försvinner då kopplingen trycksner.

Link to comment
Share on other sites

Har du även bytt lagren på "bottenstocken"?

Är dessa lager lite dåliga så låter det med friläge i då den axeln alltid roterar så länge som kopplingen inte är nertryckt.

Kör man bilen så kan det ibland även höras på alla växlar som ligger under 4 (5) alltså växlar som ligger under 1:1.

Detta är inte specifikt bara för din låda, utan alla lådor med "botten stock" kan få det fenomenet.

Link to comment
Share on other sites

köpte en komplett lager sats genom grufman och lät en växellåds kille byta alla dessa. Stora och små. Det konstiga var att visa lager som ska sitta fast i lådan följde med ut och var blå aktiga. Hänger inte riktigt med ändå vad som är bottenstocken.... sänder med en bild på lådan någon som kan tala visa vad det är.....

Link to comment
Share on other sites

Lösa, blåanlöpta lager. Inte bra, genererar flera frågor, t.ex. hur klarade sig huset? sitter de ny lagerna som de ska?

Lite luddig bild, men det här borde vara bottenstocken

Link to comment
Share on other sites

dessa lager på denna axel är bytta. De nya lagern sattes dit med

något sorts locktipe eller vad det kallas. fler tips är välkomna eller idéer på vad det kan vara. Stor frågan är om det går att renovera bort eller om hela lådan måste bytas? Samt om det finns oljud i dessa lådor man helt enkelt får leva med? Annars såg allt fint ut lådan. Hur kan man få lagerna att bli blåa?

Link to comment
Share on other sites

Blå färg på ett lager är ett tecken på att det har varit alldeles för varmt.

Värme dödar lager eftersom stålets hårdhet minskar. Ett kullager har härdats och anlöpts så att ytorna som löper mot varandra (kulor/rullar, lagerringar) har en hårdhet av över 60 Rockwell C, och det behövs inte lång tid i temperaturer över 120-150°C för att hårdheten ska börja minska och lagret slitas ut på nolltid.

Link to comment
Share on other sites

Ett felaktigt monterat lager kan gå varmt utan någon speciell körteknik.

Att lagerna är nya betyder inget om de monterats fel, men det kan alltid finnas andra defekter i lådan så det kan krävas en ordentlig genomgång. Man kan också fundera på om lådan satts ihop på rätt sätt i samband med lagerbytena, är t.ex. alla spel är korrekta?

Fast Du nämnde att det blir tyst när Du trycker ned kopplingen, har Du rätt urtrampningslager? sitter det monterat på rätt sätt? Hur är skicket på lagret i vevaxelns ände (pilot bearing)? har det rätt diameter i förhållande till ingående axeln?

Link to comment
Share on other sites

urtrampningslagret är nytt och vad jag vet passar. Kan man sätta det på fel sätt men ändå få kopplingen att fungera. Ang pilot bearing lagret är det det som sitter mellan motor /svänghjul och som axlen på lådan vilar i? Det är det enda lager som jag inte bytt men det är ju sådan litet lager och kändes att gå lätt o det fungerar bara som stöd eller är jag helt fel ute? Första gången jag rev ner lådan så trodde jag det bara var urtrampningslagret och så bytte jag koppling mm. Men oljudet kvarstog och då renoverade vi lådan nu andra svängen.

Men försvinner det tryck på själva pilot bearing när kopplingen påverkas :?::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

blir så trött på att inte hitta felet :twisted::twisted::cry:

Sen att det viner lite på 1 o 2ans växel kan man väll leva med men att det rasskar som en tröska när man står vi rödljuset inte lika kul....

En annons på blocket kanske skulle lösa det hela tills man kommer på att man saknar den och köper en ny men ja nya problem. Var ska jag leta?

Link to comment
Share on other sites

Trallar det också om du lätt vilar foten på kopplingspedalen, så att allt allt spel i kopplingen försvinner och urtrampningslagret ligger an mot tryckplattans fjädrar?

Om ljudet kvarstår är det troligt att det kommer inifrån lådan.

Hör du oljud om du i högre hastighet lägger i neutralläge, stänger av motorn och låter rulla? (Obs: du saknar styrservo om du försöker).

Om lådan gått ordentligt het, skulle jag kassera den och köpa ny. Då har också resten av bitarna fått sej en omgång.

Kanske en lagerskål har börjat rotera i sitt bo eller på en axel, genererat hetta, och därmed förstört hela lådan. Detta borde ha lämnat spår i godset som man kan se med blotta ögat. Svårt att säja, man brukar hitta orsaken då man demonterar. Verkar i grund o. botten nog vara ett lagerfel, men följdverkningarna kan variera. Har lådan varit med om en rejäl kollision eller runtkörning kan den också få mystiska fel.

Link to comment
Share on other sites

var ut och körde idag. Det viner på 1an och 2ans växel vid ax endast och ligger man på 3 och går ner på 2an så låter det .

Testade att i neutralt läge och med kopplingen uppe röra på växelspaken i olika lägen, då man närma sig backen kommer oljudet mer o mer?

Att lådan varit varm syntes ju på de bef lagerna då dessa var blåa ska fixa en bild. Som jag skrevtidigare så satt vissa lager löst som borde vad jag fattat suttit fast. Vilken anledning går lådan varm? Om man ska byta låda kör man då en tr3650 igen eller byter man till något annat?

Tack så länge för hjälpen.

Link to comment
Share on other sites

du som verkar ha koll. Jag har ju nu bytt alla lager i lådan men exakt samma ljud kvarstog de bef lagren var inte slitna . Kan det ha något me att avståndet är fel i neutralläge mellan kuggarna och tar i varann som kan orskar o ljudet?

En annan grej är att bilen blev otroligt svår backad men nya kopplingen och tryckplatta. Planade om svänghjulet 1.5mm för att få bort spår. Den hugger rejält. .... Det lager som i svänghjulet kan väll inte orsaka en massa oljud.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om någon värmt de där lagerringarna med gaslåga (ajabaja). Om resten av lådan är sammansatt av samma "skicklliga" mekaniker, så vore det bästa att lämna den till ett proffs och låta honom kolla vad som behöver göras.

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tro att lagerringarna skulle bli så ojämnt anlöpta på "naturlig väg". Antagligen var det väl någon trodde att stål kan man väl värma hur som helst, utan att förstå hur känsligt det kan vara.

Anlöpningen skulle i sig inte orsaka oljud (inte förrän lagerna slitits ned eller havererat pga av "värmebehandlingen"), Du har ju märkt att nya lager inte löste problemet, så det måste vara något annat som är grundproblemet. Det kanske är så enkelt att det fattas ett skims någonstans, men det finns säkert fler möjliga fel.

Link to comment
Share on other sites

Autschh.. Det där är bränt med gaslåga.

Plocka isär lådan och plocka ihop den rätt så blir det troligtvis bra.

Kolla dreven noggrant och att kuggingrepp är OK och alla distansbrickor/shim finns på rätt ställe, som nämndes ovan.

Jag trodde lådan var orörd innan...verkar vara "reparerad" av en verklig artist.

Hoppas bara att inte lådans övriga delar fått nån "specialbehandling" av tuningartisten.

Kan vara kuggingreppet som viner.

Prova med Redline D4 ATF, när du har lådan i skick.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är vad som är lönsamt. Att köpa nya lager och shim/ eller beställa

en ny låda och kanske ha problemfritt. Vet inte exakt vad en ny kostar 15-25t kanske=? Bara lager sats kostar 3600:-. sen någon som vill göra jobbet åt en. Vet inte om man ska gå ifrån tr 3650 lådan och satsa på någon annan typ 6 växl som möjligen kan passa. :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Är det alldeles 100 att inte lagren värmts nu vid denna demontering för att släppa från axlarna? Verkar ju duktigt blåst och värma dessa vid montering på det sättet. Brukar ju funka skitfint med antingen kolsyra eller lägga axlen i frysen samt i värsta fall koka lagret lite lätt. Men kolla för säkerhets skull upp diametern på axlen då den inte ligger utanför toleransen för vad lagret ska gå på. Inga som helst promlem att köra ner ett lager om man lyckas få på det på en några hundradelar för "grov" axel. Men det ser ju inte ut som en generell varmgång då värmen har förekommit så lokalt.

En annan grej jag tänkte på angående oljudet. Är det automatisk uppspänning även på dessa nyare Mustanger som de äldre Foxarna? Uppfattade min väldigt tajt på frispelet så stor risk att urtrapmlagret ligger nästan på och småskramlar på så vis. Dit med en Steeda justerbar och kvadranten på pedalstället samt en riktig returfjäder som verkligen drar tillbaka lagret när pedalen är uppe.

Som parentes håller jag för tillfället på med en låda till Porsche 930(911 Turbo) - Det är nog det grövsta jag pillat med hittils i personbilsväg. Synd det passar dåligt mot våra bilar annars hade det vart mums...

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Nej lagren på bilden såg ut så här vi demonteringen. Som jag nämnde tidigare så satt vissa löst som borde sitta stumt. Känns så tråkigt att kasta ut 5000-10000 till på lådan som sedan kanske inte blir bra ändå.

Enligt mätaren på bilen så har lådan inte gått mer än ca 9600 mil kostigt att någon redan varit och rotat i lådan.

Frågan är bara vad man kan sätta i för rätt pengar.

Ska ner till en växelåds kille med bilen imorgon så får han lyssna och känna. Tyvärr så är jag nog rädd för att jag lyckades sabba kopplingen då jag endast bytte koppling och tryckplatta fösta gången och hade då ett sväng hjul som hade upp till 1½mm grova spår som man inte såg då. Nu med ny planat svänghjul så hugger kopplingen ganska så rejält fortfarande. Så frågan är om det lyckades bli skador på kopplingen

pg av det slitna svänghjulet på 6 snälla mil. Men det är ju små pengar i det hela....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...