Jump to content

Växellåda 4R 70W Årsmodell 1999 till en mustang 1966!


Recommended Posts

Hälsningar Roger.....Har en Mustang -66 med en helslut 289 motor.Har tänkt köpa ny motor av Ford Racing 5.0/302 340 HP GT 40 Aluminum Head M-6007-XEFM.Har frågor vid köp av en Växellåda 4R 70 w 4steg 1999 årsmodell,hur passar jouken mot kardan?vilken Flexplatta passar?går det att ersätta Elektroniken på något sätt?hur är det med TV Throttle Valve Finns det? Tackar för svar i förhand Roger....

Link to comment
Share on other sites

Har du köpt rätt låda?

De flesta är ju för 4.6L men finns för 5.0 också men inte lika vanlig så jag hoppas du kollat det innan?

* Nej den har ingen "TV Cable" eftersom den är helt elektroniskt styrd.

* Du måste byta både Yoke och kardanaxel

* Du måste köpa en elektronik modul så att växellådan kan köras med en icke datastyrd motor

Finns att köpa här http://www.becontrols.com/products/products.htm

Vill du undvika elektronik så är en AOD låda en chans men det är inte lika bra som 4R70W och kräver mer pengar för att funka på en stark motor.

Men betydligt enklare att bygga in i en äldre Mustang

Link to comment
Share on other sites

Var då? Tips mottages tacksamt.

Jag har inte hittat nån "billig" till AOD, men till C4 finns det en uppsjö att välja bland.

Du skröt nyss över 500Hk och då kan du direkt glömma tanken leta efter en "billig" converter! :-- *fnissar*

Släng bort AOD lådan för den är ingen ide hålla på med för den effekten

Om du absolut vill bygga på C4 turbin så köp en C4 låda istället så blir det även roligare.

Men det är samma där det finns inga C4 turbiner under 5000kr som är nått att ha för den effekten.

Med andra ord så är den plånboken som bestämmer om du ska ha effekten snurrandes runt i turbinen eller om den ska fram till asfalten.

Tro mig det går inte att tumma på denna regel:!:

AOD converter finns annars Art Carr, Broader Performance, TCI, Lentech, Hughes mfl, mfl

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset.

Jag är medveten om AOD'ns brister, men med delar från den senare elstyrda (kommer inte ihåg vad den heter E 4OD eller nåt sånt) så ska det gå att göra AOD'n ganska stark, sen får man byta ut den ingående axeln till en som inte är delad (ingen lockup) så klarar dom lite till.

Men visst har du rätt ang. AOD kontra C4, ingen tvekan där, problemet är just avsaknaden av OD på C4'an. Har ju 20mil enkel resa till närmsta riktiga stripp och då är det fint med en utväxling på högsta växeln på 0,67:1.

(Trailer till och från racen med en gatbil, nja inte min grej.)

Link to comment
Share on other sites

Om du var medveten om bristerna skulle du inte köra på strippen med den! ;)

AOD lådan är den långsammare av Fords lådor och har inte riktigt prestandan för strippen utan stora ingrepp.

Jag antar du syftar på att byta planetväxeln som förutom vara ytterst klen och även har låg utväxling.

Original AOD 1-2 växeln har en utväxling på ca 2.40.

Att uppgradera AOD planetväxel från 4R70W höjer förhållandet till ca 2.80 och man flyttar då även växlingpunkten till 5500rpm istället för ca 4500rpm. (W står för "Wide ratio")

Och sen en "one piece" drivaxel gör lite också men det är en jäkla massa stålar i sjön ändå för att spara några lite bensin!

Du står ju ändå där med en relativt dålig låda.

AOD är bara bra i standard bilar med otrimmade motorer OM du inte villig att totalt hosta upp minst 20.000

Men har du tänkt dig köra 20mil på överväxeln med en "high stall" turbin??

Du lär nog få byta upp dig till utväxling 5.71:1 om det ska gå bra. Annars lär du koka upp hela växellådan :--

Här gäller det att tajma in allt.

Så allt hänger på att bilen kommer dra ca 10-20 liter extra om du kör med en 3-växlad låda?? = 200kr? :roll:

Det låter som du söker ett ekonomibygge för strippen och då är det ändå totalekonomisk bäst att satsa på en annan låda.

Men detta är bara min egen åsikt och det finns säkert andra som tycker annorlunda.

Hur som helst snåla aldrig på turbin det är där det viktiga sker.

http://www.converter.com/stallion.htm

Link to comment
Share on other sites

Nu låter jag tvetydig men en C4 är inte heller "bara" att slänga i och speciellt inte för 500Hk! :)

Problemen börjar komma vid 350-400Hk.

Speciellt på strippen med slicks.

Över denna effekt så är det samma saker med C4 att både drivaxel och särskillt planetväxeln börjar svikta. Med vanliga gatdäck är 400Hk inga problem

Efter det krävs det bättre "järnbitar" inuti lådan

Fördelen är ju dock som du kanske märkt att det finns enormt utbud på delar och de låga priserna på delar.

Dessutom är det MYCKET enklare att meka med och inga konstigheter och väldigt pålitlig.

Om du inte har lust att köpa en massa "hårdvara" så titta hellre på C6 som blir billigare budgetlösning.

Stor nackdel är dock att den är ett par tiondelar långsammare på strippen än en C4 som är preppad på motsvarande vis.

Tyngden är ju också ett stort minus.

Du bygger själv en 400Hk C4 för mellan 5000-10000kr beroende på delar inkl beg låda

Så för 15.000 har du en låda med bra turbin

Lägger du 15.000 på din AOD så räcker det också till 400Hk inkl en bra turbin.

Bara prestandan som skiljer och den är klart märkbar.

AOD lådan är svår att få till de hårda krispiga växlingar som C4 ger.

Du kanske märkt att AOD redan orginal är väldigt mjuk i växlingarna och ibland känner man inte dom ens.

Hur som helst det är ALDRIG billigt med transmissioner om det ska bli bra.

En C6 är prismässigt billigast men inte så lätt att hitta för smallblock.

Sen är det upp till dig hur seriös det ska vara?

Ska man gradera lådorna på nått sätt så skulle jag säga så här.

1) "Japp jag ska seröst tävla med bilen och uppnå så bra tider man bara kan få" Effekt +500Hk ger en solklar C4

2) "Jag vill ha en billig lösning och kommer vara med och tävla för det är skoj. Inte så noga med bara det funkar" Med MAX 400Hk blir det en C6

3) "Jag ska använda bilen mestadels som gatbil och visst vore de kul att leka på strippen ibland bara på skoj" Med ca 4-500Hk och en välbyggd AOD är då given

Link to comment
Share on other sites

Gör inte så här, nu blev jag ju helt förvirrad igen. :--:lol:

Det blir nog en C4'a i alla fall, mycket p.g.a. dess billigare delar samt att det tydligen är lättare att hitta dessa.

AOD'n kommer att säljas till någon som "bara" tänker nöjes åka.

Fördelen för mig, med en Ford låda överhuvud taget, är att en av Sverges bästa Ford vxl.låds mekaniker bor här i stan (Per Reppe).

Så preppning av låda bör inte vara några problem (bara plånboken hinner bli stor nog).

Min första tanke var att leta reda på en hyfsad C4 och fixa den och samtidigt köra med AOD'n tills den rasa och då byta, men nu verkar det som vissa vill ha AOD lådor, så då är ju det rätt dumt att köra sönder AOD'n.

Så om det är nån som håller på en just C4 så är jag intresserad om det är rätt pris.

(Heter inte den starkaste/senaste C4'an C10?)

Hur är det med en GM :oops: låda på Ford motor, skulle det funka?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...