Jump to content

Bakre krängningshämmare


robert

Recommended Posts

Finns det någon som med bild eller beskrivning kan säga hur den bakre krängningshämmaren skall sitta på en 69 sportsroof. Har köpt en fr. NPD och får inte grejerna att passa rätt.

mvh.........Robert Dubreborg.

:?

Link to comment
Share on other sites

En allmän åsikt om väghållning från mig. ( ingen kritik till dig Robert )

Ändringar av fjädrar, krängningshämmare med mera borde börja med att först ta reda på hur bilen uppför sig innan ändringarna.

Är den understyrd, överstyrd, lika i höger resp vänsterkurvor, niger, gungar, kort sagt hur är den att köra när däcken börjar släppa greppet?

Att alla kan trycka ut baken i sladd med gaspedalen förutsätter jag eftersom vi har ganska starka motorer men prova att köra så fort att däcken släpper utan att mata på en massa effekt.

En stor asfaltplan ( shoppingcenter en söndagsmorgon ? ) är inte fel..

sedan kan man börja på en åtgärdsplan.

min bil kommer inte att få någon bakre krängningshämmare än ( trots att jag har en liggande i garaget ) för den behöver inte det.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara rekommendera att läsa den väghållningsartikel som finns på SET:s hemsida.

www.set-engineering-team.com

De klargör en hel del av väghållningens mysterier.

Första prioritet vid ombyggnad av en bils väghållning är att skapa balans i bilen.

För en äldre Mustang är en bakre kränghämmare, anpassad till den främre, det bästa man kan göra för att skapa den balans som inte finns från början.

Övriga delar, fjädrar, stötdämpare, bussningar etc påverkar mest andra delar i upplevelsen av väghållning.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att bilen kränger till höger och vänster vid högre farter över 100 km/h. Därför vågar jag inte köra fortare än detta även om jag så ville.

Men det känns läbbigt när man trycker på pedalen, så det är bara att sakta ner. Jag har inte bytt bladfjädrarna på bilen, men dock stötdämpare.

Jag satte dit krängningshämmarn på ett sätt som jag tror är riktigt, och då tyckte jag att bilen blev överstyrd, men lite säkrare att köra. Däremot känns alla gupp som en rejäl smäll i bakpartiet, vilket resulterade i att krängningshämmaren lossade fr. balken i vilket jag fäste den i.

Därför undrade jag om jag satte dit den på ett korrekt sätt.

Tittade i NPD katalogen nyss och fick se att det tydligen skall vara en sk. "Mounting plate, rear sway bar" som sitter i fästena på bakaxeln.

Kanske är det detta som gör dom kraftiga stötarna. Jag satte fast den direkt i bladfjädrarna. Fel, eller?

Robert D.

Link to comment
Share on other sites

Robert,

Jag antar att du har bra däck?

För mig, som steg för steg har bättrat på väghållningen så framstår däckbyte till moderna grejor som den enskilt mest märkbara förbättringen.

Annars är det SET som hjälpt mig med krängn.hämmare, stötdämpare, poly.bussningar m.m.

Du kan lungnt vända dig till dem - jag har fått bra hjälp och resultatet är klart över förväntan.

Lasse B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...