Jump to content

Bygga om för rullkam?


Husse

Recommended Posts

Går det att bygga om mitt block så jag kan köra med en "rulle"?

Motorn är en -89 5.0 från en Econoline van.

Vad skiljer min -89 från -90 eller om det var -91, då det var både rulle och smidda kolvar, ja förutom kam och kolvar då?

Om det går, finns det nån färdig sats att köpa?

I sådant fall, var?

Och i sådant fall är det nån som har nåt tips på en bra "rulle" för en turbomaskin?

Vad bör man ha för fjädrar till en sån.

Mvh/

Link to comment
Share on other sites

vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att bygga om till rullkam i en motor liknande din.

man får borra och gänga hål under insuget för en brygga som håller rulllyftarna på plats så att dom inte roterar.

finns satser hos summit för detta tex: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

angående lämplig turbo kam och fjädrar har jag tyvär ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Ja man lär ju inte reta sig på något i alla fall. ;)

Verkar som de övergivit alla gamla inlägg (länk till dessa finns) och startat ett helt nytt forum.

Jag har den under favoriter, och jag ser då ingen skillnad alls. (mycket förvirrad)

Link to comment
Share on other sites

vad jag har förstått så ska det inte vara några problem att bygga om till rullkam i en motor liknande din.

man får borra och gänga hål under insuget för en brygga som håller rulllyftarna på plats så att dom inte roterar.

finns satser hos summit för detta tex: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

angående lämplig turbo kam och fjädrar har jag tyvär ingen aning om.

Enligt deras annons så är det bara från -68 till -85 och jag har ju en -89, men det kanske passar ändå?

Link to comment
Share on other sites

sök upp Mustangs&Fords januari numret 2006 där finns ett repotage om detta :!: Jag kan kopiera sidorna och posta dom om du inte hittar.

har du ork att posta dom i den här tråden så vore det suveränt, då jag oxå är intresserad av detta.

Link to comment
Share on other sites

artikeln handlar om en sun beam tiger som får en ordentlig uppdatering med sin 289a där vissas på bra bilder när dom borrar in plåten som har koll på tryckarna. (letade själv nu hittade inte) Men jag har tidningen. Nenne har du fått ihop motorn? vi träffades på pony touren jag och janne j från Kinna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har COMP Cam Retro Fit kit och det är bus enkelt att installera och funkar klockrent.

Uravlet av kamaxlar är inte begränsat.

Det går att få special slipning om man vill och COMP sortimentet är bra ändå.

De standard 5.0 "Dog Bone" styrningarna tillsammans med lyftare är billiga och har inte visat några svagheter ännu.

Och jag har testat allt rätt hårt denna sommar! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jodå Magnus, jag kommer ihåg middagen i Bankeryd, se'n åkte jag ju direkt hem till Boxholm på kvällen för att kunan sticka in till DHL i Norrköping på måndagmorgonen för att hämta ett par vevstakar och lita annat smått och gott för vidare transport till Storfors och Engine Kit Racing. Jag hann upp till Rättvik lagom för att se alla Mustangerna rulla in mot sta'n, och var

naturligtvis med på 30-årsmiddagen i Tällberg. Ganska hektisk dag när man seer på den så här i efterhand

Senaste nytt är att vevaxeln är riktad och slipad 0,030. Blocket har fått ett foder i stället för den mosade cylindern och borde nu ha fått en hylsa i den spräckta cylindern. Kolvar borde vara hemma nu och hela vevpartiet på gång att balanseras. Ställbara vipparmar och passande stötstänger behövdes eftersom både block och toppar ska planas för att ge raka fina tätningsytor. Topparna får också en överhalning med bl.a. nya insugningsventiler och fjädrar.

Jag har handlat en Volvokombi så att jag kan frakta alla bitar som jag har kvar här i Boxholm upp till Storfors, så att motorn kan sättas ihop när alla maskinarbeten är klara. Bilen får övervintra nere i Blekinge eftersom det var där motorn gav upp andan och ett par kompisar hjälpte till med att lyfta ur och plocka isär eländet.

Det var en rejäl avvikelse från ämnet men jag hoppas att ingen tar illa upp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har COMP Cam Retro Fit kit och det är bus enkelt att installera och funkar klockrent.

Uravlet av kamaxlar är inte begränsat.

Det går att få special slipning om man vill och COMP sortimentet är bra ändå.

De standard 5.0 "Dog Bone" styrningarna tillsammans med lyftare är billiga och har inte visat några svagheter ännu.

Och jag har testat allt rätt hårt denna sommar! :twisted:

Hur tror du dessa delar funkar i lag med en överladdning?

Har precis skaffat en dubbel turbo sats som ska på i vinter, det är därför som jag tittar lite på det här med rulle (vill ju kunna varva lite mer än vad original buss kammen tillåter).

Mitt mål till sommaren är ca: 500hk, tror du det är möjligt och har du nåt tips på lämplig kam till dessa lyftare (önskvärt är ca: 5500-6200 rpm).

Antar att jag även behöver nya stötstänger, vippor och gaideplates (stavas hur?), men vad mer behöver jag?

Är givetvis väldigt tacksam för alla tips som ni ger mig.

Mvh/

Link to comment
Share on other sites

Känns nog som du skulle behöva en mekanisk rullkam för att orka över 6000.

Va? Det visste jag inte. Jag har förstått allt fel igen. 302:an varvar gladeligen till 6800+ med hydraulrulle (Ford B303), om man tillåter det. Jag begränsar avförekommen anledning varvet med en 6000-plugg i MSD-boxen. Med nuvarande kombination ligger maxeffekten vid 5900 varefter den dalar ca 5% mellan 5900 och 6200, så ingen idé att plåga bitarna över 6200.

Har 5.0 originalstakar och kolvar, som antagligen tar illa upp vid övervarv.

Användande av hydraul/mekanisk rulle beror givetvis också på överladdning och hur mycket ventilfjäder behövs, Sen är det såklart också skillnad mellan lyftarna och kamprofil. Jag antar att en B303 - kam är för mesig för dom flesta hotroddarna, den har ju bara .484 lyft med originalvippa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...