Jump to content

Bladfjädrar + coilover


Recommended Posts

Har en 68HT som jag håller på o fixar i ordning, har just beställt nya hjul 19" och bilen ska bli

mycket lägre än orginal. Tänkte montera coilover fram och bak så jag kan välja höjd när det behövs.

Så min fråga är kan man ta ur några blad ur bladfjädrarna och montera dit coilovers?

Blir kanske 4-link i framtiden men jag vill ha ut bilen till våren.

Mvh Robban

Link to comment
Share on other sites

menar du att du ska ha slappa blad och en coilover där dämparen sitter?

tror inte det är nån höjdare med tanke på att dämparnas infästningar i karossen inte är tilltänkta att bära upp bilens vikt, dom spricker redan som det är av trycket från bara dämparen.

du gör du nog bättre i att göra dig av med bladen helt och bygga nån typ av 4 eller 3-link bakvagn.

Link to comment
Share on other sites

Enklast lägger du en järnbit mellan bladfjädern och axel.

Så har jag gjort tog en bit som var 1 tum

ev får du byta de uformade bultarna som håller ihop det hela

(glömt vad de heter) ;) de kanske inte räcker till

Har funderat på den lösningen men jag skulle vilja ha möjligheten att ändra höjden utan att behöva bytta mellanlägg varje gång.

Sedan så sitter det hi-jackers på som inte är använda på ca 20år så nya dämpare behövs nog ändå.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju annars "Reversed eye" bladfjädrar där öglorna i vardera ände är vända.

Då sänks bilen ca 5cm

Dessa fjädrar är även hårdare än orginal

Enkelt och billigt sätt att sänka.

Jag har sänkt bak med dessa bladfjädrar och sänkta spiralfjädrar fram

17'' fälgar på denna bild

Jag förstår ju att du kanske är mer intresserad av modernare upphängning men ett så stor genomgång som du verkar ha på gång så kan det bli lite tungt att hinna med allt.

Tung även ekonomiskt.

Så "Reversed eye" bladfjädrar är en bra lösning man kan bara köpa över disk för en billig penning och då hinner du till våren.

Link to comment
Share on other sites

Byggde ju om min bakvagn för några år sen, ratade bort bladfjädrarna helt och kör numer med coilovers..

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Mvh Herman

Deta är ju också en lösning varför valde du att gå igenom balken med stötdämparna och vad tycker sbp om den lösningen?

Har SFROs bygg hand bok liggandes och tittat lite på godkända lösningar för bakvagnen.

Får nog lägga in ett moment till innan sommaren :)

Link to comment
Share on other sites

kommentar var "ja det här ser ju bra ut det".. EFTER att jag påpekat det "mindre" ingreppet.. :) Nu håller jag ju iofs på att bygga om framvagnen också, så den kommer att reggas som ombyggt fordon. Men de gånger jag besiktat den med den där lösningen har det inte yttrats ett ord om den.

Anledningen till att jag valde att gå igenom balken var att jag ville ha dämparen så långt ut på axeln som möjligt, samtidigt som rörelsen var tänkt att bli så mycket "raktuppåtneråt" som möjligt.. Original så ligger ju dämparen rätt så snett inåt mot mitten på bilen, och det kändes inte riktigt rätt.. I mitt tycke då, förståss.. :)

Mvh Herman

Link to comment
Share on other sites

kommentar var "ja det här ser ju bra ut det".. EFTER att jag påpekat det "mindre" ingreppet.. :) Nu håller jag ju iofs på att bygga om framvagnen också, så den kommer att reggas som ombyggt fordon. Men de gånger jag besiktat den med den där lösningen har det inte yttrats ett ord om den.

Anledningen till att jag valde att gå igenom balken var att jag ville ha dämparen så långt ut på axeln som möjligt, samtidigt som rörelsen var tänkt att bli så mycket "raktuppåtneråt" som möjligt.. Original så ligger ju dämparen rätt så snett inåt mot mitten på bilen, och det kändes inte riktigt rätt.. I mitt tycke då, förståss.. :)

Mvh Herman

Ska fråga SBP och SFRO så det inte blir några problem vid besiktning. Men det bör gå bra det är ju inte en "race 4-link" något som dom troligen inte skulle godkäna. Vill ha in ändringen i pappren

Vad blir det för framvagn blir det ett kit eller bygger du om orginalvagnen?

MVH Robban

Link to comment
Share on other sites

kommer från en 86:as Corvette.. :)

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... highlight=

Mvh Herman

Ska kolla lite på några japan framvagnar och se vad det finns för något.

Jag hade också C4 framvagnen i tankarna men jag vill inte ändra bultmönstret.

om jag inte hittar någon japan så modifierar jag orginal delarna. Roligt att se andra som sätter kapen i bilen :)

/Robban

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så har Nissan 200sx 5X114,3 i bultmönster = 4.5".

Det stämmer hade en 300zx förut men den är fel byggd för mitt endamål ska kolla hur 200zx ser ut ,

men man måste fixa bromsarna dom får knappt stop på en liten Nissan.

Sen ska jag nog kolla på Galant borde finnas massor på skroten.

/Robban

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...