Jump to content

Färg på bladfjädrarna.


Christoffer_C

Recommended Posts

Hej!

Vad ska det vara för färg på bladfjädrarna på en 64½? Vilken typ av färg? Kan aldrig i livet tro att man bara ska köra med en svart hammarlack då det känns som att det kommer chippas bort så fort fjädrarna börjar röra på sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Original olackerade endast oljebehandlade det är därför dom rostar så in i baljan när dom blir några år. :(

Jag brukar spruta dom med dinitrol ML eller ett tunt lager med uderredsmassa, men ska man ligga på garagegolvet och krama dom så blir man ju smuttsig. :)

Men som jag skrev i början så är dom olackerade och behanlade med oljefilm. :?

Att spruta dinitrol in mellan bladen är faktiskt ett bra sätt att skydda nya från vatten som annars kommer in mellan bladen, bladen blir också lite smorda mot varandra, minimerar evetuellt gnisel långt in i framtiden. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har på flera bilar använt mekanlack, den typen som är oljebaserad ( lacknafta). Den är tixotrop och verkar inte ha svårt att samsas med fettet mellan fjäderbladen. Även efter flera år ser det helt ok ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej!

Har i USA sager de att original bladfjadrar var fosfaterade.

Tror att Eastwood har en farg som kopierar denna behandling.

Sjalv anvande jag Dupli-Color Cast Coat Iron DE 1651 Engine Enamel pa min 65:a GT350. Den ger den lite morka nyansen som jag tror att ganska lika original. Funkar bra pa en bil som anvands. Dessutom hade original en fargkod pa det undre lilla bladet. Tidiga bilar (65) hade fargklickar och senare (66) hade fargband eller fargklickar. Till exempel:

min GT350 har tva fargklickar, en gron och en gul pa varje fjader.

Markningen ar foljande: C4ZE 5556 S, 18 5E (vanster blad) och

75 5E (hoger blad). Dag 18, 1965 respective dag 75, 1965. E tror jag stod

for Eaton dvs. tillverkaren.

Mvh Bosse Sewallius

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...