Jump to content

Hjälp med dim på däcken.


Recommended Posts

Nu börjar det närma sig inköp av däck till nya fälgarna. Då är frågan vilken dim man skall välja. Köper Continental till bra pris på jobbet. Fälgarna är 8x17". Vi börjar med hur det såg ut från början. (klicka på bilderna för större format)

Vid köpet; 215/75-14" *Höjd 64,8cm

80503-IMG_7129.JPG

Sedan körde jag på 215/60-15" *Höjd 63,9cm fram och 235/60-15" *Höjd 66,3cm bak.

80504-IMG_7156.JPG

Bytte fjädrar bak och alla stötdämpare, samma hjul som ovan.

80510-full24.jpg

Bytte framdäcken till 205/60-15" *Höjd 62,7cm och sänkte bilen ca 2" runt om.

80505-03.JPG

Däcken jag tror passar bäst är 235/45-17" *Höjd 64,3cm nya däcken blir då 20mm lägre bak men 16mm högre fram än på bilden ovan.

Alternativet är 225/45-17" *Höjd 63,4cm men dessa känns lite små då de blir hela 30mm mindre bak och 7mm högre fram.

235/50 blir 4mm högre än bakdäcken är nu och det kan bli lite stort i hjulhusen fram?

Tänkte undvika bredare däck än 235 då jag inte har servo. :-- Vill ha samma dim fram och bak då jag tycker det är klart snyggast. Möjligen att jag kan ta 225/45 fram, de blir då 9mm lägre än bak om jag har 235/45 där.

Har jag rört till det för er nog nu? Vad tror ni blir bäst? 8)

Link to comment
Share on other sites

Gå in här och gör storleksomvandling, du vill kanske fortfarande ha samma rullomkrets som det är original. ;)

www.miata.net/garage/tirecalc.html

Jag har 215 65 15 på 7" fram och 245 55 15 8" bak anledningen är att det skall stämma höjdmässigt från sidan, däcken ser lika stora (små) ut från sidan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Gå in här och gör storleksomvandling, du vill kanske fortfarande ha samma rullomkrets som det är original. ;)

www.miata.net/garage/tirecalc.html

Finns bättre på Camaroklubben, den jag använt, tog dock inte med siffrorna för omkretsen då den är relativ till höjden. ;) Skrev dem faktiskt först men det var så mö siffror då så jag tog bort dem. :oops:

Med 235/45 får jag ca 10cm mindre rullomkrets, det anser jag vara rätt okej då jag sänkt bilen en hel del och om jag skulle ha org omkrets hade jag inte kunna svänga... 8)

Edit; Vad ÄR original dim på en -67???

Link to comment
Share on other sites

Edit; Vad ÄR original dim på en -67???

1967 var 6.95-14 standarddimensionen på bilar med 200- och 289-motorer, och 7.35-14 satt¨på bilar med 390.

Den dimension som är närmast 6.95-14, när man byter till radialdäck, är nog 195/75-14. Vad som blir bäst i 17" har jag ingen erfarenhet av.

Link to comment
Share on other sites

Edit; Vad ÄR original dim på en -67???

1967 var 6.95-14 standarddimensionen på bilar med 200- och 289-motorer, och 7.35-14 satt¨på bilar med 390.

Den dimension som är närmast 6.95-14, när man byter till radialdäck, är nog 195/75-14. Vad som blir bäst i 17" har jag ingen erfarenhet av.[/quote:2uwmd1va]

Oki, 195/75-14" är 5mm högre än 235/45-17"

har 235/45/17 på min bil Pirelli funkar helt ok men har du sänkt mycke kan du behöva rulla skärmkanterna

Är det värst fram eller bak? Hittade ingen bra bild från sidan på din dock.

Såhär låg är den;

02.jpg

Link to comment
Share on other sites

samma storlek runt om tycker jag bäst om! men fram var värre än bak. har nu gjort div ingrepp fram som vikt minskning bla så nu ska det gå bra

Tycker med det e snyggast egentligen men det går ju in bredare bak än fram tyvärr. hehe 8)

Har du någon bild på bin bil från sidan? På dem jag hittade såg det mycket bra ut med 235/45...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...