Jump to content

Bränsletrycksregulator


LasseS

Recommended Posts

Hej igen alla kloka och erfarna!

Vad är det för fördel/nackdel med return eller nonreturn regulator till soppasystemet??

Kan det till t.ex. bli en märkbar temperaturförändring på bränslet??

Funderar eventuellt att köra på E-85, är det något speciellt att tänka på?? Ska det vara högre tryck eller större flöde i systemet??

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla kloka och erfarna!

Vad är det för fördel/nackdel med return eller nonreturn regulator till soppasystemet??

Kan det till t.ex. bli en märkbar temperaturförändring på bränslet??

Funderar eventuellt att köra på E-85, är det något speciellt att tänka på?? Ska det vara högre tryck eller större flöde i systemet??

Insprutning eller förgasare? Hur stor motor/rpm? Hurudana b-pumpar? Laddtryck eller sugmotor?

Sådär till att börja med...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla kloka och erfarna!

Vad är det för fördel/nackdel med return eller nonreturn regulator till soppasystemet??

Kan det till t.ex. bli en märkbar temperaturförändring på bränslet??

Funderar eventuellt att köra på E-85, är det något speciellt att tänka på?? Ska det vara högre tryck eller större flöde i systemet??

Insprutning eller förgasare? Hur stor motor/rpm? Hurudana b-pumpar? Laddtryck eller sugmotor?

Sådär till att börja med...

En bra början!

Vilken typ av körning är det du kommer attt sysselsätta dig med?

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för fördel/nackdel med return eller nonreturn regulator till soppasystemet??

Några fördelar med return är svalare bränsle och mindre ansträngd B-pump (längre livslängd).

Non return givetvis då det motsatta.

Link to comment
Share on other sites

Har jag nu sagt a så får jag väl säga b också... Hittade ett lustigt bygge på nätet i Tyskland för några år sedan och jag har de senast 20 åren varit sugen på att sätta en 460 motor i Mustangen efter en trevlig artikel i Car craft 1985... ( min "original" 351 4VCl. drar från 3300 till 6700 och är lite tråkig på lågvarv) Bilderna på nätet visade en Lincoln inkörd i ett buskage, rostig och utan vinyltak och rutor men med 460 och aluminiumtoppar. Hursom helst kom fyndet hem på trailer efter 3dagar och jag har haft dåligt med tid och pengar för att sätta igång den här motorn då blocket var fruset. Motorn Är troligtvis byggd av Sonnys Automotive Racing 1994, körd i bromsbänk men ALDRIG körd i bil. Topplocken är B-460 som är lika A-460 men med små insugskanaler som borde vara lämpliga för en gatbil, motorn är även strokad till 4" slaglängd och det sitter vevstakar från en Ford 240 raksexa... ( ursäktar att jag inte gick vidare med mina frågor om H-stakar tidigare men jag har inte rört motorn invändigt förrän förra veckan) Den här motorn har potential och jag vill få fram det på ett lämpligt sätt, som det ser ut just nu så behåller jag innanmätet som det är och begränsar till 5000rpm MEN vill ha mer i framtiden och vill därför köpa rätt bränslesystem idag så jag slipper byta vid en eventuell uppgradering till rullkam och mera strokning i framtiden.

Förgasare sitter på så det fortsätter jag med, har inte skruvat på 20 år och måste lära mig att gå på nytt innan jag kan springa.

E-85? Både jag och min sambo jobbar med miljö så jag ligger på plus hos frugan och hennes jobbarkompisar om jag eventuellt går vidare, det är alltså inte för effektens skull jag har nog så jag klarar mig ändå.

Motorn får inte fysiskt plats i Mustangens motorrum och jag vägrar skära sönder min Fastback, vilket var en perfekt anledning till att köpa en billig Galaxie 1963 1/2 när jag var med kompisen i San Francisco förra året.

Jag jobbar extra mycket under sommarhalvåret och är väldigt nöjd om jag kan ta en tur till lokala fiket här i Enköping, har inte kört V-8 på 20 år och tar en tur så fort jag hinner även om det är 10 minusgrader, om det går med 460.n är en annan sak men det finns ju motorvärmare. Kanske Hot Rod Reunion men inget seriöst köra på strippen.

Så jag uppskattar all hjälp och råd jag kan få med mitt projekt

Link to comment
Share on other sites

Jaha då sitter man här lite lagom julstinn efter sill, nubbe och allt som hörtill. Har tydligen varit snäll i år då jag fick en bok på 4cm tjocklek av tomtemor som heter MUSTANG Forty Years och som jag kan rekommendera.

Åter till mitt framtida bränslesystem så hade jag tänkt mig en Summit aluminium bränslecell med 8an anslutning, Mallory Comp pump 4150 eller 5250, 5250 har inbyggd bypass = nonreturn regulator(?). Det sitter en 1050 Dominator på idag men med ett lägre varv på 5000rpm så kanske min gamla 850dp duger i nödfall. På ett forum ansåg "någon" att topplocken har bra lågvarvsegenskaper upp till 7000rpm och det vore trevligt att testa det så småningom när resten är ok.

Någon turbo el. insprutning är inte att tänka på..

Volymen ca,485cui (4,0x4,39), 6,79 tums längd på staken som är den "svaga" länken från 240 raksexa (som jag misstänker, ej mätt o. kollat än), det kanske är lite "knäppt" att ha en sådan här motor i en "raggarbil" men man har inte roligare än man gör det.

Dessutom har det köpts 4 mopar strokers inkl. 1hemi och en 572 cheva till en 31 kupe under vintern här i Enköping och det är lite irriterande......

Ha en fortsatt trevlig Hjul... Det får inte jag om jag inte slutar skriva NU...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...