Jump to content

Utväxling i rompa.


Recommended Posts

Ja så har man då fått nåt virus i huvet och går och mummlar nåt

om bättre accleration.

Men fan när man tittar under huven så är det bara massa prylar

överallt, glöm det!!!

Börjar då gå och stryka runt rompa på pållen, utväxling mmmmm

Är det någon som vet vad det sitter i rompa på en 94 5.0a med

aod (automat) tror att jag läste någonstans att det skulle´sitta

3:52 i klumpen, men det låter mycke.

Om så är fallet så lönar det väl sig inte att öka på till 3:73 eller så.

Den är ganska pigg vid rödljuset men är lite seeeeeg i starten.

Några förslag. :--:--:--:--:--

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

3.08 var det väl i de föregående automatbilarna...

Annars det vanliga vad gäller 5.0HO, tändning om det inte redan är ökat, lite filter och sånt... allmänna servicegrejer under locket med andra ord. Avgas för lite lättare andning - X-pipa kanske, gör en hel del på vrid och rapp.

Men klart byte till 3.55 eller 3.73 gör ju massor.

Link to comment
Share on other sites

Röstar på 4,10 eller minimum 3,73. Jag satte in 3,73 i min 94 5,0 aut, och visst fungerar det men lite till hade inte skadat. Overdriven gör ju underverk. Jag hade 2,73 orginal. Om det inte finns någon plåt på en av bakaxelskruvarna så kan man ju alltid räkna varv, dvs hur många varv snurrar kardan när hjulen har snurrat ett varv. 3,55 tycker jag är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Menar du ställa upp tändningen????? Gör det skilnad????

Öppet filter kommer i vinter har jäkligt bra erfarenheter när det

gäller öppet på saaben iskall luft ifrån framflygeln gjorde mycket

(turbo) men och andra sidan ett 3tums system är väl inte helt fel det heller

Men bara för den goda sakens skull Blackstang vart det mycket högre

varvtal och hur mycket ökade törsten. :--:--:--:--

MVh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Tändning - Alla femnollor är standard ställda på 10 graders förtändning från fabrik vilket med vår bensin och annat är lagom om inte lite lågt. 14-16 grader är inga problem eller helt enkelt så mycket så det inte spikar.

Då dessa motorer saknar cranktrigger dvs den läser inte av i vilket läge vevaxel/kam osv står i förhållande till verkligheten mer än just av fördelaren. Vrider man då upp fördelaren ett par grader ytterliggare så "tror" datorn att motorn står lite längre fram på varvet vilket får till följd att allting följer med, tänder tidigare, pulsen till spridarn kommer tidigare osv...

Jag höjde på min '93 då den fortfarande var standard i motorn så mycket jag vågade och backade så fort jag hade tendens till spikning, åkte på 15-16 grader + vad jag minns. Detta gjorde märkbar skillnad som lite piggare, varvade ut lättare alltså mer ryt helt enkelt samt en bättre bränsleförbrukning.

Höjde på en '94 5.0 åt en kompis i sommras och den blev aningen piggare direkt...

Men kolla vad just Din motor är ställd på idag ifall någon redan vart där och pillat...

Link to comment
Share on other sites

Blev nog 400-500 varv högre men fortfarande bara strax över 2000 vid hundra. Bränsleförbrukningen blir nog ungefär desamma om man kan hålla gasfoten i styr typ på landsväg men den den blir ju så mycket roligare att köra och då fäller man ju kanske ner pedalen lite oftare så i praktiken blir det nog högre men det beroende på annat körsätt och inget annat. Det verkar oxå vara jänkarnas erfarenhet om men läser på deras forum.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att ibland känns det nästan som att en bil kan dra mer med en allt för tung utväxling än om man växlar om bakaxeln lite så att motorn får gå upp lite i varv, på grund av att man ju knappt behöver gasa något extra upp för backar när man har en lättare utväxling i bakaxeln, som är villigare på att axelerera. Än en tung där man får kompensera så mycket i varje bake för att klara att hålla farten.

Har kört min med 3,55 i bakaxeln på 0.82 landsväg i 110-120 kmh.

Och som ovan nämda talare har skrivit Mussarna dom nyare har ju fantastiskt bra överväxel som kompenserar 4.10 utväxlingen vid landsvägskörningen.

Skulle ju inte köra 4.10 utan overdrive, det är hemst att köra långsträckor med har haft en sån jänkare huu man låg ju på 4000 rpm vid klandsvägskörning, men med överväxel nog helt okej har inte provat själv ännu.

Lär ju bli en rapp och pigg bil i alla fall :D

Lycka till med att få en ännu roligare musse till våren.

Mvh

MrV8

Ps. Lassemålare CMC 2071 har inte min påställd nu men vi har ju träffats på Musse träffar tidigare, så vill du kan du få åka en sväng i min och se hur det känns med 3,55 i vår, ifall du inte bytt redan då förstås och redan vet.

Link to comment
Share on other sites

Tack Blackstang

För den mycket fina länken du skicka.

Stämmer perfekt med min vad min varvar i olika farter.

Nu skulle man ju teoretiskt kunna titta ut den bästa utväxlingen för att få bästa varvtalet med max effekt, precis på vad som borrde vara mussens högsta toppfart.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Tack för inbjudan Mrv8 Åker gärna med. :--:--:--:--

Överväxeln är knepig visst den spar varv och soppa men så fort

det börjar luta uppför så växlar juu bilfan ner för att kompensera

för det låga varvet.

Det problemet borde väl bli mindre; eller????

Ligger jag bara och kör på 50-70 vägar och även i stan så koplar

jag ur överväxeln annars hoppar ju bilen bara upp och ner mellan

3 och 4 jäkligt irriterande.

Det kanske är så att bilen blir mer lättkörd med 3:55 eller 3:73 i

rompan???????? :oops::oops::oops::oops::oops:

Föresten den där jämförelsesidan är det manuella lådor jag har ju automat

T5 är den manuell.

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Ja Lassemålare CMC 2071 vi tar en sväng så fort det blir väder och någon träff vankas, tänkte vara lite mer flitig i år på att dyka upp på träffarna. Så får du se vad du tycker om 3.55. Känner igen din bil tror du känner igen min med. Vi sågs vid Globen på en träff en gång min var precis ny lackad då.

Tror din bil skulle bli mycket bättre med ändrad utväxling eller snarare är helt övertygad om att du inte skulle ångra dig samt gå mycket bättre, sen är det en smak sak vilken utväxling man vill ha med 3,55 eller 3,73 då blir den ju fortfarande rätt så högt växlad på överväxeln för långa landsvägs körningar samt tror inte att bensinförbrukningen kommer påverkas nämnvärt eftersom den går iväg så mycket enklare utan att man behöver gasa så mycket, vilket i sin tur leder till att man håller vaccummet i motorn högre som är fint för en fin förbränning som i sin tur gynnar en låg förbrukning. Och det är ju inte tok stor skillnad i varvtal från original. Visst på ren raksträcka skulle man nog i teorin kunna mätta upp en lägre förbrukning med ett väldigt lågt varv, och i USA har dom ju väldigt mycket rak väg utan bakar men för oss i norden tror jag man i praktiken vinner mer på att inte behöva gasa så mycket i varje motlut och växla upp och ner hela tiden som för oss leder till en lägre förbrukning.

Känner igen precis det du skriver från andra Usa Ford byggen samt även tysk byggen från Ford att högsta växeln nästan inte går att köra på i svenska farter. Lincolnen jag har är precis likadan så otroligt högt växlad på högsta växeln att det är endast på rak motorväg den går att köra på. Eller i hög fart då går den att köra på uppför en backe hjälpligt med långt ner tryckt gaspedal. Men så gör ju bilen lätt 80 på 1 vxl utan att man ens varvat ur den fullt. Har för mig att den också har 3.08 i bak axeln. Hur fort har du kört på 1.an med din? Blir ju i praktiken att man knappt kör på 4 vxl så skulle nog vinna på att växla om Lincolnen också men å andra sidan varvar den ju så lite på 3:an att jag knappt brukar lägga i 4:an nån gång.

T5 är en manuel vxl låda, lite osäker på vad du kan ha för låda i din när det är automat, men enligt en bok jag har så ska det vara en AOD låda 4 vxl.

Vad har du för utväxling nu på din? Har du 3.08 eller hade den som köpte din valt någon options bakaxel? Min satt det en 3.27 från början.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mrv8 jag har inte en susning om vilken utväxling det

sitter i klumpen. :oops::oops::oops:

Men läste någonstans att det skall kunna sitta någon plåt på klumpen där det står vad som sitter jag skall titta efter så fort jag kan hissa upp bilen.

Blir först till våren jag har nämligen inget garage bilen står under

ett bilöverdrag ute på våran parkering.

Men kan man inte kolla upp vad bilen är såld med via vinkoden borde väl

finnas någon sida där man kan kolla det går ju med äldre Mustanger

Någon kanske vet var man kan kolla.

Men skulle tro att det är fabriksstandar utväxling. Innan den kom hit

2005 hade den bara rullat mellan villan och stranden/köpcetrumen i

Fort Lauderdale Florida 7000 mil dom första 11 åren. :lol::lol::lol:

Fast jag tycker nog att den rör på sig ganska bra från stillastående

när man väl har fått i 2an så skuter det på bra, men tycker att motorn käns seg i start ögon blicket.

Nästan som min Saab men då kan man iofs starta på 4700 varv och det är svårt på Mustangen då det är automat

Det kanske blir bättre om man ställer upp tändningen som 1096 sade

Tror nog att öppet filter också gör sitt till :shock::shock:

Jodå det sitter en aod låda i min, en grej jag undrat om lådan det känns

som om det är överväxel både på 3 och 4an för om jag ligger på 3an och stänger av överväxeln så känns det som bilen växlar ner samma sak på 4an men på den ska det ju vara så,någon mer som har samma känsla

Jodå Mrv8 vi möttes vid Globen din bil kommer väl ifrån Kalifornien ( där är det väl kallt :--:-- )

det ska bli kul att åka med och pröva accet :--:--:--:--

MVH Lasse :boss

Link to comment
Share on other sites

HEUREKA!!!!! Nu vet jag vad jag har i rumpan. :--:--:--:--:--

Hittade The pony car page sen fotade jag lappen i dörren och började

läsa av lätt som en plätt :P:P:P:P:P

Jag har 3:27 L,L står för Limited slip Diffenrential Men jag vet inte vad det betyder; om någon vet säg det snälla.

När det gäller automaten så står det inte aode det står PIK 66 kanske någon optienlåda vad vet jag men någon annan kanske vet :lol::lol::lol:

Mvh Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Mrv8 jag har inte en susning om vilken utväxling det

sitter i klumpen. :oops::oops::oops:

Men läste någonstans att det skall kunna sitta någon plåt på klumpen där det står vad som sitter jag skall titta efter så fort jag kan hissa upp bilen.

Blir först till våren jag har nämligen inget garage bilen står under

ett bilöverdrag ute på våran parkering.

Men kan man inte kolla upp vad bilen är såld med via vinkoden borde väl

finnas någon sida där man kan kolla det går ju med äldre Mustanger

Någon kanske vet var man kan kolla.

Men skulle tro att det är fabriksstandar utväxling. Innan den kom hit

2005 hade den bara rullat mellan villan och stranden/köpcetrumen i

Fort Lauderdale Florida 7000 mil dom första 11 åren. :lol::lol::lol:

Fast jag tycker nog att den rör på sig ganska bra från stillastående

när man väl har fått i 2an så skuter det på bra, men tycker att motorn käns seg i start ögon blicket.

Nästan som min Saab men då kan man iofs starta på 4700 varv och det är svårt på Mustangen då det är automat

Det kanske blir bättre om man ställer upp tändningen som 1096 sade

Tror nog att öppet filter också gör sitt till :shock::shock:

Jodå det sitter en aod låda i min, en grej jag undrat om lådan det känns

som om det är överväxel både på 3 och 4an för om jag ligger på 3an och stänger av överväxeln så känns det som bilen växlar ner samma sak på 4an men på den ska det ju vara så,någon mer som har samma känsla

Jodå Mrv8 vi möttes vid Globen din bil kommer väl ifrån Kalifornien ( där är det väl kallt :--:-- )

det ska bli kul att åka med och pröva accet :--:--:--:--

MVH Lasse :boss

Hallå igen.

Ser att du hittat vad du har för utväxling på din, trevligt att det satt 3,27 från början. Satt samma på min från början.

Ja min bil kommer från Californien, men är det så kalt där :D

Men dom som ägde min körde lite mer än vad din tidigare ägare verkar ha gjort, min har enligt dom jag köpte den av rullat mellan La Messa och Las vegas minst en gång i månaden, och även varit nere och snurrat i Mexico.

AOD och att det känns som den växlar ner både på 3an och 4an, skulle gissa på att det är lockuppen du känner som går ur när du trycker på knappen, skulle gissa på att den lägger i den både på 3an och 4an.

Det är ju det vanligaste att nyare automater gör så.

Om du nu inte har, vilket jag tror är väldigt ovanligt en liten extra på byggd växellåda efter vanliga automväxellådan som är overdriven som går i och ur, har kört en sån bil en gång men den la i och ur den extra växeln på alla växlar, känndes ungefär som man hade hög och låg på varje växel. Kul växellåda var det men som sagt nog ovanligt skulle jag gissa.

Ja vi tar en tur sen när värmen kommer, skulle var kul att åka din med och se hur den går, jämfört med min med 4,6 litersen och manuel.

Vi hörs vidare.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...