Jump to content

Den typiske FOX ägaren 87-93 Generation 5 Mustangen.


Recommended Posts

Jag startar även denna tråd.

Denna årsmodell är väll den mest kända av senare Mustanger som också borde vara ganska intressant för många, även bland ägare av Mustanger från före och efter 87-93. 8)

Nu är det faktiskt dax för er som äger en Mustang från denna generation 5 att berätta om er själva och intresset för den Mustang som ligger er närmast hjärtat, sätt igång, vi vet att ni är många men lite tysta. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag är 34 år, bor på "landet" utanför Köping med tant och 2 barn.

Har väl alltid varit motorintresserad men det var nog mina morbröder som förstörde mitt liv i slutet på -70 talet. :-- Åka raggarbil när dom var barnvakt, man var väl en brudmagnet redan då 8) .

Men det blev ingen bil förrens man flytta till hus med garage. Köpte valle med 360/727 och 7 1/4 axel :shock: . Böt till 8 3/4. Köpte även fenderwell hedders.5500 pix! Tog licens för att köra bracket och min sambo var med den dagen. Ingen hit direkt. Kommentar när dagen var slut: "Ska du hålla på med den här skiten" :( Efter lite förhandlingar blev det en Cadillac cab-68 istället och vallen såldes. I höstas så letades det efter en lite roligare "andrabil". Tittade på Audi v8 men det fanns ingen ekonomisk möjlighet att äga en sån, ca 800kr mån helförsäkrad. Tittade på blocket och fann Lite mustanger. V8 fast "modern", inte för stor och hyffsad månadskostnad. Och vips så står det en i garaget :lol: . Så nu har vi 2 sommar bilar och 2 bruksbilar. ÖÖÖ, ekonomi? nä, men roliga somrar :twisted: .

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har agt min 88:a GT cab sedan 1989. Kopte den i Plano, Texas och

och flyttade till Colorado dar jag anvande den i 3 ar. Sedan tillbaka

till Texas dar jag har kort med den dagligen. Basta bil jag nagonsin agt.

Varmepaket (en gang), generator (tva ganger), bagge bakre stotdamparna, caben som forstordes av hagel samt framre swaybar pinnarna som gick tvar av vid ett gupp ar de enda grejorna jag bytt

under 19 ar. Kul bil att kora. Frugan far langa blickar av yngre killar

nar hon anvander bilen och manga vill kopa den. Ar en val anvand bil

som har bucklor fran hagel men gar som ett spjut fortfarande.

Denna jul kommer barnbarnet hit fran Sverige for forsta gangen.

Han ar 15 manader nu och kommer att alska att aka cabbe.

Mvh fran ett soligt och varmt Texas

Bosse

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jahapps, då kände jag att det var dags att presentera sig :P

jag är en kille på 19år som började min bil-karriär i en kompressor matad corrado redan som 16åring. Den såldes däremot innan jag ens fyllt 17 för att jag kände att den var på tok för trimmad för att hålla ihop en längre tid.

efter det riktades mina tankar på en celica gt4 -88 med 4wd och turbo, och en sådan inhandlades...dock var jag väldigt missnöjd med den bilen, då den var på tok för slö och det kändes som det bästa vart taget på den...

även den såldes innan jag lyckats ta körkort...

det var först efter det som jag hamnade i v8 träsket, vilket nog förvånade många då jag var väldigt intresserad av japanska tryckochpys bilar innan det :P (tillochmed förvånad själv, ska tilläggas)

men efter en provkörning i mustangen var saken klar!

den hade helt enkelt potential :--

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej ämnet öppnades januari 2008.

Denna årsmodell måste vara en katastrof, var är alla ni med

FOX Mustanger, måste lägga en text som liknar den i inlägg

generation6 Mustanger, vi vet att det finns fler. :roll:

Har själv varit ägare av Fox Mustang och under den tiden

så upptäckte jag att det finns massor av Foxmussar, det finns

även sådanana som är potenta och nästan kör skiten ur många

andra Mustangmodeller, var är ni ge er tillkänna. 8);)

Link to comment
Share on other sites

Okej... får väl visa sig här då...

"Gubbe" på för tillfället 30 år och jag inhandlade min 93 GT den 26e Juli år 2000.

Själv har det alltid funnits ett stort bilintresse och framförallt jänk, när jag kom till världen var det Corvette 62 som gällde i fars garage vilken såldes och det började åkas Jeep istället... I början av nittiotalet såldes Jeepen och det inhandlades en Ford V8 Pickup av 1941 års modell. Några år av mina tonår bestod därför av att hjälpa till och renovera denna. Därefter kompletterades Fordstallet med en 1936 Cab och det blev även mycket skruva när vi hjälpte en släkting att renovera sin 1940 Kupé strax innan "vår" pickup inhandlades... Senaste tillskottet i det gamla Fordstallet var en 39 Deluxe Kupé... Så blir det inte att man skruvar på 36, 39 eller 41 Ford V8 så blir det Mustang 67 eller 93. Vad gäller de gamla så är det bara genuina sidventils V8or som gäller i olika skepnader, från standard till trimmat - inga Cheva småblock här inte...

Vad gäller min bil då..

Bilen hade vid inköpet då gått lite över 5000mil ock hade kommit till Sverige som flyttgods 1996... Nybilskänslan fanns där och finns nog fortfarande kvar på sina ställen... Bilen var helt standard och orörd och förblev så de första säsongerna... Sedan dess har det bara rullat på men många sköna mil utan problem... div uppgraderingar under åren med filosofin att skruva på vintrar och gasa på sommrar...

Första blev det vanliga med lite KN-filter, pulleys och sånt... En 3.73 utväxling åkte i strax efter... körde detta ett par år och tyckte det räckte långt... Suget efter mer fanns alltid så ett TrickFlowkitt åkte på med allt vad det innebär... detta hängde också med ett par säsonger innan jag nu la dit en KenneBell på toppen... mer uppgradering på bränslesidan, MSD box och grejer... TwEECerRt för att öppna upp och fullt ut mappa datorn själv åkte också på plats... Denna säsong alltså sommarn 2008 har till stor del givits att få grejerna att funka så bra som möjligt för bästa prestanda och ekonomi...

Härnäst kommer chassiet få sig en omgång... nya bärarmar och sånt där bak, bussningar överallt, fjädrar, dämpare, camber/casterplates och framförallt fetare bromsar... därmed kommer nya hjul till vilket nästan är synd för att röja orginalstuket..

För övrigt har det alltid funnits dragning till äldre Mustang också... Så 2005 var jag med som köpråd åt en kompis för att titta på ett par 67 Fastbacks.... den ena fastnade lite extra i minnet och sommaren 2006 var den åter till salu av samme ägare... Tog några minuter och ett mail sen var handpenning lagd och man skulle få vänta en hel vecka för att hämta den...

Så Foxen fick sig ett gott sällskap som varar än... Skruvar även parallellt med en Porsche 930 (911Turbo) åt en kompis så det börjar bli trångt i garaget...

Bifogar lite bilder....

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Jahaja...

Vet inte om jag kvalar in som en typisk fox-ägare, var väl mest en slump att det blev en sådan.

Mitt bilintresse har funnits så långt tillbaka att jag inte minns det själv. Har alltid fascinerats av bilar, motorer och maskiner av allehanda slag.

Sportbilar, jänkebilar, racing- och rallybilar är väl de som har tilldragit sig det största intresset.

Under min uppväxt hos ensamstående mor har väl tyvärr inte de ekonomiska resursena för motorhobby direkt infunnit sig, men min första hobbybil blev ändå min morfars Volvo PV544B från 1960 genom arvegods alldeles lagom till körkortet.

25352609.jpg

När jag sedan studerat klart och fått jobb -92 så fanns möjlighet till en lite bättre vardagsbil än den sunkiga 70-tals Audi 100'an som jag skaffade som högskolestudent -89.

Hittade av en tillfällighet en BMW528i från -87 hos en lokal Audihandlare och fastnade i BMW-träsket.

528'an behölls i 5år innan den ersattes av en BMW med V8, en 540iA från -93.

I den vevan såldes också PV'n pga brist på plats och tid.

Något år senare kompletterades 540'n med en 318i Touring från -90.

Ytterligare ett par år senare flyttade jag till ett hus på landet och fick lite mer utrymme i form av ett dubbelgarage.

I december 2002 såldes 540'n och ersattes i januari -03 med en sprillans ny 325i Touring och 318 försvann nästan samtidigt

2004 skilde jag mig och halva garaget stod tomt.

Då dök tankarna upp på en hobbybil igen.

En riktig sommarbil skulle det vara d.v.s en cab...

Allt från Triumph Spitfire till Pontiac Catalina kollades upp och bedömdes.

Letade efter något som kändes rätt hela sommaren utan att finna den rätta känslan.

Men så en dag i oktober -04 kom en kollega och frågade om jag var intresserad av en Mustang cab från -92 som han kommit över som ett vinterprojekt som inte var något projekt utan färdigreparerad på ett par dagar. Å eftersom han redan hade en otroligt fin Impala cab -60 så var behovet av ännu en cabbe minimalt.

Och så blev den min...

Även om jag hade föredragit en sen 60-tals Musse så var denna ett fynd med tanke på skick och pris.

Sleeper-stuket på foxen gillar jag. GT-modellernas spoilerpaket ser lite klumpigt ut i mina ögon, men just fox-modellen har jag lärt mig uppskatta mer och mer sedan jag köpte den.

8672373.jpg

Här är tråden med alla uppgifter om bilen

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7486

Link to comment
Share on other sites

Gäst
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...