Jump to content

Effektfundering


bänkis

Recommended Posts

Skaffade mig en mustang II ghia 1975 med en 302 2v motor och motorcraft 2150 2v förgasare i våras och har nu fått tillgång till garage så att mekandet kan ta fart.

Har lite funderingar kring vad man kan göra åt effekten utan att för den skull sikta på något monsterbygge utan det jag funderar på är att få upp effekten från 140 hp (orginal) till kring 200hp. Målet är att inte att åka fort (120 km/h räcker gott) utan att få lite drag i bilen i spannet 0-90 km/h ungefär.

Har surfat runt och läst igenom en del trådar här på forumet och tror mig förstå att det som är bör uppgraderas är insug,förgasare,toppar ev headers (och säkert en massa saker till).

Är även på gång med byte av avgassystem då det är hål / början till hål i samtliga tre ljuddämpare. Ska man satsa på 2.5" system redan nu för att matcha upp en eventuell framtida motoreffektsökning?

Vart börjar man? Finns det några bra böcker att läsa in sig på området med?

Om man väljer att köpa färdiga utbytesdelar räcker det med vilja tid och intresse eller behövs det 40års erfarenhet av att meka motor och ett bilmekanikersbrev för att uppnå detta?

Mvh Isak

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle aldrig borra en bil med 289 HP som körs på gatan mer än

030-040. Efter det blev det sleeves. Racerföraren och motorbyggaren Walt Hane sätter alltid i sleeves i sina ban racing bilar med standard 4.00".

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

We routinely bore street 302's .060 over.

Without Hardblock!

Our race engines are actually .070 over.

As a matter of fact we have more .060 over pistons in stock than any other size.

Overheating and other "claimed" issues on boring SBF's to .060 are nothing but old wives tales.

Do you really think that all the big time piston companies would offer off the shelf pistons in .060 if it were unsafe?

Detta skriver Alex Denysenko.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:Tusen experter-Tusen åsikter.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...