Jump to content

ERG-ventil


Göran H

Recommended Posts

Någon som kan det här med ERG-ventil. Varför och till vilken nytta :?:

När ska den öppna och när ska den vara stängd :?: insuget är koks belagt men inte hela vägen till topparna (V6:a), sitter inte på min pärla utan dotterns MX6.:a Ja Ja ingen musse men vad gör man inte för at få mecka lite :lol:

Link to comment
Share on other sites

Någon som kan det här med ERG-ventil. Varför och till vilken nytta :?:

När ska den öppna och när ska den vara stängd :?: insuget är koks belagt men inte hela vägen till topparna (V6:a), sitter inte på min pärla utan dotterns MX6.:a Ja Ja ingen musse men vad gör man inte för at få mecka lite :lol:

EGR-ventilen är mkt viktig för motorgång och miljlö.

Kortfattat:

Den återcirkulerar avgaser tillbaka till motorn för att sänka förbränningstemperaturen (eftersom avgaser inte är brännbara). Anledningen till att man vill sänka förbränningstemperaturen är:

1) Sparar motorn

2) Sparar miljön

Man reducerar mängden kväveoxider om motortempen sänks.

EGR ventilen kan öppnas steglöst på moderna maskiner och används INTE på tomgång och maxfart. I övriga lägen är den mer eller mindre aktiverad.

Wikipedia och Google är din vän

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Link to comment
Share on other sites

Dra av gummislangen som går inn på ventilen - sett en 5mm skrue i slangen - og bilen går mye renere .

Det skulle jag inte rekomendera att göra eftersom förbränningstempen blir för hög i motorrummet. Du får högre effekt om egr-systemet fungerar som det skall. Dessutom kommer bilens dator känna av att egr-systemet är utslaget (tack vare dpfe-sensorn) och motorn kommer gå in i nödläge.

= ej bra.

Link to comment
Share on other sites

Tack Grufman nu förstår jag varför :lol:

Men är det meningen att insuget ska koksa igen eller är det nåt fel :?: Koksa igen = ett lager 1-2 mm tjockt av fastbränt sot, mest närmast trottelhuset.

Byter man olja i tid och ser till att motorn går bra i övrigt skall det inte koksa... blir det mycket får man hacka bort det.

Link to comment
Share on other sites

Dra av gummislangen som går inn på ventilen - sett en 5mm skrue i slangen - og bilen går mye renere .

Det skulle jag inte rekomendera att göra eftersom förbränningstempen blir för hög i motorrummet. Du får högre effekt om egr-systemet fungerar som det skall. Dessutom kommer bilens dator känna av att egr-systemet är utslaget (tack vare dpfe-sensorn) och motorn kommer gå in i nödläge.

= ej bra.

bilen en mondeo 2,0 -97 har kjørt 160tkm uten ventilen :roll:

Link to comment
Share on other sites

[quote name="grufman"

Det skulle jag inte rekomendera att göra eftersom förbränningstempen blir för hög i motorrummet. HUR och VARFÖR?

Du får högre effekt om egr-systemet fungerar som det skall. VARFÖR?

Dessutom kommer bilens dator känna av att egr-systemet är utslaget (tack vare dpfe-sensorn) och motorn kommer gå in i nödläge. OM MAN INTE HAR DATORSTYRNING?

Link to comment
Share on other sites

[quote name="grufman"

Det skulle jag inte rekomendera att göra eftersom förbränningstempen blir för hög i motorrummet. HUR och VARFÖR?

Du får högre effekt om egr-systemet fungerar som det skall. VARFÖR?

Dessutom kommer bilens dator känna av att egr-systemet är utslaget (tack vare dpfe-sensorn) och motorn kommer gå in i nödläge. OM MAN INTE HAR DATORSTYRNING?

Link to comment
Share on other sites

Bensinmotor:

EGR is typically not employed at high loads because it would reduce peak power output

Dieselmotor:There are trade offs however. Adding EGR to a diesel reduces the specific heat ratio of the combustion gases in the power stroke. This reduces the amount of power that can be extracted by the piston. EGR also tends to reduce the amount of fuel burned in the power stroke= mindre bränsle in i dieseln= mindre effekt

Alltså: egr reducerar effekt i båda fallen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske en liten off topic från min sida.

Men kanske går bra att fråga den här ändå, jag har haft samma problem på två halv långmilare. (Problemen har börjat vid 25000mil)

Att båda dom bilarna börjat hacka vid jämnt gaspådrag och gå ojämnt, sen när jag kopplar ur egr så går dom perfekt hela tiden, den ena nästa stannade ibland på tomgång när egr öppnades. (den bilen är nu mer såld)

Men den andra har jag kvar och den har haft exakt samma fel i 5000 mil nu, kopplar bara in egr vid besiktning, går inte att åka med den inkopplad bilen hackar hela tiden vid jämn fart. Men gasar man då går den perfekt. Ingen som hittils vetat vad man ska göra åt det utan bara gissningar.

Vad kan deta fenomen bero på, helt klart är ju att den fungerar och att egr öpnnas så luft går igenom, men varför känns det som att den helt plötsligt öppnas för mycket? Kan det var någon styrnings enhet till den som fått fnatt. Kan ett byte av egr hjälpa eller blir det lika ändå?

Någon som haft samma problem?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

EGR=skit.Kärvar och krånglar och fulla av sot eller trasiga membran.

Tror inte bilprovningen kollar dom längre heller.(inte riktigt säker)

Hög förbrännings temperatur=hög effekt. Värme är effekt.

Skulle man jämföra en motor med järntoppar vs alutoppar som vore identiska skulle järntopparna ge mer effekt eftersom aluminium har en större värme avlednings förmåga.Ok/Gresse

Link to comment
Share on other sites

mrV8: Kolla noggrant efter vakuumläckage och spruckna slangar. Det kan vara att du får in tjuvluft nånstans. Kolla alla gummimembraner och luftslangar på insugssidan. Avgasvärdena berättar också om du fårt in luft på fel ställe. Har du höga eller avvikande CO2, NOx eller HCC- värden på tomgång eller vid delgas (2000 rpm+)?

Link to comment
Share on other sites

EGR är avstängd vid tomgång och vid kall motor, och fullgas.

När EGR-systemet levererar avgaser till insugsgrenröret så beordrar datorn också mindre soppa insprutat eftersom det finns mindre med syre att förbränna.

Vilket i sin tur leder till att temperaturen i förbränningsrummet sänks, vilket resulterar i att utsläppet av kväveoxider minskar :-)

Link to comment
Share on other sites

mrV8: Kolla noggrant efter vakuumläckage och spruckna slangar. Det kan vara att du får in tjuvluft nånstans. Kolla alla gummimembraner och luftslangar på insugssidan. Avgasvärdena berättar också om du fårt in luft på fel ställe. Har du höga eller avvikande CO2, NOx eller HCC- värden på tomgång eller vid delgas (2000 rpm+)?

Tack för tipsen ,ska se om jag kan hitta något, vilket inte är så lätt på den bilen, dom slangarna jag ser ser hur fina ut som helst men någon kan ju ha ramlat loss under insuget eller annat som är svårt att se. Men mest tror jag nog att det är som du skriver något membran i styrningen till den som fått fnatt efter alla mil, frågan är ju bara vilket på en bil med fullt av massa slangar och olika motorstyrningar.

Dock går den helt perfekt som den gjort hela tiden och ingen skillnad alls på tomgång utan låg (500 rpm med växel i) och helt jämn m.m.

Besiktingen har inte heller sagt något om att det är något fel på avgasvärdena.

Däremot har nog katalysatorn börjat gjort sitt, co halten ligger ju gärna på bortåt det högsta den får vara på en katalysatorbil, men det har den gjort nu i två år. Funderar på att byta den nu till nästa besiktning.

Trots att dom sagt till mig varfrör den går ju igenom, men det är mer för att jag egentligen inte vill att den ska släppa ut en massa onödiga avgaser.

Har ibland funderat på om det kan vara det som är felet att motorn har för lite motstånd i avgasröret som gör att det blivit så här?

Dock känns den nästan ännu piggare nu efter 30000 mil än den gjorde när den gått under 20000 mil. Och drar inte en droppe olja fortfarande.

(men så är den väll underhållen med olje byte var 1000 mil, dess nya ideer med oljebyten efter 3000 mil som många märken börjat med tror jag inte alls på, där dom kör en massa konstiga oljor som gör att motorn dra massor av olja också och svindyra är oljorna man ska fylla på med enligt tilverkaren för att köra på den lång service intervallen vad var då vitsen med det långa bytes/service intervallen om man får fylla på så mycket dyr olja??? Miljövänligt kan det ju inte vara att bränna massor av olja, samt alla motor problem man läst om på bilar som kört den här långa service intervallen)

Men att den känns piggare nu kanske har att göra med en katalysator som är mer eller mindra tom.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

En kat skall hålla nästan hur länge som helst. Problemet med kat är, att den arbetar rätt endast inom ett mycket smalt område. Du måste ha bränsle/luft blandningen ganska nära sanningen, för att kat'en överhuvudtaget skall ha någon funktion. Lite tjuvluft, eller fuskande injektorer, och avgasvärdena är helt åt skogen.

Försök FÖRST fixa till felet, byt inte kat i onödan. Om kat'en redan är sönderbränd, har det gått fel redan då den var hel.

En kat kan hålla 20 år plus, och minst 60K mil, om bara motorn går med rätta parametrar. Avviker lambdavärdet mycket från 1,000? (får inte göra det)

Link to comment
Share on other sites

EGR i nya mustanger. Kan tipsa er som letar vacuumslangar i moderna mustanger (05-> GT) att ni kan sluta leta nu. EGR-systemet är inbyggt i motorn och avgaserna återförs i förbränningsrummet under avgasfasen, dvs internt i motorn. Rätt ball faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

En kat skall hålla nästan hur länge som helst. Problemet med kat är, att den arbetar rätt endast inom ett mycket smalt område. Du måste ha bränsle/luft blandningen ganska nära sanningen, för att kat'en överhuvudtaget skall ha någon funktion. Lite tjuvluft, eller fuskande injektorer, och avgasvärdena är helt åt skogen.

Försök FÖRST fixa till felet, byt inte kat i onödan. Om kat'en redan är sönderbränd, har det gått fel redan då den var hel.

En kat kan hålla 20 år plus, och minst 60K mil, om bara motorn går med rätta parametrar. Avviker lambdavärdet mycket från 1,000? (får inte göra det)

Inte på tomgång, eller vid 2500 rpm testet på sbp i alla fall då ligger det precis på 1.00 i lambdavärde.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

EGR i nya mustanger. Kan tipsa er som letar vacuumslangar i moderna mustanger (05-> GT) att ni kan sluta leta nu. EGR-systemet är inbyggt i motorn och avgaserna återförs i förbränningsrummet under avgasfasen, dvs internt i motorn. Rätt ball faktiskt.

Vilken grej, coolt system.

Har inte ford haft liknade ideer på gamla modeller oxå?

Rota med en 302 i en mercyry stationsvagn från ca 1984 för ett tag sen och den hade rör som gick från bakkant på topparna ut, men har för mig att dom gick till luftpunpen på den motorn.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Inte på tomgång, eller vid 2500 rpm testet på sbp i alla fall då ligger det precis på 1.00 i lambdavärde.

Mvh

MrV8

Ok, katalysator och sensor är alltså i skick.

Leta felet någon annanstans.

EGR-systemet är inbyggt i motorn och avgaserna återförs i förbränningsrummet under avgasfasen

Är det från 2005 framåt, eller också på tidigare modeller? Styrs väl elektroniskt nuförtiden, va?

Link to comment
Share on other sites

Inte på tomgång, eller vid 2500 rpm testet på sbp i alla fall då ligger det precis på 1.00 i lambdavärde.

Mvh

MrV8

Ok, katalysator och sensor är alltså i skick.

Leta felet någon annanstans.

EGR-systemet är inbyggt i motorn och avgaserna återförs i förbränningsrummet under avgasfasen

Är det från 2005 framåt, eller också på tidigare modeller? Styrs väl elektroniskt nuförtiden, va?

Ja jag få ta en rejäl titt på resten, men stort tack för all hjälp.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...