Jump to content

Den typiska 74-78 gen II Mustangägaren.


Recommended Posts

Jag kör en 1975 års Mach I.

Egentligen finns det väl inte så mycket att säga och min långa presentation får dröja tills bilen ar börjat muteras på allvar. Ja, den skall byggas om till räjsmonster. (Strip-/Ban-/Gatbil)

Det finns 4 stora orsaker till varför jag gillar II'orna.

1. Den första Mustangen jag åkte i var en 1974 års Mach I. Sentimenalt värde!

2. Cobra II'an är bara sååå snygg! Skall köpa lite extra plast...

3. Bilen har många tekniskt bra lösningar vilket ger en mkt fin helhetslösning.

4. Bilen är liten och lätt samtidigt som det är en muskelbil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är en -73'a med en -74'a som inköptes 2002.

Mitt bilintresse väcktes på riktigt när jag var 28 och tog körkortet.

Att det blev en Mustang II var en slump egentligen,

men jag börjar mer och mer tro att det var ödet och inte slumpen. :-)

Har för några år sedan bytt yrkesbana (rätt dumt, rent ekonomiskt sett).

Tröttnade på att vara printerslav (läs: servicetekniker), och tog istället upp min andra hobby, musik och ljudteknik.

Sitter just nu på Sveriges Radio Gävleborg och driver ett pilotprojekt med att digitalisera gammalt analogt material.

Än så länge så har inte bilhobbyn första prioritet, och har därmed också lägre ekonomisk prioritet. Musik- och spel-nörderiet går fortfarande före :--

Men om ett par år så ska nog min Musse rulla lagligt på gatan, troligen som rullande renovering.

Mitt mål är en "teknisk custom".

Ska inte göra allt för stora ingrepp utseendemässigt, för jag tycker mycket om utseendet på bilen utvändigt.

Reservhjulsbaljan ska bort för att ge plats åt snyggare avgasdragning, och en soppatank monterad i bagaget över bakaxeln.

Lite ingrepp i kylarramen för att få dit en vettig kylare.

Eventuellt lite breddning av hjulhusen bak, inåt.

Den odiffade 8-tummaren ska väl få lite kärlek vid nåt tillfälle också, men den funkar bra, så den ligger långt ner på listan.

Invändigt har jag tänkt att bygga backseat delete, helt ny instrumentbräda anpassad för lyssning av musik (inte db-dragracing), insprutad V8, moderna stolar, ja, lite vettiga tekniska uppgraderingar.

Är fortfarande novis på bilar (Ok, jag börjar kunna Mustang II hyffsat), är inte uppvuxen i garaget, så många saker som kan verka självklart för andra är helt bizarrt för mig. :-)

Men, eftersom jag är uppvuxen med datorer, och har jobbat med att hjälpa "vaniligt folk" i kontor, så har jag också en acceptans för att man kanske inte förstår sånt som en annan gör.

Måste säga att folket här på forumet är till stor del väldigt förlåtande med att man ställer korkade frågor :-)

Det är sånt som gör att man gärna stannar kvar.

Det gäller att inte bli insnöad.

Nu ska jag gå o fråga musikproducenten om han inte kan spela lite Bill Haley. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej igen.

Ämnet gick igång Jan 2007. :shock:

Måste först tala om att lite besvikna är vi, visst finns det

fler, kanske inte så många med V8a men i alla fall, snälla

ger er tillkänna. :shock::)

Ni som är ägare till en Mustang II av denna generation

skall faktiskt vara stolta, varför, jo för ni har värdens

mest sällsynta MUSTANG, till det kan vi bara lägga till

ett GRATTIS till er. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter ett par års suktande efter en veteran v8 så slog jag till och det blev en

mustang II ghia. Varför? Framför allt för att dess former tilltalade mig och att priset var bra och bilen var i bra skick, samt så passade den min budget.

Lite spec om bilen som jag vet om i skrivande stund:

Årsmod:1975

Motor: 302-2v, VIN F

Låda: C4

Färg: Silvermetallic 1G

Tak: Helvinyl

Tankar och funderingar kring bilen kommer att kretsa runt att försöka hålla den i så nära orginal jag mäktar med. Först stora ingrepp på att göra listan är nytt vinyltak, utöver det lite småfix. Ser den som en instegsbil i att lära mig att skruva v8 och få erfarenhet av jänkare.

nä nu ska jag ut o glida lite hepp hepp

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 month later...

Tjo jag fick min MII:a av min farfar 2001, som i verkligheten va andra ägaren på bilen (pappren tycken annat). Började med att riva bort alla färg på bilen då den va sprucken och dålig eftersom bilen hade stått ute i sol regn snö m.m. sista åren.

Tappade som alla andra sugen och bilen blev stående. År 2003 va jag och min nu mera fru på mantorp när musseklubben va där och körde. Då tände det till en gång till och vi bestämde oss att ett par veckor senare skulle vi åka på ponyride öland. Efter mycket om och men kom vi faktiskt dit och detta blev första träffen som vi åkte på. Sedan turnerade vi vart år till bla Ronneby, Varberg Gränna och även en semester runt södra Sverige med bilen.

Våren 2007 när jag hade plockat ut bilen från vinterdvalan skulle jag ta bilen till jobbet, kommer fram och när jag ska backa in i p-platsen så ser jag hur det bolmar blått bakom bilen, vrider av tändningen och får köra hem den från jobbet på släp. Tog av toppen och konstatera att det var en spricka i och att den slagit sig 3 tiondelar.

2009 fick jag lite fart på mig igen och såg till att plana toppen nya packningar m.m. för jag lyckades inte hitta någon ny topp. Startade upp motorn och den gick som alltid innan lite oroligt på tomgång men annars bra. Nu dök nästa problem upp när motorn blivit varm tappade jag oljetrycket på tomgång. Mätte med givare(sitter ju bara lampa i bilen original) och den visar att med kall motor bra tryck varm motor dåligt/inget tryck.

Så nu har jag inhandlat en ny oljepump och ska trycka i den så fort det går, sedan hoppas jag på en lång sommar att åka musse i.

mussen.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

Förra söndagen fick jag äntligen min bil. En Ford Mustang II Ghia -74. Jag har haft en likadan när jag var ung och har länge suktat efter en igen. Så Äntligen står den på gården :-). Jag kallar den min 40-årskris :crazy: . Det är ett rullande renoveringsobjekt, så kul att man kan köra lite och skruva lite allteftersom vad man har lust med. Idag har jag (med lite hjälp av min snälle och förstående man) lagat styrningen.

Ha det bra

Heidi

Link to comment
Share on other sites

Gäst
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...