Jump to content

Kokande automatlåda


Recommended Posts

Så här kan det gå för lamellerna i automatlåda som kokat över. :?

Ser ut som en låda som gått 40år men denna han gå 4mil och koka över mitt i en omkörning på motorvägen.

Allt spruta över avgassystemet så var och en kan ju tänka sig rökmolnet efter bilen.

Har alltid proklamerat vikten av kylning på lådan och så åker jag själv dit på det. :?

Satte dit en dubbelt så stor kylareoch då försvann problemet.

Blir även lite andra tuffare bitar denna gång.

Har man blyfot så måste man ha både hängsle och svångrem! :--

Link to comment
Share on other sites

Oj då!

Började automatlådan slira så att lamellerna brändes, eller blir lamellerna sådär ändå bara av överhettningen (utan att det har slirat)?

När oljan kokar bildas skum i oljan vilket gör att kolven som pressar ihop lamellerna tappar mycket av sin kraft och lamellerna slirar då snabbt sig varma.

Det rör sig om sekunder när det händer.

Lamellmaterialet är i sig inte heller särskillt värmebeständigt så när det börjar slira så löses bindemedlet i lamellerna upp.

Överhettad olja kanske också spär på problemet.

Lamellerna isig kan tappa ork och börja slira sig varma av motorns rena styrka men det ska till mycket om allt är rätt byggt.

Det finns flera knep och knåp att få det att lira rätt.

"Stay Cool" gäller alltså i alla lägen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Oljekylaren är en ganska "standard" men STOR som jag köpte hos Persåkers som har billiga priser på dessa.

Väldigt liten prisskillnad från den minsta till den största så mätt upp hur stor du får rum med.

Men som "Berra" skrev är detta onödigt på bilar med orginalmotor.

Trimmat eller en annan turbin så är det absolut nödvändigt

Sätter en oljekylare där AC:n satt.

Har ni kvar originalrören från lådan eller sätter ni grövre för bättre flöde ?

Ja det är smart att ta lite grövre oljerör och se till att INTE sätta ihop rören med varandra.

Rören överför då värmen från det ena till det andra och alltså minskar kyleffekten.

Så här ser de mer värmetåliga "Alto" lamellerna ut tillsammans med speciellt värmebehandlade stål plattor.

Förlorar lite friktion med detta men förhoppningsvis obetydligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...