Jump to content

saleen får pisk av lastbil


Corvette

Recommended Posts

Det där var väl inte så farligt, har sett baltiska lastbilar i standardutförande som bolmar mer. :-) Okej, dom fastnar på vägar med 1 grads uppförslut i den svenska vintern. Men ÄNDÅ.... :-)

Hmm, kanske skulle jobba lite istället för att sitta här o ta upp bandbredd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Idén med diesel är att mata in soppa och övertryck, så levererar den nog....

Ryker på tok för mycket det där. Måste gå att göra snyggare...

Gillar dieselteknik, men inte rökutvecklingen, avskyr därför tractorpulling....

Just my opinion :roll:

Link to comment
Share on other sites

Idén med diesel är att mata in soppa och övertryck, så levererar den nog....

Ryker på tok för mycket det där. Måste gå att göra snyggare...

Gillar dieselteknik, men inte rökutvecklingen, avskyr därför tractorpulling....

Just my opinion :roll:

I dom tyngre klasserna i Traktorpulling (Diesel)använder dom sig av vatteninsprutning så det mesta av röken är vattenånga.

Link to comment
Share on other sites

OJ! Den lastbilen gick STYGGT! :shock:

Är inte heller något större oljebrännarfan men jag får erkänna att dieselmotorer som vrålar, svartryker och går som skottet är barnsligt fräckt att höra och se! :D Det kvittar nästan om det är en seriöst och noggrannt trimmad Cummins-sexa eller en gammal uppskruvad D24, oljebrännare som oljebrännare, de SKA svartryka, väsnas och röra på sig annars är det ju ingen sport! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jo, men den insprutade bränslemängden kommer ur röret i någon form i alla fall. Antingen som förbränningsgaser (vanligtvis skadliga eller mera skadliga), delvis förbränt bränsle, eller oförbränt bränsle. Du kommer inte upp så väldigt många pinnhål i verkningsgrad på en dieselmotor fastän du skuffar in hur mycket vatten som helst i förbränningen.

Det ryker svart, blått eller vitt/gråvitt, beroende på hur finfördelat bränslet är då det sprutas in, och den synliga röken är ett resultat av b.la. sotpartiklar, alltså kol i någon form" och annan ofullständig förbränning av bränslet. Idén med vattnet är att du kan spruta in ännu mera bränsle i förbränningen.

Ren vattenånga, är i sej sjävt nästan osynlig för blotta ögat, och fastän man spjälker beståndsdelarna får man endast syre och väte, vars förbränning inte heller föder svart rökgas.

Jag är absolut ingen grön ekofanatiker, (ett miljöparti kommer aldrig att få min röst) men så länge det ryker så in i hel****, känns det lite olustigt att se på detta.

Jag är en av dom största vänner av racing, motorsport, road car touring, bilhobby överlag, men kan inte ändå godkänna onödigt skräpande.

Kanske är jag väldigt ensam om att ha denna typ av ekologiska synpunkter på ett bilentusiastforum, men har anammat dem redan låååångt innan alla ekologiska hattifnattar börjat skrika ut sin propaganda i eter- och printmedia.

Om detta var att ta i för mycket, kan moderator fritt ta bort inlägget, blir inte sur för det.

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...