Jump to content

Bygga om för rullkam?


Husse

Recommended Posts

Jag är osäker på detta.

Men överallt man läser så står det att man inte bör gå över 6000rpm.

Plocka upp senaste numret av "Poppular Hot Rodding" så har dom en väldigt utförlig artikel om detta

I den artikeln kom dom i bromsbänk upp i 6520rpm utan att lyftarna lättade/kollapsade.

På den motorn var det dessutom monterat AFR "Hydra Rev Kit".

Finns ej till Ford!

Sen är det ju som så att allt går ju!!

Frågan är bara hur länge.

Min egen kamaxel har ett lyft på .555 och i bromsbänken var den "happy" upp till drygt 6000rpm

Men det passa mig bra ändå

Link to comment
Share on other sites

Varvar den bara 5500-5700 är jag nöjd ändå, målet är 450-500hk sen om jag når 6200rpm är inte lika viktigt, kan vid behov gå ner (nummeriskt) lite på utväxlingen.

Kommer som det är tänkt att köra med 3.73:1 i bakaxeln men i nödfall använder jag 3.54:1 i stället.

Laddet kommer jag att lägga på max 1,0bar vid boost (kommer att montera en knapp på växelväljaren för lite extra "kräm" som jag kan styra med sprutet) och normalt på ca:0,6-0,8bar.

Tänkte plocka resten upp till 450-500hk med hjälp av en bra kam, ventiler mm.

Så då är frågan, är detta möjligt eller tänker jag helt fel?

Turbosatsen i sig är god för 800hk, men det målet för bli när jag har blivit rik. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på detta.

Men överallt man läser så står det att man inte bör gå över 6000rpm.

Plocka upp senaste numret av "Poppular Hot Rodding" så har dom en väldigt utförlig artikel om detta

Direkt från CompCams:

Hydraulic Roller lifters are often installed as standard equipment in engines manufactured in 1985 and later. Roller lifters feature dramatically reduced friction over flat tappet lifters, and permit the use of more aggressive camshaft profiles than would be possible with even a solid flat tappet engine. Hydraulic roller lifters use the same, relatively maintenance free, oil pressure-based adjustment system as hydraulic flat tappet lifters.

Hydraulic rollers are excellent for many performance applications where RPM does not exceed 6250-6500 rpm. COMP Cams® Pro Magnum™ hydraulic roller lifters are engineered to perform at even higher engine speeds, and can increase maximum engine speed to 66-6800 rpm.

Kan du pm:a en scannad text rån Popularhotrodding? Låter intressant, men har inte tillgång till tidningen

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...